Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stand-alone VPN-gateway?

Anbefalte innlegg

Vurderer å gjøre om på oppsettet for VPN (basert på OpenVPN) jeg har pr idag. Bruker VPN for å få en IP-adresse for å se visse TV-programmer i utlandet.

Men, jeg skulle ha utvidet bruken, og lurer på hvordan man kan løse dette. En løsning jeg ser for meg, er en egen PC, som kjører VPN-tilkoblingen. Men, hvis jeg skulle ha bruk for VPN på flere maskiner, så kunne jeg tenke meg å koble meg til PCen som kjører VPN fast. Men hva trenger jeg for å få til dette? Er 2 nettverksporter i maskinen ett minimum, eller klarer jeg meg med ett kort i den? Kan den være en slags stand-alone hvor som helst på nettverket?

En annen løsning er jo en egen router, f.eks med DD-WRT med OpenVPN-oppsett ift leverandøren. Men, kan jeg da sette routeren hvor jeg vil i nettverket, eller må det kobles "serielt" inn mot hovedrouter/hovedswitch? Hvis jeg må koble det i serie, så må jeg jo evt fysisk bytte nettverkskabel for å koble til eller fra VPNet. Så jeg lurer på om det er mulig å unngå.

Jeg er ikke helt blank på nettverk, men dette blir litt for avansert ift hva jeg kan.

Tar selvfølgelig imot andre forslag til løsninger også, som evt fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal være helt bastant, er jeg rimelig sikker på at du må koble de i serie (det blir vel en form for tretopologi), hvor VPN-boksen enten er i ruteren eller leddet rett etter/før. Ergo er jeg også rimelig sikker på at du må ha to nettverkskortet i maskinen du evt. ønsker å bruke. Jeg ser for øvrig ikke for meg hvordan du skal få til å sette VPN-boksen som en egen node på nettverket og så få de andre maskinene til å benytte den maskinens VPN-tilgang (det er vel teoretisk mulig, mindre så i praksis).

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Vurderer å bare sette opp serveren min til å kjøre VPN. Spørsmålet da er om jeg kan koble til lokalt til den (Samba), og evt koble til den på min vanlige, eksterne IP siden alt går via en router (PC) som jeg har.

Men klarer jeg meg med ett nettverkskort?

Jeg vet/skjønner at dersom andre PCer skal bruke VPNet, så må de konfigureres manuelt til å koble til serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...