DementedAlbino Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg har ett headsett jeg kjøpte for ca 7 måneder siden som nå har sluttet å virke. Det vil si, det er dårlig kobling i den lille boksen som styrer volum og mikrofonen, resten at headsettet virker som det skal. Har testet dette med å prøve en annen ledning. Nå ønsker butikken at jeg skal sende inn hele headsett da de vil sjekke alt for feil, noe jeg ikke er interessert i da jeg kan bruke headsett med annen ledning. Jeg vil bare får byttet ledningen som er defekt. Men siden de insisterer, og siden jeg bruker headsett daglig så lurer jeg på om når jeg har krav på ett låneprodukt i fra forhandler når de tar inn en vare til reparasjon. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Hvis avhjelp er forventet å ta mer enn en uke, og det ikke volder selger urimelige kostnader, så har du rett på et tilsvarende låneprodukt (du kan imidlertid ikke kreve akkurat samme modell, men noe med omtrent samme lydkvalitet og mer eller mindre samme funksjoner så lenge de funksjonene er viktige for deg). Det forutsetter at gjenstanden sendes inn som en garanti/reklamasjonssak. Endret 11. juni 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Ja når det ikke virker så er det jo selvsagt en garantisak. Tiden på en uke, er det inkludert frakt frem og tilbake i fra meg og til den aktuelle nettbutikken? Jeg sa jeg ønsket ett låneprodukt når de nå ønsket å få tilsendt alt sammen fremfor å bare ordne ny ledning til meg. Fikk svar om at de ikke kunne tilby noe slikt, så lurer på om det er så enkelt å slippe unna? Ledningen som er defekt koster 30 kroner, men produsenten sender ikke utenfor USA med mindre det er til forhandlere. Så skal jeg kjøpe den som privatperson koster den rett under 200. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Forbrukerkjøpsloven Vanligvis får man ikke lånegjenstand fra nettbutikker fordi de syns det er en for stor ulempe og kostnad. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hvis du har reklamert på en mangel ved produktet ved henvisning til forbrukerkjøpsloven så skal du ha en erstatningsgjenstand som da dekker de behov det opprinnelige produktet har uavhengig av hva butikken mener de kan tilby eller ikke. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Ja da gjør jeg det ved neste henvendelse:-) Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Forbrukerkjøpsloven Vanligvis får man ikke lånegjenstand fra nettbutikker fordi de syns det er en for stor ulempe og kostnad. Jeg kunne sånn sett godt tenkt meg å selvvalgt gi slipp på enkelte rettigheter ved angrerettsloven og krav om låneprodukt ved mangel ved kjøp fra nettbutikker. Byttet måtte jo da såklart være ytterlig reduserte priser på det man kjøper, som gjorde det verdt det. Dog, så kan hverken kunde eller butikk avtale seg vekk fra rettigheter forbrukerkjøpsloven gir. At butikken selv velger en modell der alt av fysisk kundekommunikasjon går via post/budbil betyr bare at butikken må kalkulere inn behovet for utveksling av låneprodukter ved produktmangler inn i budsjettet. Har de ikke gjort det, så er det jo klart at det kan oppleves som en stor kostnad, men det er ikke kunden som skal ta ansvaret for den mangelfulle kalkuleringen. Man kan ikke først kutte alle kostnader til beinet for å konkurrere på pris, og så nekte å følge lovtekster. Håper problemet med låneprodukt løser seg. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Ja når det ikke virker så er det jo selvsagt en garantisak. Nei det er selvsagt ingen selvfølge at det er en garantisak. Brudd i kabel eller i koblinger er svært ofte et resultat av feilbruk. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Forbrukerkjøpsloven Vanligvis får man ikke lånegjenstand fra nettbutikker fordi de syns det er en for stor ulempe og kostnad. Nettbutikkane kan ikkje fritt velge å definere kva som er ein urimelig kostnad. At noke er dyrt for selger er ikkje det samme som at det er ein urimelig kostnad. For å finne ut om erstatningsgjenstanden utgjer ein urimelig kostnad så må ein veg opp kostanden som selger får med fordelen/nyttet kunden vil oppnå. I denne saka så vil ikkje eit låne headsett være ein urimelig kostand, ei heller kostanden med å sende produktet vil være urimelig då kunden blir avskåret frå sitt produkt i forholdsvis lang tid. (Forbehold om at dette er ein reklamasjonssak og at det tar meir enn ei veke frå headsettet er sendt inn til det er returnert til kunden). Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Hvis butikken er så vanskelige på det, så hadde jeg spurt om du ikke bare kunne få kjøpe en ny ledningsdel, og heller få tilbakebetalt beløpet om reklamasjonen har gått igjennom. Burde være greit for begge parter, all den tid du antageligvis kjøper en erstatningsledning om reklamasjonen blir avvist pga feilbruk? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Nei det er selvsagt ingen selvfølge at det er en garantisak. Brudd i kabel eller i koblinger er svært ofte et resultat av feilbruk. Feil bruk? Det er en liten boks med volumkontroll og mute knapp. Til denne går ledningen inn i hver ende, og først inni boksen er den splittet opp i tre. Ledningen inn til boksen siter som støpt fortsatt, men inni boksen er det loddingen som holder ledningene til det lille kretskortet som er problemet. De er rett og slett elendig utført med ledningen liggende mer eller mindre på topp av loddingen, og ikke godt inni loddetinnet. Om de fortsetter å slå seg vrang så blir det nok til at jeg kjper en ny ledning på ebay.Når jeg mottar denne sender jeg inn den som er defekt, samt jeg kommer aldri til å bruke penger hos dem igjen. Men nå vet jeg jo ikke hvordan saken utarter seg enda. For alt jeg vet så ordner de dette på en fantastisk måte. Kan holde tråden oppdatert etterhvert. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Loddinger bruker å løsne om de blir slått. Så om du, i likhet med de fleste av oss, har mistet headsettet i bakken så kan det hende at det er feilbruk som er årsaken til dette. Til din fordel så bruker mest trolig ikke forhandleren eller verkstedet så mye tid og krefter på å undersøke en kabel til den minste detalj. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Dette er ett gaming headsett som til daglig står på stativ når det ikke er i bruk. Om det mot formodning skulle falt ned så er høyden ca 10 cm fra sitteposisjon og til gulvet. Det er med andre ord fysisk umulig at en liten ledning kan få defekte koblinger eter å ha falt 10 cm og ned på ett mykt underlag. Men om butikken skal kjøre på det som argument skal de jammen få slite med å bevise noe slikt da det ikke kan ha skjedd, Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Gitt at produktet er over 6 mnd er det du som må bevise at det ikke skyldes feilbruk. Forbrukerkjøpsloven dikterer at de første 6 mnd antas alle feil som ikke er opplagt slagskade/vannskade/brukerfeil å være produksjonsfeil, og selger har bevisbyrden. Etter 6 mnd er det motsatt, og kunde har bevisbyrden. Ergo, hvis dette ikke er en sak som dekkes av reklamasjon, kan butikken kreve at du skal dekke frakt til/fra butikk og verksted + undersøkelseskostnader. Som oftest gjør de ikke det, men er greit å nevne det. Hvis du kontakter butikken og prøver å være litt mindre arrogant enn du er her, samt henviser til forbrukerkjøpsloven, så ordner det seg nok. De 200 kronene de betaler i frakt, pluss evt verditap på låneprodukt kan ikke anses å være en urimelig kostnad. Du har forøvrig krav på å få dekket frakt både til og fra dem, for ditt produkt og låneprodukt. Til sammenligning; Jeg jobber med service i fysisk butikk. Hvis en kunde har en TV som er over 39"(-ish), så får de vederlagsfritt hentet og levert TV og låne-TV. Det koster butikken 1000-2000 kroner, men er på ingen måte en urimelig kostnad i forhold til at kunde skal være uten produktet sitt i en uke eller to. Hadde du levert headset hos oss, og reparasjon antas å ta over 7 dager, så ville du fått låneprodukt. Uavhengig om at vi måtte åpnet en ny pakke eller ei. Grunnen til at butikken vil ha hele headset+kabel er sannsynligvis at de søker kreditt fra produsent. Da sender de inn hele pakken din til produsenten, og får en ny komplett salgspakke tilbake for å gi til deg. (NB: I praksis skal ikke alltid varene sendes inn, og i mange tilfeller får du en ny salgspakke nesten umiddelbart). Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Jeg tok kontakt og forklarte butikken hva problemet er med ledningen og spurte om en ny ledning. De ville som sagt ha inn hele headsett, hvor jeg så forhørte meg om muligheten for ett låneprodukt i perioden de har headsett inne. Mens jeg ventet på svar fra dem så hørte jeg her om hvilke rettigheter jeg har med hensyn til låneprodukt. Butikken nekter uansett å sende ut låneprodukt med følgende begrunnelser og henvisning til følgende http://www.forbruker...3%A5negjenstand "Vi kan desværre ikke sende et låne headset. Sådan noget har vi desværre ikke" Jeg mente videre at de ikke kunne vri seg unna så enkelt og ville vite på hvilket grunnlag de ikke ville sende ut låneprodukt, og fikk følgende svar: "Dels er dette ikke en vare man ikke kan leve uden i nogle dage, og dels vil det være en uhensigtsmæssig stor udgift for os at skulle forære et produkt væk i en uge." Jeg stod på mitt og mente at utgiftene de får med ett verditap på demoprodukt burde komme kunden til gode under god service fra butikken. Det er tross alt ikke snakk om store utgiften fra deres side. Siste svar ble da: "Vi finder det urimeligt dyrt for os at skulle forære et headset væk på denne måde. Vi kan prøve at skaffe et nyt kabel, nu da du mener feilen er der." Jeg synes fortsatt ikke servicen har vært spesielt bra, og ny ledning var det jeg ba om når jeg tok kontakt første gang, noe de da ikke kunne tilby. De burde løst dette raskere og ikke nekte låneprodukt grunnet småpenger. Varen er forøvrig kjøpt for rett under 6 måneder siden. Uansett, så lenge jeg nå får ledning som jeg ønsket så er jeg fornøyd. Dersom de ikke krever den gamle i retur så skal jeg med glede legge ut bilder utav loddingen bare for å vise at det ikke er en feil som vil oppstå av fall, men på grunn av dårlig utført arbeid. Ved fall ville loddingen med loddetin løsnet, her er loddingne helt fin men ledningen har løsnet, noe som tyder på at den ikke er blitt loddet skikkelig med festet på toppen av loddetinnet. Jeg kommer ikke til å nevne hvilken butikk det er snakk om da dette i utgangspunktet kun var ett spørsmål om hva jeg som forbruker hadde krav på i min situasjon. Endret 13. juni 2013 av svortevik Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Siden du sier at "loddingen er helt fin", betyr det at du har åpnet volumvrideren? Hvis du åpnet den og det er synlig, og de vil ha kabelen inn, så sitter du der med skjegget fullt av postkasser... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Loven er åpen for tolkning, og etter min mening står ikke behovet for gamingheadsett i et rimelig forhold til butikkens utlegg med å tilby låneprodukt. Og jo, det har noe å si at det er en nettbutikk som må ut med porto. Når de vil ha inn hele produktet er nok det fordi det skrotes ved feil, og du får nytt. 2 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Det spørs jo helt hva en bruker ett gamingheadsett til. Hva om det brukes til konkuranse spilling og en blir tvunget til å avstå fra flere konkurranser med pengepremier grunnet mangel på låneprodukt? Er da behovet stort nok, eller er der større krav? Fordi om de ønsker å skrote det ved feil så er det fult brukenes for meg mens jeg venter på ny ledning. Ledningen stårer chat, og ikke noe mer. Så da er jeg ikke interessert i å sende det inn hele, men kun den delen som er defekt. Det har uansett ordnet seg nå, så ingen fare. Jeg får ny ledning i fra TurtleBeach og nettbutikken slipper totalt unna alt som har med denne saken å gjøre. I tillegg har jeg alt bestilt en ekstra ledning i fra ebay så jeg har en i backup. Endret 13. juni 2013 av svortevik Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Hvis en bruker hodesettet i konkurranser så går jeg ut i fra at det går under næringskjøp, og man har derfor ikke reklamasjon eller krav på låneprodukt(?). Hadde det vært så viktig for en å alltid ha et hodesett tilgjengelig, så hadde man vel hatt et i backup? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Det gjelder vel alt, gjør det ikke? Da hadde vel regelen om låneprodukt ikke hatt noen verdi, for alle bør jo selvsagt ha en backup av alle sine viktige eiendeler. Kan raskt bli dyrt da. Og det var mer ett spørsmål om hva som defineres som viktig. Det som defineres som viktig av kjøper er ikke sikkert at forhandler er enig i, og da har en det jo gående. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå