nahojp Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Ingen sier det er helt greit Jo, det er mange som går veldig langt i å forsvare alt Israel gjør. Om du mener at du selv ikke er blant dem så er det helt greit for meg, men hvis du virkelig tror at "ingen sier det er helt greit", så bør du følge bedre med på debatten. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Du unngår spørsmålet. Er det bedre å være en araber i Nasareth, eller bedre å være en jøde i Beirut? Nei, jeg unngår ikke spørsmålet. Jeg forteller deg at jeg mener spørsmålet er irrelevant, og jeg inviterer deg til å forsøke å forklare hvorfor du øyensynlig mener det er relevant. Dette er slett ikke å unngå spørsmålet. Derimot merker jeg meg at du unngår mitt spørsmål angående hvorfor du mener ditt spørsmål er verdt å svare på. Ellers helt enig at Israel ikke har mindre fri vilje, men det er noe underlig at du da ikke klarer å svare på spørsmålet som ble stilt. Det er mer underlig at du insisterer på at jeg skal svare på et fullstendig irrelevant spørsmål, uten at du en gang forsøker å forklare hvorfor det liksom skal være relevant for debatten. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Nei, jeg unngår ikke spørsmålet. Jeg forteller deg at jeg mener spørsmålet er irrelevant, og jeg inviterer deg til å forsøke å forklare hvorfor du øyensynlig mener det er relevant. Dette er slett ikke å unngå spørsmålet. Derimot merker jeg meg at du unngår mitt spørsmål angående hvorfor du mener ditt spørsmål er verdt å svare på. Det er mer underlig at du insisterer på at jeg skal svare på et fullstendig irrelevant spørsmål, uten at du en gang forsøker å forklare hvorfor det liksom skal være relevant for debatten. Fordi din argumentasjon er rasistisk. For det du indirekte sier er at siden "moralen skal være todelt" så forstår ikke arabere enkel moral. Så igjen, er det bedre å være araber i Israel, eller jøde i Libanon? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Fordi din argumentasjon er rasistisk. For det du indirekte sier er at siden "moralen skal være todelt" så forstår ikke arabere enkel moral. Øøøh, er du full? Hvordan i all verdens navn og rike klarer å du å tolke noe slikt ut av det jeg skriver? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Da bør ikke spørsmålet mitt volde deg problemer. Siden du prøver på å hevde at du ikke er rasist. Da kan spørsmålet gjentaes. Er det bedre å være araber i Nasareth eller er det bedre å være jøde i Beirut? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Som sagt har jeg svart på spørsmålet ditt allerede. Riktig nok med et svar som ikke passer deg, men det er da ditt problem og ikke mitt. Men jeg kan for all del gjerne gjenta svaret: Spørsmålet ditt er fullstendig irrelevant for diskusjonen, og jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor du maser med det. Og jeg gjentar også mitt spørsmål som du ikke har svart på: (Og la meg presisere, i tilfelle du ikke skjønner det på egen hånd, at dette spørsmålet også er en form for svar på ditt spørsmål): Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket? Endret 12. juni 2013 av nahojp Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Som sagt har jeg svart på spørsmålet ditt allerede. Riktig nok med et svar som ikke passer deg, men det er da ditt problem og ikke mitt. Men jeg kan for all del gjerne gjenta svaret: Spørsmålet ditt er fullstendig irrelevant for diskusjonen, og jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor du maser med det. Og jeg gjentar også mitt spørsmål som du ikke har svart på: (Og la meg presisere, i tilfelle du ikke skjønner det på egen hånd, at dette spørsmålet også er en form for svar på ditt spørsmål): Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket? Har palestinerne retten til å drepe sivile israelere? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Igjen stiller du et spørsmål som jeg ikke ser at har noen relevans til diskusjonen her. Og igjen ignorerer du fullstendig de spørsmålene jeg stiller deg. Jeg kan ikke konkludere med noe annet enn at du ikke har noe som helst saklig å bidra med. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Igjen stiller du et spørsmål som jeg ikke ser at har noen relevans til diskusjonen her. Og igjen ignorerer du fullstendig de spørsmålene jeg stiller deg. Jeg kan ikke konkludere med noe annet enn at du ikke har noe som helst saklig å bidra med. Israel har ikke retten til å bryte internasjonale lover Palisternene hat ikke retten til å drepe uskyldige israeler som mål Godt nok? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Som sagt har jeg svart på spørsmålet ditt allerede. Riktig nok med et svar som ikke passer deg, men det er da ditt problem og ikke mitt. Men jeg kan for all del gjerne gjenta svaret: Spørsmålet ditt er fullstendig irrelevant for diskusjonen, og jeg skjønner oppriktig talt ikke hvorfor du maser med det. Og jeg gjentar også mitt spørsmål som du ikke har svart på: (Og la meg presisere, i tilfelle du ikke skjønner det på egen hånd, at dette spørsmålet også er en form for svar på ditt spørsmål): Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket? Du har forsåvidt svart på dine egne spørsmål. Det er enkelt. Jøder utenfor Israel i Levanten er ikke et problem. Av åpenbare årsaker. Arabere i Israel blir nå svært lite undertrykt. Spørsmålet er høyst relevant. Lenke til kommentar
LudvigVIII Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Det ser ut som om TS har fått det for seg at det er komplett umulig å kritisere israel, men samtidig kritisere andre land. Dette er en logisk feilslutning og er en klassiker i Israel-debatter. Det samme gjelder tanken om "er du ikke enig med oss i alt, er du uenig med oss i alt". Israel har helt klart en rett og plikt til å forsvare sitt folk, men det er kritikkverdig at de bryter menneskerettigheter og hindrer den frie pressen i sitt arbeid. Det er heller ikke greit at de driver med nybygging på okkupert land. Endret 14. juni 2013 av Fing3rs Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Jeg mener at både Israel og Palestina er kritikkverdige på hver sin måte. = ) Men Israel har i alle fall demokrati etter hva jeg har forstått? Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er nok fordi den politisk kulørte mediaen her i landet er mye mer fokusert på palestinerne enn å holde seg nøytrale i berettningen om hendelsene. Vi husker jo hvordan det gikk etter siste krigen: Ensidige berettninger om hvordan Israel bombet Gaza City sønder og sammen, men glemmer (kanskje bevisst?) å berette om de mange rakett-angrepene fra Hamas på Israel før krigen brøt ut. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Personlig forventer jeg mer av ett demokrati enn av et jalla-diktatur, kritikken tilpasses deretter. (uten at jeg vil kalle meg selv en "israel-fordømmer") AtW Det der gir ingen meining. Kritikken skal tilfalle dei som fortener det, ikkje dei som har folkestyre. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Personlig forventer jeg mer av ett demokrati enn av et jalla-diktatur, kritikken tilpasses deretter. AtW Hamas er folkevalgt. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Er det noen her som kan gi en helt nøytral beskrivelse av situasjonen mellom Israel og Palestina? Jeg har ikke satt meg noe som helst inn i dette overhodet. Hørt og sett litt på TV og sånt, men har ikke fått noe helhetlig bilde av det, siden jeg ikke har tatt meg tid til å sette meg inn i det. Men jeg har fått meg noen oppfatninger, og de er som følger: Mennesker som har fått det for seg at de er blitt frelst og som kaller seg selv kristne, de støtter Israel på grunn av at de går rundt med forestillinger om at jødene er deres Guds utvalgte folk... Mennesker som kaller seg selv sosialister, og sosialdemokrater, og som er i mot alt det kristendommen står for, men glade i det meste av det islam står for, og som har forestillinger