Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøvekjøring av bil i Tyskland


B25S

Anbefalte innlegg

Planlegger å ta en tur ned til Tyskland en av de nærmeste dagene og se litt på et par biler jeg har tenkt til å kjøpe.

 

Har aldri kjøpt en bil i Tyskland før og lurer derfor på om det noen her inne som har det. Jeg har noenlunde oversikt over papirer og prosedyre ved utførsel og tilbakebetaling av tysk moms, så dette er i boks.

 

Det jeg lurer på om det er som å kjøpe bil i Norge (om man ser bort ifra språkbarrieren), men jeg vil gjerne forsikre meg om at det ikke er for store kulturelle forskjeller så jeg kan risikere å fornærme eller virke frekk ovenfor forhandler/selger - grunnen til at jeg spør er at jeg føler at dette er avgjørende om jeg skal føle jeg har overtaket ved pruting.

 

Jeg lurer også på om det er vanlig prosedyre å ta kopi av førerkort, og om de kun tar scannet kopi av førerkortet og ikke noen annen ID.

Har opplevd å bli kredittsjekket før jeg fikk prøve en bil en halvtime hos en bruktbilforhandler, dette syntes jeg var litt frekt selv om jeg forstår det sikkert er mange luringer som prøvekjører biler som hobby uten å være interessert i å kjøpe dem.

 

Lurer også på om det er vanlig å prøvekjøre bil alene i Tyskland, og evt. hvor lang tid man får prøvekjørt?

Har prøvekjørt biler i både Sverige og Danmark (dog. Toyota og Volvo da det var aktuelt på den tiden). Var vanlig å prøvekjøre med en selger i bilen i Danmark. I Sverige syntes de nesten det var rart jeg ville prøvekjøre.

 

Nå skal det sies at jeg er i 20 årene og ser ung ut for alderen. Jeg er fullt klar over at det er en trynefaktor som spiller en veldig stor rolle, men forhåndsbedømming av selgere kan være tapt salg (av bil til 300-500k, så er det nesten tragisk på dems vegne).

 

Ønsker erfaringer fra prøvekjøring av bil, hovedsaklig utlandet, men om det er noen norske historier så er jeg også interessert i å høre dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har sett den tyske versjonen av Wheeler Dealers, er de ganske rå på pruting. De tropper opp hjemme hos de de skal kjøpe hos, og prøvekjører, så kommer de tilbake, viser til feil de har funnet, og pruter ;)

 

Tror Nordmenn er litt dårlig på å være "frekk" når det kommer til slikt, vi gir oss litt tidligere.

Lenke til kommentar

Hvis du har sett den tyske versjonen av Wheeler Dealers, er de ganske rå på pruting. De tropper opp hjemme hos de de skal kjøpe hos, og prøvekjører, så kommer de tilbake, viser til feil de har funnet, og pruter ;)

 

Tror Nordmenn er litt dårlig på å være "frekk" når det kommer til slikt, vi gir oss litt tidligere.

Ja, det er veldig sant. Det er virkelig stor forskjell på prutekultur i Norge kontra andre land.

 

Det er vilt hvor mye penger man kan spare på å være flink til å prute.

 

Nå i disse dårlige økonomiske tidene i deler av EU bør vel forhandlere i Tyskland være ganske gira på å bli kvitt f. eks. en BMW M3 med 50 000 til 90 000 km på tellerverket?

Lenke til kommentar

Ja, det er veldig sant. Det er virkelig stor forskjell på prutekultur i Norge kontra andre land.

 

Det er vilt hvor mye penger man kan spare på å være flink til å prute.

 

Nå i disse dårlige økonomiske tidene i deler av EU bør vel forhandlere i Tyskland være ganske gira på å bli kvitt f. eks. en BMW M3 med 50 000 til 90 000 km på tellerverket?

 

Ja, de liker å selge til Nordmenn, skal du eventuelt kjøre bilen hjem?

Lenke til kommentar

Sant nok at mange av EU-landene sliter, men Tyskland er nok et av de de landene som står sterkest, og har langt på nær de samme problemene som Hellas, Italia, Tyrkia, o.l.

 

Dermed vil jeg si at "M3 er M3", enkelt og greit. Forhandlerne vil nok gjerne bli kvitt dem, men jeg ville ikke forventet tiårets røverkjøp for å si det sånn.

Nå vet jo ikke vi hvilken M3 du er på utkikk etter, men for eksempel E30 M3 er jo ekstremt dyr i disse dager, om du ønsker en i god stand. Selv i Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de liker å selge til Nordmenn, skal du eventuelt kjøre bilen hjem?

Ja, har tenkt til å kjøre bilen hjem. Enten Kiel ferga eller å kjøre hele veien hjem med unntak av Puttgarden-Rødby ferga hvis været er bra. Har sett meg ut noen biler i Nord-Tyskland og har vært i dialog på e-post med spørsmål om bilene og historikk.

Lenke til kommentar

Sant nok at mange av EU-landene sliter, men Tyskland er nok et av de de landene som står sterkest, og har langt på nær de samme problemene som Hellas, Italia, Tyrkia, o.l.

