Cvassbotn Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hei! Er glad i å kaste med stang, men har opplevd at Fireline-snøret mitt ble slitt så fort. Har hørt at man kaster så mye lenger når man har mindre dimensjon på snøret, noe jeg egentlig aldri har tenkt over. Har også hørt at det finnes enda bedre multifilament...som har enda bedre bruddstyrke, og er enda tynnere. Noen tips? Går det fint i saltvann også? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Har alltid sverget til multifilament. Alltid brukt sufix som jeg trodde var så bra. Men jeg har hørt masse rykter om det kan være vanskeligere å få fisk på det. Fisket engang ilage en kompis ved et vann. Vi hadde samme stang, snelle og sluk men ikke samme snøre. Han brukte vanlig mono og jeg sufix grønn. Han fikk fisk hele tiden og jeg lurte på hva jeg gjorde galt. Ble utrolig frustrert og trodde hallet var dårlig.. Etter den turen byttet jeg til mono og håvet plutselig fisk inn. multifilament kan være jævli sterkt men tåler lite hvis snøret kommer borti steiner, derfor mange bruker mono som fortom. Jeg blir vertfall ikke å legge på multifilament på neste spole. Bryr meg ikke om jeg kaster en del kortere, og det koster ofte 5x mere enn vanlig mono som har fungert i alle år. Brukt multifilament mye til sjøvann, ingen problem. Varer lenge. Fisker du mye kan du snu linen på spolen til neste sesong. Om du får vase på multifilament er det et rent helvete. bare å kutte av floken med en gang. Mono? Ingen problem... Bare min meining. Endret 12. juni 2013 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Neskirnehb Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg personlig har hatt suksess med å bruke multifilament i sjøen, da spesielt fra båt. Men i vann og elv har det funket svært dårlig for meg, og blitt fort slitt. Stor bruddstyrke, men tåler ikke å bli skrapt mot steiner og kanter. Bruker derfor å kutte av enden av snøret jevnlig, eventuelt ha mono som fortom. Verdt prisen? Spørs, men ikke for meg. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) For meg er det å kjøre fisk på Fireline grunnen til at jeg fisker med dette uansett hva slags fiske jeg bedriver. Være seg dorging i sjø eller fiske i elver og på fjellet.- Man får en følelse med hver minste bevegelse fisken gjør, som noen liker mens andre synes blir i meste laget. Jeg liker det, og synes det gjør det verdt at det må passes bedre på hva steiner og slitasje angår. Endret 16. juni 2013 av archongamer Lenke til kommentar
Cvassbotn Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Ja, om jeg skal kjøre fisken er det nok best med Fireline/multi som du sier archongamer. Er jo ikke den største sportsfiskeren heller, blir mye i småvann med dupp, men har jo i fjor og i år hadd veldig lyst å ta sjøørrett, og den må man vel kjøre endel. Mono skal nok holde til duppen min på småvennene her i Tromsø-området. Har bare sett på Lars og Lars at de kjører fiskene, hva er det de gjør? Bare lar den gå litt på bremsa, holde snøret stramt hele tiden og sveive inn når du kjenner at fisken ikke drar lenger? Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Ja, om jeg skal kjøre fisken er det nok best med Fireline/multi som du sier archongamer. Er jo ikke den største sportsfiskeren heller, blir mye i småvann med dupp, men har jo i fjor og i år hadd veldig lyst å ta sjøørrett, og den må man vel kjøre endel. Mono skal nok holde til duppen min på småvennene her i Tromsø-området. Har bare sett på Lars og Lars at de kjører fiskene, hva er det de gjør? Bare lar den gå litt på bremsa, holde snøret stramt hele tiden og sveive inn når du kjenner at fisken ikke drar lenger? Mono er nokk i massevis så lenge du velger riktig dimmensjon. Folk har da tatt svære lakser på 70 taller med gammel mono.. Når du ser ''Lars og Lars'' får fisk hopper de ofte over kjøringen av fisken. mye de klipper bort. Men en som driver catch and release kjører ofte fisken fort og hardt, før å unngå å slite den helt ut. Kjører du en ørret helt ut i f.eks en elv til den er det ikke sikkert den overlever hvis du slipper den ut. nå vet da ikke jeg hva slags fiske du bedriver men det viktigste er å ha lina stram hele tiden under kampen, skarpe kroker er ikke dumt heller. Orginalkrokene ruster jo bort etter 2-3 turer... bruker å montere løse kroker du får kjøpt på sportsbutikken fra VMC Endret 18. juni 2013 av Mørkeblå Lenke til kommentar
Cvassbotn Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Er nok matfisker av natur her ja. Så kan nok kjøre den lenge. Ja, farfars gamle kroker kan nok byttes ut. Det er vel sånn at sjøørreten er ganske hard i kjeften, da trengs det skarpe kroker. Har bare hatt en nevneverdig fight, og den mista jeg! Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Når jeg snakker om å kjøre fisken så har dette ingenting med om sena tåler belastningen, men følelsen man får når man kjører fisk. Mono er langt mer elastisk enn Fireline slik at endel bevegelse fra fisken bli absorbert før du merker det i stanga. Fireline derimot gir deg full kontakt med fisken hele veien, og hver minst rykk eller bevegelse kan du som fisker føle når du kjører fisken. Dette er en ren smakssak der mange synes at det å kjøre fisk på Fireline blir i overkant mye kontakt med fisken, mens andre liker dette. Ellers kan jeg bare henge meg på det Mørkeblå skriver. Lenke til kommentar
Cvassbotn Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Vil jo heller ha en fight enn å bare kaste den opp på land (som er bekkerutina mi). Hvilket snøre er best på disse casting-snellene? Lenke til kommentar
Paks Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 Hei! Er glad i å kaste med stang, men har opplevd at Fireline-snøret mitt ble slitt så fort. Har hørt at man kaster så mye lenger når man har mindre dimensjon på snøret, noe jeg egentlig aldri har tenkt over. Har også hørt at det finnes enda bedre multifilament...som har enda bedre bruddstyrke, og er enda tynnere. Noen tips? Går det fint i saltvann også? Har ikke brukt annet siden det kom, må være mer enn 15 år siden. Kan ikke huske jeg har fått ett eneste senebrudd siden. Hadde en knute som glapp en gang, over duppen med fisk på. Ørreten halte duppen rundt utpå vannet i beste haisommerstil mens jeg jagde den med en sluk jeg forsøkte å hekte sena med.. Fireline har forresten kommet med en gjennomsiktig sene, for dere som ikke har tro på normal opak multisene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå