to88he Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Da har jeg etter inspirasjon fra FB gruppen "norsk gatefoto" opprettet en ny gruppe kalt "norsk arkitekturfoto". Bli med:) http://www.facebook.com/groups/528256863906745/ Endret 11. juni 2013 av to88he Lenke til kommentar
to88he Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Da har vi passert 50 medlemmer:) Håper det kan bli enda flere. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Beklager hvis det høres ut som sutring; men hvorfor reklamere for FB grupper her inne - det eneste dere oppnår, er jo å trekke vekk folk fra forumet of over på FB ... Hvorfor ikke lage spesifikke bildetråder her i stedet? Endret 20. juni 2013 av tomsi42 3 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Beklager hvis det høres ut som sutring; men hvorfor reklamere for FB grupper her inne - det eneste dere oppnår, er jo å trekke vekk folk fra forumet of over på FB ... Hvorfor ikke lage spesifikke bildetråder her i stedet? Her må jeg si meg helt enig med tomsi. Personlig føler jeg at antallet aktive her på akamforumet er illevarslende dalende, særlig det siste året. Man bør kanskje og huske på at ikke alle er på facebook selv om mange unge mennesker lever i den oppfatningen. Det er fremdeles mulig å få til saker og ting uten å koble dette mot facebook. Tor Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 ...det eneste dere oppnår, er jo å trekke vekk folk fra forumet of over på FB ... ... Eller motsatt vei, at det trekker folk fra FB som ikke vet at Akam eksisterer inn som nye brukere her. Det er jo en mulighet for det og... Jeg vet ikke hvilke muligheter Akam har for å opprette ulike brukergrupper, men hvis de har det så kan det være fint å lage gruppene her. Hvis Akam ikke har en slik mulighet så kan det være noe de kanskje kan lage. Men det trenger ikke være eksklusivt, kan godt hende det er lurt å spre seg utover... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Eller motsatt vei, at det trekker folk fra FB som ikke vet at Akam eksisterer inn som nye brukere her. Det er jo en mulighet for det og... Høres bra ut i teorien. Men jeg har ikke fått inntrykk at det er noe kobling med disse FB gruppene og Akam/diskusjon.no. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Nå skal en ikke bare skylde på FB alene for at aktiviteten her inne daler. Det har likeså mye med den redaksjonelle prioriteringen og gjøre. Man blir over tid lei av copypaste artikler, som er der for reklame genererte klikk only.. Det er jo forsvinnende lite egenprodusert materiale her inne, og på den måten blir akam.no og FB helt like. Forskjellen mellom FB og akam.no er at gruppa på FB er 100% brukerstyrt, og det er ikke akam.no. På FB får man det akkurat slik som man vil, det får man ikke her.. Jeg skulle virkelig ha sett at redaksjonen tok noen virkelige grep om situasjonen, og prøvd å snudd denne utviklingen, det har de ikke evnet så langt, og jeg er redd for at point of no return har allerede blitt passert.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Høres bra ut i teorien. Men jeg har ikke fått inntrykk at det er noe kobling med disse FB gruppene og Akam/diskusjon.no. Det trenger da ikke være noen kobling. Først og fremst kunne det startet med at de som er på FB-gruppene skriver med henvisning til Akam. Rett og slett spre budskapet. Så får det være opp til hver og en om det er det glade eller det triste budskapet...:-) Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Nå skal en ikke bare skylde på FB alene for at aktiviteten her inne daler. Det har likeså mye med den redaksjonelle prioriteringen og gjøre. Man blir over tid lei av copypaste artikler, som er der for reklame genererte klikk only.. Det er jo forsvinnende lite egenprodusert materiale her inne, og på den måten blir akam.no og FB helt like. Helt klart har du poenger der - jeg er enig at akam var bedre tidligere på eget stoff, men her er det vel snakk om forumet. Forskjellen mellom FB og akam.no er at gruppa på FB er 100% brukerstyrt, og det er ikke akam.no. På FB får man det akkurat slik som man vil, det får man ikke her.. Forumet her må vel sies å være brukerstyrt? Vi starter de trådene/gruppene vi selv ønsker, så der tror jeg du tar litt feil. og jeg er redd for at point of no return har allerede blitt passert.. Dessverre kan du ha rett, men ser man på forumet alene er det brukerstyrt og enkelt sagt ikke særlig avhengig av hva redaksjonen hoster opp. Det er opp til brukerne å generere innhold i forumet, dermed har vi selv et ansvar for å holde interessen oppe dersom en skal tolke enkelt omkring et forums innhold og eksistens. Det er og helt klart at etter facebook kom er det et hav av forum, blogger osv osv som har lidd og blitt nedlagt fordi brukerne hopper over til facebook. Jeg vil påstå at mangfoldet på nettet har blitt redusert pga faceboook. De fleste har x-tid å bruke på nettet pr dag, og dersom facebook spiser opp det meste av den tiden er det lett å tenke konsekvensene. Tor Lenke til kommentar
to88he Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Beklager hvis det høres ut som sutring; men hvorfor reklamere for FB grupper her inne - det eneste dere oppnår, er jo å trekke vekk folk fra forumet of over på FB ... Hvorfor ikke lage spesifikke bildetråder her i stedet? Ja, dette hørtes faktisk ut som god gammeldags sutring. Hvorfor reklamere her? Jo fordi det er et forum mange er innon, vi har også gjort tilsvarende på foto.no.(ikke at det legitimerer noe som helst, men der var det bare positiv respons, selv fra kjente norske fotografer) Det er overhodet ikke ment som noen reklame, men et push for å få en slik gruppe i gang . Hvor skulle vi ellers reklamert? Plakater på lyktestolper? En slik gruppe er ikke ment for å ta over/kapre forumet. Det er rett og slett gjort for å øke interessen for fotografi generelt. (Er ikke det bare bra da?) De fleste av oss er i dag innom sosiale medier opptil flere ganger om dagen. Og hvis man da automatisk får opp bilder på nyhetsstrømmen fra slike grupper kan dette bidra til å øke interessen. FB og sosiale medier har også for mange en lavere terskel for folk flest. Det er lettere å skrive/poste noe fordi alle er kjent med det og kan bruke det. Et forum kan for noen virke skremmende, særlig hvis det er det samme personene og kjepphestene som går igjen hele tiden.(dette har riktignok aldri vært et problem på akam slik jeg oppfatter det). Hvis dette skulle ende med færre brukere på dedikerte forum som dette, så er vel kanskje forumet som må endres i takt med utviklingen? Når det gjelder gruppen "Norsk Arkitekturfoto" og f.eks. "Norsk gatefoto" som er to veldig like grupper, er disse å regne som veldig små og ubetydelige. (med rundt 50-100 medlemmer) Andre dedikerte fotogrupper på facebook er langt større. - "Nordiske naturfotografer" 2601 medlemmer - "Den glade fotoamatør" 2553 medlemmer Da spør jeg. Hvorfor har ikke akam.no og forumet vært aktive mot disse gruppene? Endret 22. juni 2013 av to88he 1 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg kan gjerne legge ut linker til interessante diskusjoner her på akam.no. Det har jeg ingen problemer med, men da må det være noe relevant å henvise til. Jeg synes at akam har et godt forum. Det er derfor at det er her jeg er mest aktiv. Slik andre nevner lengre opp har jeg også merket at aktiviteten har gått ned den siste tiden og dette er selvfølgelig synd. Men som jeg forklarte i mitt forrige innlegg så tror jeg ikke at det er facebook og slike grupper sin skyld at det er færre som benytter seg av forumet. Det er to vidt forskjellige måter å kommunisere på. Et dedikert forum vil alltid være mer grunndig på alle slags måter mener jeg. FB blir bare noe du glaner på i forbifarten. Endret 22. juni 2013 av to88he Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Ja, dette hørtes faktisk ut som god gammeldags sutring. Nå kan sikkert tomsi svare for seg selv, men jeg tror du misforstår hans poeng. Facebook sniker seg inn i snart alle deler av samfunnet og spiser stadig mer av folks tid på nettet, de fleste har så og så mye tid til å bruke på nettrelaterte greier og når facebook tar en større og større jafs av denne tiden sier det seg selv at noe annet må ta "regningen". Er man ikke medlem på facebook er en utestengt fra flere nettsteder: "Logg inn med din facebook-konto" møter en mange steder, det er en uting etter min mening og mange føler seg oppgitt og at de ikke har noen valg og må til slutt gi etter og melde seg inn. Personlig synes jeg det er svært betenkelig at et sosialt medium som facebook er har klart å infiltrere seg i store deler av samfunnet og folks hverdag. Det er og dannet en oppfatning blant mange unge mennesker at er man ikke på facebook er man nærmest utestengt fra menneskelig kontakt og sosialisering. Selv har jeg vært på nettet siden dets fødsel og sett utviklingen, og historisk kan man enkelt si: Før og etter facebook som skillelinjer for menneskelig aktivitet og adferd på nettet. Helt klart har mangfoldet tapt pga facebook. Ta Norges største portal, nemlig gamle "Sol" som et eksempel: Før facebook hadde de et betydelig brukergenerert mangfold med chat, omfattende debattforum og blogg - i dag er alt lagt ned og årsaken er at facebook over tid "stjal" brukernes tid mer og mer slik at Sols tilbud til brukerne sakte døde. Sol skjebne er bare en av mange mange som har måttet legge inn årene pga facebook. Det er lett å tenke seg at f.eks akams forum og vil til slutt måtte gi tapt av samme årsak. Akam har et lite forum, og det er svært sårbart over tid dersom brukerne svikter. Alle forum koster noe å drifte og ingen ønsker forståelig nok å drifte døende forum i lengden. Da spør jeg. Hvorfor har ikke akam.no og forumet vært aktive mot disse gruppene? Hva mener du egentlig nå? Jeg forstår ikke tankegangen din dersom du mener at akam skal tråle facebook og lete etter grupper de må prøve å tilfredstille. Det er fritt for alle medlemmene her å skape egne tråder/grupper på akam, så om man velger å heller gjøre dette på facebook er det et valg man selv har tatt og ikke akams ansvar. Tor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Det at Facebook "tar over" masse på nettet har både sine positive og negative sider. Mangfold høres ut som en bra ide, men i praksis så er det akkurat det motsatte da man må leite seg ihjæl for å finne grupper, nettsider osv som ligger strødd utover hele www. Facebook har blitt ett slags www i miniatyr som igjen samler mye av dette på en side og det at man har venner med felles interesser der gjør det ofte enklere å finne ting man ikke var klar over fantes. En slags nettsider møter forum møter brukerene i Light version... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Synes en tråd her inne om arkitekturfotografi hadde vært interessant, jeg. Hvilke objektiver, hvilke brennvidder; snakk om teknikk og komposisjon etc. 2 Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Synes en tråd her inne om arkitekturfotografi hadde vært interessant, jeg. Hvilke objektiver, hvilke brennvidder; snakk om teknikk og komposisjon etc. og hadde det vært åpent/toleranse for litt billedkritikk i tillegg.... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Det at Facebook "tar over" masse på nettet har både sine positive og negative sider. Mangfold høres ut som en bra ide, men i praksis så er det akkurat det motsatte da man må leite seg ihjæl for å finne grupper, nettsider osv som ligger strødd utover hele www. Facebook har blitt ett slags www i miniatyr som igjen samler mye av dette på en side og det at man har venner med felles interesser der gjør det ofte enklere å finne ting man ikke var klar over fantes. En slags nettsider møter forum møter brukerene i Light version... Facebook er ikke en instutisjon, det er kun en kommersiell aktør på lik linje med andre som har som mål å tjene penger. Når man hører enkelte unge snakke om facebook så virker det nesten som om de tror at når man blir født i fremtiden så vil en automatisk bli et medlem av facebook. Det er vel rimelig enkelt å finne frem på nettet i dag med de gode søkemotorene som finnes, så jeg tviler på at det er et reelt problem. Men samtidig er det nok og slik at for mange unge er nettet facebook, dvs mer eller mindre alt de foretar seg på nettet skjer enten i facebook eller via facebook. Selv offentlige etater og politikere har måtte tilpasse seg facebook for å nå ut til unge folk - er de ikke der blir det ramaskrik. Jeg synes det er som sagt før svært betenkelig at en kommersiell nettaktør får såpass stor makt og påvirkningskraft som facebook har fått, og det med en hel generasjons velsignelse. Jeg ser at facebook nok og kan ha positive elementer, men totalt sett er dominansen og maktfaktoren for stor til å kunne kalles en sunn utvikling. Etter min mening er det ikke tvil om at årsaken er facebook dersom akams forum og skulle dø ut - å ikke ville innse det er å gå rundt med skylapper og solbriller med facebooklogo. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Synes en tråd her inne om arkitekturfotografi hadde vært interessant, jeg. Hvilke objektiver, hvilke brennvidder; snakk om teknikk og komposisjon etc. Det ville ihvertfall være et naturlig sted å ha et slikt forum. Tor Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg har vært aktiv på nettet i ymse fora siden årtusenskiftet, og merker en voldsom forandring etter at Facebook kom. De fleste forum har mistet hauger av brukere til Facebook. Selv bestemte jeg meg for ikke å ta del i FB, og holdt meg unna til for omtrent en måned siden. Jeg følte etter hvert at jeg ble sosialt avstumpet av å holde meg unna, og jeg følte ikke lenger at jeg hadde noe valg. I tillegg foregår mye av den offentlige debatten på FB, så er man normalt samfunnsengasjert, og i tillegg interessert i en og annen debatt, går man glipp av mye ved ikke å være på FB. Jeg var drittlei av å lese om hva som skjer på FB i VG og Dagbladet og føle at jeg var den siste i Norge som fant ut av ting. Nesten alt har flyttet seg til FB, og mange dyktige skribenter har forlatt ymse forum til fordel for egne blogger (som de markedsfører via FB). Nå er jeg fortsatt ny med foto, men jeg vil tro mye av det samme er tilfelle her. En fotoblogg + FB må være praktisk hvis man vil bli lest av mer enn noen få. For ikke å snakke om å spre sine egne bilder. Jeg tror forum som dette er dinosaurene i nettverdenen. Det er fortsatt marked for temabaserte forum som dette, men sosiale medier som FB (gjerne kombinert med en blogg) spiser opp vanlige forum, som FB har spist opp ICQ, ymse chatter og MSN. Siden forum som FB hele tiden utvikler seg vil de nok før eller siden også utvikle plattformer som er mer egnet til debatter enn dagens FB, og den dagen det skjer er alt håp for forum som dette ute. Det er synd, men det er vel utviklingen, og det hjelper ikke å stå imot. Som en som sto imot FB fram til mai i år følte jeg meg mot slutten som en av disse som ennå ikke har skaffet seg mobiltelefon. Til slutt måtte jeg bare krype til korset, svelge litt stolthet og melde meg inn. Jeg har meldt meg inn i begge de nystartede gruppene, og de er svært praktiske. Hver gang jeg logger meg på FB (noe jeg må innrømme at jeg gjør ganske ofte iløpet av et døgn, enten via telefon, lesebrett eller laptop - rett og slett fordi det er så enkelt), ser jeg nye bilder i disse gruppene. Praktisk! Men det er praktisk så lenge gruppene ikke er så fordømt store som de to andre gruppene jeg ser nevnt over. Jeg meldte meg inn i "den glade fotoamatør" (eller hva den nå heter), og den måtte jeg rett og slett melde meg ut av fordi jeg ble nedspammet av bilder. Ser uansett ingen problemer