om at sosialismen er det beste samfunnsorden; de støtter Palestina. Hvorfor er det slik at "de røde", støtter Palestina, og "de blå" støtter Israel? Gjerne korriger meg om jeg har missforstått noe. Og hva er vitsen med å støtte noen som helst? Hvis alle står på hver sin side og ikke ønsker å samarbeide og komme med løsninger som fellesskapet er best tjent med, så kommer vi vel ingen steder? Hva kriges det om? Endret 15. juni 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Er det nå bedre å være araber i Israel, eller er det bedre å være jøde i Libanon? Ergo har du svaret ditt, på at det er ytre forhold som påvirker hva Israel kan finne på. Dette på det strategiske planet. Før eller etter det Osmanske riket og vesten sin kolonisering av midtøsten og vestens jødiske utvandring til og opprettelsen av Israel, som førte til at millioner av palestinere og etterkommere av palestinere i dag bor i naboland til Palestina -- området deres forfedre har bodd på i over 3000 år? Før de vestlige jødene med sin fremmede europeiske kultur innvandret til Palestina, før det ble besluttet at vesten skulle fordrive palestinere for å bygge Israel, var ikke jødene et utsatt folkeslag i det Osmanske Riket. =========== Irak BLOMSTRET før vesten ga den profesjonelle snikmyrderen Saddam Hussein støtte og CIA-opplæring og midler til å ta over makten i Irak og stoppe all fremgang med sitt diktatur. (Og hvem skaffet ham biologiske våpen, om ikke USA, England, Russland og/eller Frankrike?) Afghanistan var aldri en blomst, men gjett to ganger hvem som lærte opp Osama Bin Laden og Taliban i terrorisme -- eller frihetskjemping som det het når det var Soviet som var fienden til Taliban? Endret 15. juni 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Før eller etter det Osmanske riket og vesten sin kolonisering av midtøsten og vestens jødiske utvandring til og opprettelsen av Israel, som førte til at millioner av palestinere og etterkommere av palestinere i dag bor i naboland til Palestina -- området deres forfedre har bodd på i over 3000 år? Er vesten eit land? Var det ikkje Frankriket og England som koloniserte? Var det jødar som innvandra eller var det "vestens jøder".Dei såkalla "palestinerane" er etterkommarar ikkje av nokon som har budd der, men av dei islamske horder som med drap og faenskap spredde islam i området etter krigsfyrsten muhammed døde. Palestinerane er ikkje eit eksisterande folk, men kun enten konverterte jødar eller arabiske kolonistar og krigarar. Jødane tok så tilbake landet sitt i 1946, Før de vestlige jødene med sin fremmede europeiske kultur innvandret til Palestina, før det ble besluttet at vesten skulle fordrive palestinere for å bygge Israel, var ikke jødene et utsatt folkeslag i det Osmanske Riket. "Vesten skulle fordrive", kva er dette for noko tull. Det var britane som eide området før krigens slutt i 1945 og det var FN med mange av dei sigrande maktane i spissen som synes så synd på jødene at dei meinte dei skulle få eit land. Det var ingen som skulle fordrivast og eigentleg relativt få som vart det. Faktisk er det svært mange arabarar fortsatt i Israel. Det skal også seiast at det var jødene sjølv som sto for å opprette landet Israel, ikkje vesten sjølv. Britane var rasande. Jødene var faktisk eit folk andre hadde svært lite forkjærlighet for i det Osmanske riket. Irak BLOMSTRET før vesten ga den profesjonelle snikmyrderen Saddam Hussein støtte og CIA-opplæring og midler til å ta over makten i Irak og stoppe all fremgang med sitt diktatur. (Og hvem skaffet ham biologiske våpen, om ikke USA, England, Russland og/eller Frankrike?)I Irak blomstra ikkje i dei tidene, og CIA og nokon land i Nord-Amerika, Europa eller Oseania har noko med dette å gjøre. Ja, USA var glade i Saddam. Men det endte fort når dei såg kor forferdeleg han faktisk var. Afghanistan var aldri en blomst, men gjett to ganger hvem som lærte opp Osama Bin Laden og Taliban i terrorisme -- eller frihetskjemping som det het når det var Soviet som var fienden til Taliban? Det var USA. Men dei tenkte det at det var bra å hjelpe dei å bli frie fra Soviet, dei trudde ikkje at dei skulle begynne å drepe uskyldige i Islam sitt navn. Korleis kunne dei vite at dei var fullstendig bananas. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Er vesten eit land? Var det ikkje Frankriket og England som koloniserte? Var det jødar som innvandra eller var det "vestens jøder".Dei såkalla "palestinerane" er etterkommarar ikkje av nokon som har budd der, men av dei islamske horder som med drap og faenskap spredde islam i området etter krigsfyrsten muhammed døde. Palestinerane er ikkje eit eksisterande folk, men kun enten konverterte jødar eller arabiske kolonistar og krigarar. Jødane tok så tilbake landet sitt i 1946, "Vesten skulle fordrive", kva er dette for noko tull. Det var britane som eide området før krigens slutt i 1945 og det var FN med mange av dei sigrande maktane i spissen som synes så synd på jødene at dei meinte dei skulle få eit land. Det var ingen som skulle fordrivast og eigentleg relativt få som vart det. Faktisk er det svært mange arabarar fortsatt i Israel. Det skal også seiast at det var jødene sjølv som sto for å opprette landet Israel, ikkje vesten sjølv. Britane var rasande. Jødene var faktisk eit folk andre hadde svært lite forkjærlighet for i det Osmanske riket. Irak blomstra ikkje i dei tidene, og CIA og nokon land i Nord-Amerika, Europa eller Oseania har noko med dette å gjøre. Ja, USA var glade i Saddam. Men det endte fort når dei såg kor forferdeleg han faktisk var. Det var USA. Men dei tenkte det at det var bra å hjelpe dei å bli frie fra Soviet, dei trudde ikkje at dei skulle begynne å drepe uskyldige i Islam sitt navn. Korleis kunne dei vite at dei var fullstendig bananas. Det var i all hovedsak europeiskkulturelle jøder som flyttet inn i Israel mellom 1917 og 1947. Det palestinske folk er nesten like adskilt araberene som det de europeiske jødene er: Både palestinere og jøder er etterkommere av araberene for mange tusen år tilbake. Palestinerene har i stor grad konvertert til Islam -- men betyr det at de ikke lengre har rett på landet som deres forfedre har dyrket oliven og sitrusfrukter på i tre tusen år? Storbritania, Frankrike og Russland ønsket å bygge Israel, og det var hensikten med Balfour-erklæringen av 1917 -- noe medlemmene av parlamentet har erkjent i sine memoarer. For å bygge Israel, så måtte fastboende palestinere drives ut. Det sier seg selv: For at en del Norge skal bli fremmedkulturell, så må nordmennene drives ut. For at en del av Palestina skal bli fremmedkulturell (europeiske jøder er fremmedkulturelle for arabiske palestinere og jøder), så må palestinerene drives ut. Hva har du lest om Irak før 1958? Har du noen kildereferanser og historiske granskninger fra tiden før CIA plasserte en leiemorder i presidentpalasset? ... Du burde kanskje lese om: -Hva skjedde med palestinerene som bodde der hvor Israel skulle bygges -Palestinerene sin historie / Genforskning på arabere, palestinere, jøder, kurdere og andre folk i midtøsten -Irakisk historie før 1958 -Historien til det palestinske mandat mellom 1916 (Hussein-McMahon korrespondansen, den hemmeligstemplede (men lekkede) Balfour-erklæringen av 1917) og andre verdenskrig. Endret 15. juni 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Norskguy: Du unngår spørsmålet. Er det bedre å være en araber i Nasareth, eller bedre å være en jøde i Beirut? For å si det slik - var det ikke særlig å være Jesus fra Nazareth i datidens Galilea. Alle vet vel hvordan dèt endte..... Ett annet moment er jo at Israel er en okkupasjonsmakt, noe Saudi Arabia ikke er. I media får vel Saudi Arabia like så mye pes som Israel når noe først hender som henrettelser osv - bare dèt at det hender mye mere dritt under Israel enn hva som skjer i Saudi Arabia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå