Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i mattematikk (10. klasse)

Anbefalte innlegg

Hei, var så uheldig å komme opp i matematikk til muntlig eksamen, og dette er jo da faget jeg er dårligst i..

Kan noen hjelpe meg?

Er det noen viktige ting jeg burde kunne, og jeg vil bli spurt om?

Oppgaven jeg fikk var ''Kjøretøyet mitt''

Trenger virkelig hjelp med dette!! :(

Skal ha eksamen på Torsdag, 13. Mai klokken 08.30..

Dette står da også på oppgaven.

Kompetansemål:

- Tall og Algebra

- Måling

- Funksjoner

Stikkordliste:

- Sylindervolum

- Dekkdimensjoner og kjørelengde

- Finansiering og forsikring

- Utgifter per måned

- Forholdet mellom vei, fart og tid

- Bensinforbruk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, var så uheldig å komme opp i matematikk til muntlig eksamen, og dette er jo da faget jeg er dårligst i..

Kan noen hjelpe meg?

Er det noen viktige ting jeg burde kunne, og jeg vil bli spurt om?

Oppgaven jeg fikk var ''Kjøretøyet mitt''

Trenger virkelig hjelp med dette!! :(

Skal ha eksamen på Torsdag, 13. Mai klokken 08.30..

Dette står da også på oppgaven.

Kompetansemål:

- Tall og Algebra

- Måling

- Funksjoner

Stikkordliste:

- Sylindervolum

- Dekkdimensjoner og kjørelengde

- Finansiering og forsikring

- Utgifter per måned

- Forholdet mellom vei, fart og tid

- Bensinforbruk

Du må først tenke ut på hvilken måte du skal knytte de ulike temaene til oppgaven ''kjøretøyet mitt''. Jeg vet jo ikke hvilket nivå du ligger på, men de forslagene jeg kommer med er ment for et høyt nivå.

Da begynner jeg.

Tall og algebra; Det første jeg tenker på er to ukjente. Da viser du at du kan tall og algebra på et høyt nivå. Du skal til butikken og kjøpe ulike verktøy/hjelpemidler til bilen din men husker ikke hva en flaske olje kostet. En gang husker du at du kjøpte to flasker med olje og en skiftenøkkel til 300 kr. En annen gang kjøpte du 2 skiftenøkler og 5 flasker olje til 675 kr. Hvor mye koster en flaske olje?

Under tall og algebra kan du også lage en oppgave om forhold, hvor du skal blande en væske med to forskjellige typer oljer i forholdet 1:5. Til sammen skal du ha en væske bestående av 1,5 liter. Hvor mye trenger du av hver type olje?

Måling; Dette temaet er ganske åpent og kan knyttes til for eksempel geometri. Du kan for eksempel ha en oppgave hvor du skal finne diameteren til en sylinder, (fordi du skal erstatte denne sylinderen, men har ikke målebånd tilgjengelig,) ved at du bare har fått oppgitt volumet av sylinderen. Dette viser at du mestrer regning av volum på høyt nivå.

Volum av sylinder; se ovenfor.

Funksjoner; for å vise at du mestrer funksjoner på et høyt nivå, ville jeg valgt en oppgave som inneholder noe om hyperbler. For eksempel, du skal kjøpe en verktøykasse til en viss pris. Hvor mye vil den koste om bare du betaler, om 2,3,4,5, osv. er med på å spleise? y= x/pris

Jeg vet ikke så mye om dekkdimensjoner, men tenker at du kan regne ut vekta av dekket. Da tar du utgangspunkt i de ulike delene i dekket og regner ut hvert enkelt ledd. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i at du bare har diameteren, og du regner da ut volum, og deretter massetetthet, for å få vekten på dekket.

Kjørelengde; når det gjelder kjørelengde så kan du ta utgangspunkt i at du har kjørt en tur i dag. Du kjørte 120 km( mandag). De andre dagene kjørte du;

Tirsdag; 50 km

Onsdag; 200 km

Torsdag; 0 km

Fredag; 0 km

Lørdag: 30 km

Søndag; 60 km

a) regn ut gjennomsnittet. 120+50+200+0+0+30+60= 460/7= 65.7142857143 km

b) ta utgangspunkt i svaret ovenfor, og regn ut hvor lang du har kjørt etter 6 mnd.

c) Hvis du har bilen i 5 år, hvor langt har du kjørt da?

Utgifter pr måned;

d) hvis du bruker 2578 kr pr mnd på bilen, hvor mye vil du ha brukt etter 5 år?

Bensin

e) hvis du tar utgangspunkt i at du bruker 0,2 liter pr km, hvor mye bensin vil du ha brukt etter 5 år? Ta utgangspunkt i opplysningene ovenfor.

Vei/fart/tid; du skal kjøre til et kjøpesenter for å kjøpe denne verktøykassen som du spleiser på med en kompis. Du skal også kjøre til en matbutikk. Du skal være hjemme innen 16:00 og begynner å kjøre kl 12:00. Det er 100 km til møbelforretningen og 25 km til senteret og du regner med å bruke en time på begge steder. Hvor stor må gjennomsnittsfarten minimum være hvis du skal være hjemme innen 16:00.

Endret av Bassa.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...