Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei, jeg og noen andre tenkte å ta turen til Sverige for å handle alkohol. Da er det slik at vi ikke helt forstår reglene for tolling av alkohol og har noen spørsmål noen her kanskje kan svare? :

1. Har det noe betydning om vi er mer eller mindre enn 24 timer i utlandet når vi skal handle alkohol? Er kvoten for alkohol den samme?

2. Kan vi i teorien ta med to biler og stoppe utenfor grensen, kjøre over med stappfull bil en gang, og så bytte til den andre bilen for å gjøre det samme? Har hørt at tollvesenet har kameraet som automatisk sjekker reg.skilt som har gått over mer enn en gang.

3. I følge toll.no sine sider kan vi handle 3 liter vin og 2 liter øl (som et alternativ), kan denne vinen være opp til 22 & uten at det påvirker kvoten? Slik at vi kan handle 3 liter med 22 % og 2 liter øl?

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233864&epslanguage=no

Takk for svar :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Den tollfrie kvoten er den samme, men du har ikke lov til å kjøpe den "tax free" i utlandet dersom du er borte i mindre enn 24 timer.

2. Nei, du har ikke lov til å ta med deg flere tollfrie kvoter inn i løpet av 24 timer. Du kan likevel overstige den tollfrie kvoten dersom du betaler toll på det overskytende. I mange tilfeller kan dette fortsatt lønne seg.

3.Ja. 3 liter vin (opptil 22%) + 2 liter øl er fullt lovlig tollfri kvote.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper at jeg kan stille et liknende spørsmål her. La oss si at jeg er 20 år gammel og har en venn som er 18 år gammel og vi kjører til Sverige. Jeg vet at hver person som er 18 år gammel eller eldre kan ta med seg for eksempel 3 liter vin inn i Norge tollfritt. Men aldersgrensen på vin er 20 år i Sverige. Kan jeg og vennen min da ta med 6 liter vin over grensa? Jeg ser jo at jeg i må betale og i teorien sikkert bryte en svensk lov og "gi" vennen min hans 3 liter øl før vi kjører over grensa, men vil det være et problem for tollvesenet at vi tar med 3 liter vin hver til Norge tollfritt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...