 

Dermed vil jeg si at "M3 er M3", enkelt og greit. Forhandlerne vil nok gjerne bli kvitt dem, men jeg ville ikke forventet tiårets røverkjøp for å si det sånn.

Nå vet jo ikke vi hvilken M3 du er på utkikk etter, men for eksempel E30 M3 er jo ekstremt dyr i disse dager, om du ønsker en i god stand. Selv i Tyskland.

 

Regner med at han har sjekket pris på forhånd, og de er mer medgjørlig ang. pruting der nede enn her ;)

Lenke til kommentar

Dermed vil jeg si at "M3 er M3", enkelt og greit. Forhandlerne vil nok gjerne bli kvitt dem, men jeg ville ikke forventet tiårets røverkjøp for å si det sånn.

Nå vet jo ikke vi hvilken M3 du er på utkikk etter, men for eksempel E30 M3 er jo ekstremt dyr i disse dager, om du ønsker en i god stand. Selv i Tyskland.

Det er snakk om en BMW M3 E90 i prisklassen mellom 30k-45k euro. Så det er relativt ny bil der bilen ikke har begynt å bremse i verdifall helt enda.

 

Ser jo f. eks. at M3 E46 når bunnen snart og holder seg jevnt/synker jevnt der. M3 E36 har nådd bunnen for en stund siden og holder seg stabilt - fine eksemplar er nesten på vei opp igjen i verdi.

 

Og når det gjelder E30 M3 så har dette blitt en sjelden bil i god stand, og prisene på gode eksemplarer har gått opp kjempe mye i løpet av de siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg var med min lillebror til Tyskland for å kjøpe en 2008 mod BMW E90 til han i påsken. Min alder på 21 var intet hinder for å prøvekjøre.

 

Jeg mener det er mye mindre mulighet til å prute hos tyske forhandlere enn hos norske. Jeg klarte først å få nye sommerdekk for ca 1000 kr ekstra, men etter at forhandleren forsinket oss (surret bort et papir) slik at det fikk økonomiske konsekvenser for oss, fikk vi dekkene gratis. Noe større prutningsmonn fantes ikke, og det er nok normalen. Prøv deg heller på å få gode priser på dekk og felger, kupévarmer/webasto, takboks og annet snacks, for der er potensialet større. (NB. tyske vinterdekk er ikke noe å ha på i Norge)

Lenke til kommentar

Jeg var med min lillebror til Tyskland for å kjøpe en 2008 mod BMW E90 til han i påsken. Min alder på 21 var intet hinder for å prøvekjøre.

 

Jeg mener det er mye mindre mulighet til å prute hos tyske forhandlere enn hos norske. Jeg klarte først å få nye sommerdekk for ca 1000 kr ekstra, men etter at forhandleren forsinket oss (surret bort et papir) slik at det fikk økonomiske konsekvenser for oss, fikk vi dekkene gratis. Noe større prutningsmonn fantes ikke, og det er nok normalen. Prøv deg heller på å få gode priser på dekk og felger, kupévarmer/webasto, takboks og annet snacks, for der er potensialet større. (NB. tyske vinterdekk er ikke noe å ha på i Norge)

Tusen takk for godt svar. Prøvekjørte dere alene?

Lenke til kommentar

Kjøpte BMW 530i for tre år siden hos forhandler. Veldig ryddig opplegg, med Dekra test som vi tok sammen (samme som NAF test). Det kan du nok få forhandleren til å dekke. Bør uansett taes før du kjøper bilen.

 

Prøvekjørte med en av de som jobbet der en tur på autobahnen før Dekra testen.

Lenke til kommentar

Vi kjøpte bilen i Wittenberg, vel en times kjøring sør for Berlin. Kjørte kanskje 15-20 min uten noen andre med. Forhandler tok kopi av norsk førerkort og pass. Vi satte forøvrig også igjen en annen bil av tilsvarende verdi hos forhandleren, men det var ikke noe som ble nevnt som noen betingelse.

 

Sørg for å ha klart for deg hvilke dokument du trenger, samt hva disse kalles i Tyskland. Regler for refusjon av Mwst er også lurt å sette seg inn i.

 

Vi måtte kjøre hjem på tyske prøveskilt (gult felt) fordi forhandleren rotet bort et av dokumentene til bilen. Vi ville egentlig ha eksportskilt, men de er også mer arbeid for deg og forhandleren å skaffe (bilen må på visning etc). ECE-dokumentet fikk vi ettersendt slik at vi da kunne registrere bilen i Norge etter et par uker.

 

Skal du kjøre med tyske prøveskilt i Danmark/Sverige må du i hvert fall få med et grønt internasjonalt forsikringskort for å ha gyldig forsikring. Tyske myndigheter mener disse (sammen med forsikringskortet) kan brukes i hele EU, men det spørs om danske myndigheter godtar dette. Vi slapp gjennom en promillekontroll med slike skilt + forsikringskort i Danmark, men de som kontrollerte hadde ikke peiling på regelverket, og regnet bare med at det var OK. Det enkleste rent administrativt er tyske prøveskilter i Tyskland → Kielferga → norske prøveskilt i Norge.

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...