med å markedsføre fotorelatert stoff - selv om det er på Facebook eller hos konkurrenter, her inne. Det omvendte kan helt sikkert bli gjort på FB. Faktisk er dette noe FB er svært egnet til - altså det å spre linker fra nettsider som f.eks. Akam. Men det forutsetter jo at det er noe vettugt å spre. Og her inne er det lite egenprodusert for tiden, dessverre. Endret 22. juni 2013 av Keyzer28 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Keyzer: Det du sier her er godt oppsummert og inneholder mye som jeg er enig i. Samfunnsdebatten er på vei fra media/presse til facebook, og som jeg skrev så må man og ofte logge inn via facebook for å overhodet kunne komme med kommentarer i artikler etc i avisene. Akkurat der tror jeg pressen har selv skutt seg i foten. Samtidig er det jo på facebook mange er i dag, men minuset med debattene der er jo at de egentlig ikke er helt åpne, dvs man må være medlem i facebook for å komme inn. Så ja, ønsker man å delta har man egentlig ikke noe valg lenger. Jeg ser og at kombien blogg/facebook er snart eneste veien å gå dersom man har blogg, dvs man bør være på facebook for å markedsføre bloggen, noe som igjen bekrefer det jeg nevnte tidligere at for mange er facebook nettet, alt de foretar seg på nettet går via facebook og har man blogg og ikke markedsfører den på facebook så mister man lesere i en spiral som ender i en ørken. Jeg har selv hatt blogg i mange år og kjenner problemstillingen godt, og har ikke tall på alle mailene jeg har fått om å melde meg/bloggen inn i facebook så folk kan følge med bloggen derfra, noe som for min del virker underlig. Men helt klart ser jeg det på besøkstallene over årene at de minker i takt med utviklingen hos andre som heller ikke er på facebook. Kjempe i mot - for min del er det vel heller et prinsippspørsmål, jeg synes facebook er styrt for diktatorisk og er for slepphendte med personvernet og har et tvilsomt regelverk som over tid har utviklet seg i feil retning, særlig hvis man ser det med norske øyne. Og som en sa veldig treffende etter å ha endelig meldt seg inn: "jeg føler meg bondefanget i et system jeg ikke har oversikt og kontroll over". Selv om jeg kan være kjent for å være tildels sta og prinsippfast så er jeg ikke helt blindet for realitetene og at verden utvikler seg. Det er og klart at ingen ønsker vel å ende opp på en utsiktsløs topp i Hakkadalen hvor eneste levende vesen i tillegg til en selv er en gjeng gamle geitebukker. Men for egen del er det og snakk om tid, jeg har - og ønsker ikke bruke mer enn x tid på nettet og vet at når folk melder seg inn i facebook øker ofte x mer enn de selv kanskje trodde. Men jeg får se, jeg føler at for min del står jeg snart ved et veivalg, enten gå videre på en sti som dessverre blir smalere eller å hoppe på et tog som antagelig vil fortsette i full fart selv etter at jeg er gone. Nettet har alltid utviklet seg, særlig den brukergenererte delen, men jeg føler det har stagnert etter facebook kom, det finnes få alternativer igjen som har vekst, om noen i det hele tatt. Tor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg på gjerdet i over 1 1/2 år mens verden maste at jeg måtte inn på Facebook. Det meste jeg gjør av fotorelaterte ting skjer på Facebook pga stor andel av bekjente er der, er venner med mange fotografer inkl noen av verdens beste i sin sjanger, kan prate med de, kommentere bilder og diskutere de og har selv også fått tilbakemeldinger på egne bilder, blitt invitert inn i ymse grupper både lukkete og åpne. For min del har jeg hatt mye mer glede enn problemer med det, og at jeg skulle i det hele tatt gidde si noe om den kommersielle siden av Facebook når jeg legger dette inn på en kommersiell nettside fra en datamaskin laget av kommersiell aktør via en nettleser som er eid av Google blir det strengt tatt som noen av fargekombinasjonene til Pentax - rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå