Populært innlegg LarZen Skrevet 11. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Hvorfor Sony sin pressekonferanse er muligens den viktigste i E3 sin historie. Eie egne spill, ikke måtte ha internett og å invitere Indie utviklere inn i varmen. Er noen få nøkkelord som er viktigere en du skulle tro og som jeg skal prøve å ta for meg her slik. Microsoft har som dem fleste har fått med seg vært i kraftig ild ifra både utviklere og spillere verden rundt siden dem gikk ut og sa at dem vil ha en form for DRM på sin nye Xbox One. Men hva er egentlig DRM for noe? DRM står for Digital Rights Managment og er laget for å beskytte opphavsrett til produktet det måtte gjelde, som er i dette tilfellet spill. Dette er digitale tjenester som gjør at du må hele tiden forholde deg til en server ifra Microsoft. Om Microsoft i fremtiden skulle stenge disse serverne så vil du miste tilgang til alle dine spill. Microsoft krever også at du må på nett hver 24 time for å verifisere din konto. Hvis du ikke gjør dette vil ikke dine spill virke før du har gjort dette. *Er du hos en bekjent og logger inn på han/hennes konsoll så må du verifisere din konto hver time. Om du ikke gjør det, vil ingen spill fungere. Fysiske spill som spillere har kjøpt er låst til din konto hos Microsoft, og du står ikke fritt til å gjøre som du vil med disse spillene. *Har du barn i huset som byttelåner spill med venner? Da vil Xbox One by på problemer ganske så fort. Du kan nemlig ikke låne bort dine spill, du kan gi bort spill men mottaker må ha vært på din venneliste i 30 dager og et spill kan kun bli gitt bort 1 gang. Spillet du gir bort vil da blir borte ifra ditt spill bibliotek. Og spillet kan ikke gies bort igjen til noen. *Spill som er utgitt ifra Microsoft kan du selge/bytte på utvalgte butikker. Microsoft har også gitt andre utgivere mulighet for å blokkere at spill kan gis bort,lånes eller selges. *Liker du å samle på spill og kunne gjøre som du vil med spillene du har kjøpt å betalt for? *Vil du gi sønnen/dattera de mulighet til å kunne ta frem en eske ifra loftet i fremtiden for å gjenoppleve spill han/hun vokste opp med? *Vil du at små Indie selskaper skal få det enklere å få sine spill ut til alle? Da håper jeg du tar et standpunkt å sier Nei til Xbox One! Sony med Playstation 4 vil ha ingen av disse restriksjonene og vil la Indie utviklere publisere sitt innhold selv på Playstation Network. Er du genuin glad i spill og vil bevare denne lidenskapen og hobbyen så håper jeg du viser din støtte til hobbyen vi alle er så glad i ved å boikotte Xbox One til Microsoft fjerner alle disse restriksjonene. Dere som måtte blåse i hvordan hverdagen til spillere blir og hvilke rettigheter vi måtte miste pga deres egen naivitet og ignoranse. Tenk godt over hvordan dere vil at fremtiden til konsoll spillere skal utvikle seg... Endret 11. juni 2013 av _LarZen_ 11 Lenke til kommentar
Knuttsen Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hva er problemet ditt? Haha. 90% vil velge ps4 over xbox uansett. Så du kan nok la de resterende 5-10% av oss som bryr oss om spillene og liker fordelene ved ms sitt system kanskje få holde på med det? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om "restriksjonene", 1 Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Skammer meg ikke over å kjøpe Xbox One. Tulle innlegg. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Godt sagt, _LarZen_. Jeg skal ikke utelukke et kjøp av Xbone, men PS4 kommer til å prioritert fremfor Microsoft's konsoll. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Bare så det er nevnt så digget jeg XBO sin pressekonferanse, dem viste spill jeg klør i hendene av å spille. Men synes "prisen" en betaler med DRM er for høy og det er ikke slik jeg ønsker at konsoll verden skal utvikle seg.... Jeg håper at MS innser at dem har tatt noen feil valg og fjerner hele greia...men det spørs det da.. Endret 11. juni 2013 av _LarZen_ Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Bare så det er nevnt så digget jeg XBO sin pressekonferanse, dem viste spill jeg klør i hendene av å spille. Men synes "prisen" en betaler er for høy og det er ikke slik jeg ønsker at konsoll verden skal utvikle seg.... Jeg håper at MS innser at dem har tatt noen feil valg og fjerner hele greia...men det spørs det da.. Det er det som gjør hele greia så tragisk. MS har flere interne studioer enn noensinne. De satser knallhardt på spill. Jeg frykter at den positive utviklingen kan bli reversert dersom konsollen selger dårlig. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Det er det som gjør hele greia så tragisk. MS har flere interne studioer enn noensinne. De satser knallhardt på spill. Jeg frykter at den positive utviklingen kan bli reversert dersom konsollen selger dårlig. Ja det er nesten litt tragikomisk hele greia, endelig er MS på hugget med spennende spill og så henger denne DRM over det hele å gir det en sur smak... Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hat er sterkere enn lidenskap ser jeg. Kjærlighet for at spill ikke blir et prostitusjons prosjekt, der man må leie ut spillet sitt til en kamerat. Det er noe som er galt når hele Internett blir snudd på hodet av Microsofts avdekke. 3 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 http://www.pressfire.no/spesialer/E3-2013/7103/-brukervilkrene-til-xbox-one-kan-vre-i-strid-med-norsk-lov Får håpe at forbrukerrådet ikke gir seg med dette. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Frå eit generelt standpunkt er eg einig i at dette er dumt, men eg vil samtidig legge fram nokre argument for kvifor dette ikkje betyr stort for enkelte. Hos alle eg kjenner er konsollen alltid kopla til nettet, så verifisering er ikkje noko problem. Byttelåning av spel er ikkje noko eg driv med. Salg av spel er ikkje noko eg driv med. Kva som skjer dersom MS stenger serverene veit du ingenting om i dag. Difor har ikkje eg tenkt på boikotte X1 av den grunn. Per i dag veit eg ikkje kva eg vil gå for, men X1 er ikkje utelukka av grunnane nemnd over. Det er andre ting som er viktigare for meg og som vil avgjere kva konsoll eg går for. Me kan jo håpe at noko av dette vil bli fjerna etter kvart, sjølv om det kanskje er å drøyme litt. 2 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Frå eit generelt standpunkt er eg einig i at dette er dumt, men eg vil samtidig legge fram nokre argument for kvifor dette ikkje betyr stort for enkelte. Hos alle eg kjenner er konsollen alltid kopla til nettet, så verifisering er ikkje noko problem. Byttelåning av spel er ikkje noko eg driv med. Salg av spel er ikkje noko eg driv med. Kva som skjer dersom MS stenger serverene veit du ingenting om i dag. Difor har ikkje eg tenkt på boikotte X1 av den grunn. Per i dag veit eg ikkje kva eg vil gå for, men X1 er ikkje utelukka av grunnane nemnd over. Det er andre ting som er viktigare for meg og som vil avgjere kva konsoll eg går for. Me kan jo håpe at noko av dette vil bli fjerna etter kvart, sjølv om det kanskje er å drøyme litt. Vi er nok ganske så like der slik, ingen av disse restriksjonene er noe som vil by på problemer for meg personlig. For meg så er det en prinsipp sak og jeg tenker på alle dem som bor i områder/land med dårlig internett, barn og generelt hvor konsoll plattformen er på vei. 1 Lenke til kommentar
Knuttsen Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Synes det er utrolig smålig at man skal gå helt amok fordi en spill konsoll i 2014 "krever" pålogging. Reaksjonene er så overdimensjonerte at det blir nesten komisk. Mye baseres på misforståelser også, eller overdrivelser. Virker f.eks som at mange tror man MÅ logge på hver dag. Som om at det er et krav. Som om at man ikke kan la Xboxen stå urørt en uke før man logger på igjen liksom. I praksis blir det null forskjell fra hvordan det er i dag. Man logger inn på gamertagen sin og man kobler inn på Live automatisk. Går internett linja di av en eller annen grunn ned, så kan du fortsatt spille 24 timer uten å være tilkoblet. Og hvor ofte er internett nede så lenge? Levelig sjelden. Folk skal altså slutte å spille Halo og Forza og resten av spillene fordi noen få kan få teoretiske problemer fordi de ikke har internett tilgang på hytta? Spill betyr liksom ikke noe lenger? Seriøst, internett blir ikke mindre utbredt og uvanlig de neste 10 årene. Og man kan fortsatt selge brukte spill tilbake til butikk, og hvis 5-10kr av det salget går tilbake til utviklerne så synes jeg det er bedre enn at gamestop tar hele fortjenesten. Jeg tar gjerne i mot 10kr mindre for at så skjer. Og ikke minst, hvis det stemmer at man kan la opp til 10 personer spille mine spill bare ved å laste de ned til sin maskin så vil jeg si det er en stor forbedring fra i dag. Mye bedre at broren min i Kristiansand kan laste ned mitt forza 5 og spille det enn at jeg må gi han den fysiske plata. Som jeg da også må mase om å få tilbake. Nei, jeg ser virkelig ikke noen særlig grunn til å fly av skaftet for dette her. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Folk skal altså slutte å spille Halo og Forza og resten av spillene fordi noen få kan få teoretiske Greia er at, neste Forza er så next gen, at du ikke trenger å spillet det. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Vi vet jo nøyaktig hva som skjer når serverne, nettskyen og annet går ned, nemlig det samme som skjer når f.eks. EA stenger MP-serverne til spill: Funksjonaliteten blir borte. Jeg kunne nok levd med alt tøvet til Xbone om det var den eneste spillplattformen som eksisterte - noe MS jo oppfører seg som om den er. Men når det finnes alternativer, så ser jeg ikke helt vitsen med å betale ekstra for å måtte tolerere de rare påfunnene deres. Spørsmålet er selvsagt om Sony følger etter med en eventuell PS5, noe jeg tror de vil dersom folk finner seg i Xbone. Jamfør at man nå med PS4 må betale for PS+ for å spille online, akkurat som Live Gold. Det vi godtar i dag, blir standarden i morgen, sånn siden vi først er dramatiske i denne tråden. Endret 11. juni 2013 av Zealuu Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Slik jeg føler det: Microsoft har spilla, mens Sony har konsollen. Jeg vil ha begge, men prioriterer PS4. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Vi vet jo nøyaktig hva som skjer når serverne, nettskyen og annet går ned, nemlig det samme som skjer når f.eks. EA stenger MP-serverne til spill: Funksjonaliteten blir borte. Det veit du ingenting om. Det er forskjell på å halde oppe servere som krever større mengder datatrafikk og ein enkel verifisering, som sikkert kan fjernast dersom det blir behov for det. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Frå eit generelt standpunkt er eg einig i at dette er dumt, men eg vil samtidig legge fram nokre argument for kvifor dette ikkje betyr stort for enkelte. Hos alle eg kjenner er konsollen alltid kopla til nettet, så verifisering er ikkje noko problem. Byttelåning av spel er ikkje noko eg driv med. Salg av spel er ikkje noko eg driv med. Kva som skjer dersom MS stenger serverene veit du ingenting om i dag. Difor har ikkje eg tenkt på boikotte X1 av den grunn. Per i dag veit eg ikkje kva eg vil gå for, men X1 er ikkje utelukka av grunnane nemnd over. Det er andre ting som er viktigare for meg og som vil avgjere kva konsoll eg går for. Me kan jo håpe at noko av dette vil bli fjerna etter kvart, sjølv om det kanskje er å drøyme litt. Veldig bra skrevet. Jeg er enig med dine synspunkter og egentlig burde dette legges i en sticky - "Les dette før du lager en post: 'Boikott Xbox One'" Når det kommer til hva som skjer om, la oss si, 8-9 år. Det er veldig vanskelig å vite hva Microsoft tenker. Altså, siden da i denne generasjonen baserer så mye av konsollen på nettet så vil det ikke være umulig at serverne vil kjøre i lang lang tid. Og som nevnt tidligere, så er det ikke så mye mer enn en firmware-oppdatering som skal til for å fjerne kravet om online sjekk. Så hvorfor hva som er aktuelt om 8-9 år faktisk er noe som diskuteres her som et gyldig argument for å boikotte Xbox One er egentlig bare tullete. Folk var slik mot Apple i starten også. Klaget på mangelen på rettigheter og muligheter, som derimot kanskje Google var litt snillere på. I dag så ser man helt tydelig at det ikke betyr noe. Det at man må ringe inn til telenor (og andre operatører) før man tar i bruk en iPhone er et ikke-problem. Fordi det er så mye negativitet som skapes av man har de som skal klage på alt og som i 9 av 10 tilfeller ikke kan forbrukerloven for utenom når det kommer til å håne et annet produkt de ikke liker. Uansett Apple og iPhone gjør det kjempebra. Folk klager i hytt og pine fortsatt i dag, men hvorfor gidde å bry seg? Til slutt og sist så er det vel hva DU selv vil og mener som er relevant for ditt kjøp, ikke hva en internett-dude mener om produktet du skal kjøpe. Endret 12. juni 2013 av Emils. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Det veit du ingenting om. Det er forskjell på å halde oppe servere som krever større mengder datatrafikk og ein enkel verifisering, som sikkert kan fjernast dersom det blir behov for det. Det er ikke akkurat verifiseringsserveren som er det store bekymringsmomentet for min del (selv om de også har en tendens til å gå ned/forsvinne med jevne mellomrom, jamfør Ubisoft), men at spillene etter sigende skal være konstruert slik at de alltid bruker nettskyen som avlasting for blant annet prosessorutregninger. Jeg håper virkelig folk ser det potensielle problemet i at en 5000-kronerskonsoll faktisk ikke er i stand til å kjøre spillene sine uten at en ekstra tjeneste som vi ikke vet noe om framtiden til, både eksisterer og fungerer. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Den ser eg. Kva veit me om bruken and nettskya i dag? Det har vore mykje snakk om den, men kva går det ut på i praksis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå