Gå til innhold

Jonsvannet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:) Takk! Har MANGE bilder fra denne kvelden, med forskjellige fokuspunkter. Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du menere jeg burde ha gjort anderledes med dette bildet? Valgt et med annet fokuspunkt?... Jeg kan (manuellt i alle fall) kun velge et fokuspunkt (tror jeg - som ikke er så god på å lese bruksanvisninger) pr bilde, eller? :O
Lenke til kommentar

:) Takk! Har MANGE bilder fra denne kvelden, med forskjellige fokuspunkter. Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du menere jeg burde ha gjort anderledes med dette bildet? Valgt et med annet fokuspunkt?... Jeg kan (manuellt i alle fall) kun velge et fokuspunkt (tror jeg - som ikke er så god på å lese bruksanvisninger) pr bilde, eller? :O

Når du tar slike bilde av landskap så er det best å ha et fokuspunkt, enten manuelt eller auto. Det jeg mente var å fokuser på en ting, dvs enten båten eller landskapet i bakgrunnen. Får ikke til begge deler på så store avstander.

Hva slags kamera bruker du?

Endret av Athikez
Lenke til kommentar

Når du tar slike bilde av landskap så er det best å ha et fokuspunkt, enten manuelt eller auto. Det jeg mente var å fokuser på en ting, dvs enten båten eller landskapet i bakgrunnen. Får ikke til begge deler på så store avstander.

Hva slags kamera bruker du?

Her er det fokusert på øya i bakgrunn. Jeg bruker svært sjelden autofokus. Dette bildet er tatt med Canon 5D MK II og SIgma 24-70 f/2.8 - stativ & fjernutløser.

Lenke til kommentar
Når du tar slike bilde av landskap så er det best å ha et fokuspunkt, enten manuelt eller auto. Det jeg mente var å fokuser på en ting, dvs enten båten eller landskapet i bakgrunnen. Får ikke til begge deler på så store avstander.Hva slags kamera bruker du?
Her er det fokusert på øya i bakgrunn. Jeg bruker svært sjelden autofokus. Dette bildet er tatt med Canon 5D MK II og SIgma 24-70 f/2.8 - stativ & fjernutløser.

Jeg er fortsatt usikker på hva du mener er feil med foluseringen i bildet - så det er fint om du kan forklare meg det.

Lenke til kommentar

Som du sier så virker det som bildet som har blitt opplastet har dårlig bildeskarphet og fargene. Tror det har noe med kvaliteten bilde har når det blir opplastet.

Det jeg mente var at båten ikke så helt fokusert ut. Det forklarer jo endel når du fokusert på trærne på øya. :)

Lenke til kommentar

Et annet tips er å bruke Av mode på kameraet, da bestemmer du linse åpningen og kameraet bestemmer lukker tiden. Annet tips er å bruke en wide-objekt fremfor en tele-objekt. Jo videre objekt du har jo mer dybdeskarphet får du.

Endret av Athikez
Lenke til kommentar

Et annet tips er å bruke Av mode på kameraet, da bestemmer du linse åpningen og kameraet bestemmer lukker tiden. Annet tips er å bruke en wide-objekt fremfor en tele-objekt. Jo videre objekt du har jo mer dybdeskarphet får du.

Denne diskusjonen tror jeg ikke kommer til å nå noen vei. :hmm: Tusen takk for innspill og linker.

Jeg har nok litt mer teknisk innsikt enn du krediterer meg for. Bildet er faktisk tatt på manuell - og der bestemmer jeg faktisk både blender og lukker selv.

Jeg har ikke noe objektiv med større brennvidde enn 24 mm - og har egentlig ikke bruk for det heller. (Liste over utstyret mitt ligger forøvrig på profilen min.)

Uansett - 24mm på fullformat kamera er ganske grei vidvinkel, spør du meg. Gir i alle fall mer enn nok dybdeskarpet til mitt bruk.

Hvis du ikke liker bildet så er det en grei sak. Jeg kommer ikke til å kjøpe ny optikk for å forsøke å gjøre det bedre.

- selv er jeg ganske så fornøyd med resultatet selv om fargene ble litt rare da jeg lastet det opp her. :)

Endret av Husetvethavet
Lenke til kommentar

Syns nå bildet ga en fin stemningjeg da.

Appropo farver: Har du sjekket at du har brukt SRGB og IKKE Adobe RGB. Fikk dette problemet en gang ved bruk av Adobe RGB. Bare et forslag.

Harald G.

Hmmmm.... Har PS også - men bruker stort sett LR.. Må sjekke det der ;) Takk for svar :)

PS du har? Husk å save bilde for web i sRGB...det bevarer fargene. ;)

Har PS & LR - men bruker mest LR... Må nok sjekke litt! Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:) - da har resultatene fra "Smedervo 2013" kommet og dette bildet fikk hederilig omtale. Da er fotografen fornøyd og tenker at det kanskje ikke er et "så" dårlig bilde som hun fryktet etter å ha lest kommentarene her ;)

Beklager - litt overivrig - BLE ANTATT - skulle det være på dette :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...