Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Høy musikk og politiet

Hundrelapp1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg liker til tider å høre på høy musikk så det dundrer i vegga. Vi bor i et eget hus men har allerede fått naboklage. Jeg spiller bare på dagtid og ikke senere enn 20.00. Hvis naboen ringer politiet, kan de da konfiskere stereoanlegget mitt?

Hvis de kan, hvor lenge kan de ta det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis politiet skulle gå til det skritt å konfiskere anlegget, får du det nok ikke tilbake igjen. Men det skal mye til før så skjer. Selv om loven forbyr bråk om nettene, betyr ikke det at man kan gjøre som man vil på dagtid. Om klagene er rimelige eller ikke, er vanskelig å si uten å kjenne saken nærmere, men det er klart at ingen klager helt uten grunn. Husk at småbarn gjerne legges før 20:00. Prøv å være en god nabo, og ikke stå på krava for enhver pris. Politiet har oftest viktigere ting å gjøre enn å rykke ut til nabostøy på dagtid, så at de ikke kommer betyr ikke at du har rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det ikkje lov å forstyrre den allminnelige ro og orden, eller å forstyrre natteroa.

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,

b) den lovlige ferdsel,

c) omgivelsenes nattero eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Medvirkning straffes på samme måte.

Når det gjeld konfiskering av stereoanlegg eller konfiskering av kabel til anlegget som er meir vanlig så finner vi hjemmelen for dette i politiloven.

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

Politiet kan gripe inn

1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser

2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet

3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

Så for å oppsumere saksgangen.

Dersom du speler musikk så høgt at det forstyrre den allminnelige ro og orden (dette betyr at du enten speler veldig høgt eller veldig ofte på dagtid). Ein kan forsåvidt også bruke nabolova sin paragraf om å være til unødig ulempe dersom plagen for naboane er større enn din fordel av å spele musikk.

I alle tilfeller så ringer naboen til politiet for å varsle om høg musikk. Politiet vil då oppsøke deg enten personleg eller over telefon der du får påbud om å dempe musikken. Dersom du gjer som du får beskjed om så skjer det ikkje noke meir i denne saka. Men dersom du fortsetter å spele høg musikk så vil du få pålegg om å dempe musikken.

Dersom du ikkje følger pålegget så kan politiet gjere dei grepa som må til for å få deg til å slutte å plage naboane, dette er då gjerne å beslaglegge kabelen eller anna viktig liten del.

Kor lenge politet kan holde på den konfiskerte eigendomen er eg litt usikker på, men eg antar at du får hente den når du vil å politistasjonen.

Dersom du då henter reservekabelen for å fortsette å fortsette å spele høg musikk så vil nok politiet anmelde deg for ordensforstyrrelse etter straffelova. Du vil då bot, eventuellt også fengselsstraff dersom overtrampet er grovt nok.

Konfiskering blir vanligvis benytta for å unngå å anmelde deg dersom dette berre skjer ein skjeldan gong. For naboen så er det nok viktigare at det blir stille og fredelig enn at du får ei bot.

Desverre så er dette med støy ei subjektiv vurdering, så det kan være litt vanskelig å vite nøyaktig kvar grensa går.

Lenke til kommentar

Nei, er nok ikke så stor fare for at de tar med seg sakerne dine, men hvis naboen din er så traurig, bruk headset da vel, får uansett bedre lys med et godt headset synes jeg. Eventuelt få naboen din til å sponse haha

Tror neppe trådstarter er interessert i headset siden han har investert i Cervin Vega! Ikke at det er så kostbart, men slike anlegg har jo som formål å spille høyt.

Lenke til kommentar

Tror neppe trådstarter er interessert i headset siden han har investert i Cervin Vega! Ikke at det er så kostbart, men slike anlegg har jo som formål å spille høyt.

Haha, nei headsett er ikke noe for meg. :tease:

Haha, nei headsett er ikke noe for meg. :tease:

Btw, så du at jeg hadde Cerwin-Vega på profilen min? :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg er glad i å spille høyt, men jeg respekterer naboene mine. Har mange regler for meg selv som blandt annet å ikke spille etter den og den tiden om kvelden, eller før den og den tiden på morningen. Spiller ikke skikkelig høy electro i flere timer i strekk, lukker vinduet mitt (ikke at det gjør så mye på bassen, men hjelper på de andre tonene :p ) osv..

Ser jeg at naboen har grillfest på terrassen setter jeg ikke opp vinduet og spiller høyt som fy..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er glad i å spille høyt, men jeg respekterer naboene mine. Har mange regler for meg selv som blandt annet å ikke spille etter den og den tiden om kvelden, eller før den og den tiden på morningen. Spiller ikke skikkelig høy electro i flere timer i strekk, lukker vinduet mitt (ikke at det gjør så mye på bassen, men hjelper på de andre tonene :p ) osv..

Ser jeg at naboen har grillfest på terrassen setter jeg ikke opp vinduet og spiller høyt som fy..

Har akkurat de samme "reglene" selv. Spiller sjeldent høyt etter klokka 18 :) Har alltid vinduer og dører lukket. Når man vet høyttalernes potensiale frister det å skru opp. :omg:

Endret av Hundrelapp1
Lenke til kommentar

De kan konfiskere ja.

Jeg fikk en klage (eller riktig nok to), en gang jeg også en gang, den andre gangen politiet kom sa de at skulle ta med seg høyttalerne, men endret fort mening da de fant ut at de veide rundt 80 kg hver, så de nøyde seg med og ta cd-spilleren, som vi ikke engang brukte til og spille av musikken med.

CD-spilleren fikk vi plukket opp neste dag på politistasjonen. Dette avr riktig nok kl 4 på natta, og ikke på dagtid.

Lenke til kommentar

Selv ganske lav musikk kan være irriterende for naboer om den pågår over et lengre tidsrom og/eller veldig ofte. Bor man i nærheten av mange mennesker, så må man bare finne seg i å ta hensyn.

Vil man bråke så mye man ønsker, så ofte man vil, så finnes det rimelige hus som ligger langt fra andre hus langt ute på landet eller i skogen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...