AnonymDiskusjon Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Har uføretrygd. Prøver å studere litt, min saksbehandler på NAV sa jeg godt kunne avlegge eksamen på 10 SP i dette semesteret. Det var fullt lovlig. Det jeg lurer på er om jeg kan studere mer enn 10 SP og fortsette på uføretrygd? Grunnen til at jeg spør om det er at jeg føler det går bra med de 10 SP jeg tar nå, og leker med tanken på å øke, etterhvert til 30 SP per semester... Det man mener med å ikke tillate arbeidsinntekt over 1 G, det går vel på inntekt, ikke arbeidsomfang? Så, betyr det da i såfall at jeg kan studere så mye jeg vil, siden det ikke gir meg inntekt? Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Etter det jeg har hørt kan du studere så mye du vil når du er ufør (hørte det av en Nav-saksbehandler). Men sjekk med Nav først, og gjerne med en av juristene deres. Saksbehandlerne kan ikke alltid alt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Etter det jeg har hørt kan du studere så mye du vil når du er ufør (hørte det av en Nav-saksbehandler). Men sjekk med Nav først, og gjerne med en av juristene deres. Saksbehandlerne kan ikke alltid alt. Ja, jeg har også hørt dette. Jeg får vel sjekke det grundig ut med noen "eksperter" på NAV. Som du sier kan ikke alltid saksbehandlerne alt, og hvis de da feilinformerer meg, og jeg gjør noe ulovlig pga. det, så er det mitt ansvar. Jeg vil nødig havne i fengsel for å prøve å gjøre noe ut av livet mitt! Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Det er ikke bare inntekt som kan føre til endringer i uførepensjon. Uførepensjonen kan også opphøre hvis det skjer vesentlige endringer i forutsetningene for vedtaket (folketrygdloven pgf 12-12). Dette kan f.eks. være en vesentlig forbedring i arbeidsevnen. Studier opp til fulltid regnes ikke som likestilt med arbeid, slik at "studieevne" ikke er lik arbeidsevne. Men dersom du tar et meget tungt studium på fulltid uten tilrettelegging vil det kunne stilles spørsmål ved i hvilken grad du mangler forutsetningene for å skaffe deg inntekt. Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Det er ikke bare inntekt som kan føre til endringer i uførepensjon. Uførepensjonen kan også opphøre hvis det skjer vesentlige endringer i forutsetningene for vedtaket (folketrygdloven pgf 12-12). Dette kan f.eks. være en vesentlig forbedring i arbeidsevnen. Studier opp til fulltid regnes ikke som likestilt med arbeid, slik at "studieevne" ikke er lik arbeidsevne. Men dersom du tar et meget tungt studium på fulltid uten tilrettelegging vil det kunne stilles spørsmål ved i hvilken grad du mangler forutsetningene for å skaffe deg inntekt. Vil det da si at om jeg tar et studie som er ca 15 % belastning så vil det ikke få konsekvenser for min uføretrygd? Jeg håper at jeg med tid og stunder kan klare å studere litt igjen, og deretter komme meg delvis ut i arbeid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Den eneste instansen om kan gi deg et fasitsvar er NAV. Men slik du har presentert saken vil ikke 15 % studiebelastning få noen konsekvenser for din uførepensjon. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Det er ikke bare inntekt som kan føre til endringer i uførepensjon. Uførepensjonen kan også opphøre hvis det skjer vesentlige endringer i forutsetningene for vedtaket (folketrygdloven pgf 12-12). Dette kan f.eks. være en vesentlig forbedring i arbeidsevnen. Studier opp til fulltid regnes ikke som likestilt med arbeid, slik at "studieevne" ikke er lik arbeidsevne. Men dersom du tar et meget tungt studium på fulltid uten tilrettelegging vil det kunne stilles spørsmål ved i hvilken grad du mangler forutsetningene for å skaffe deg inntekt. Takk for svar. Vet du nøyaktig hvor grensen går for dette, før jeg må søke AAP for å få studert videre? (Litt hypotetisk dette, men greit å orientere seg.) Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Det finnes ingen generell grense, ut over at evnen din til å skaffe deg inntekt må være forbedret. Hypotetisk sett må man da kunne fastslå at din studiesituasjon nå er så lik en arbeidssituasjon at du må kunne være i stand til å skaffe deg helt eller delvis egeninntekt ved hjelp av de ressurser du har. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Det finnes ingen generell grense, ut over at evnen din til å skaffe deg inntekt må være forbedret. Hypotetisk sett må man da kunne fastslå at din studiesituasjon nå er så lik en arbeidssituasjon at du må kunne være i stand til å skaffe deg helt eller delvis egeninntekt ved hjelp av de ressurser du har. Åh, sånn ja. Forstår... Syns dette virket veldig subjektivt og vilkårlig... for dette betyr vel at hvis jeg f.eks. gjorde frivillig arbeid på Frivillighetssentralen, så vil dette kunne bli vurdert opp mot lønnet arbeid med tanke på revurdering av vedtaket? Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Yup. Dersom ditt frivillige engasjement utgjorde en så stor ressurs for deg og er av en slik stabilitet og varighet at den kan benyttes på arbeidsmarkedet, kan NAV ta hensyn til det. Men frivillig engasjement er vanligvis aldri en så stabil ressurs. Ikke engang de mest tilrettelagte stillinger kan måles opp mot tilpasningsdyktigheten frivillige organisasjoner har for de som tilbyr ulønnet innsats. Men det blir et spørsmål om mengde og varighet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Yup. Dersom ditt frivillige engasjement utgjorde en så stor ressurs for deg og er av en slik stabilitet og varighet at den kan benyttes på arbeidsmarkedet, kan NAV ta hensyn til det. Men frivillig engasjement er vanligvis aldri en så stabil ressurs. Ikke engang de mest tilrettelagte stillinger kan måles opp mot tilpasningsdyktigheten frivillige organisasjoner har for de som tilbyr ulønnet innsats. Men det blir et spørsmål om mengde og varighet. Skjønner. Jeg får bare ta dette underveis med NAV om jeg skal prøve å øke studieomgang etterhvert. Takk for hjelpen! Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Yup. Dersom ditt frivillige engasjement utgjorde en så stor ressurs for deg og er av en slik stabilitet og varighet at den kan benyttes på arbeidsmarkedet, kan NAV ta hensyn til det. Men frivillig engasjement er vanligvis aldri en så stabil ressurs. Ikke engang de mest tilrettelagte stillinger kan måles opp mot tilpasningsdyktigheten frivillige organisasjoner har for de som tilbyr ulønnet innsats. Men det blir et spørsmål om mengde og varighet. Har et spørsmål til. Beklager maset. Jeg lurer på, hvis jeg blir i form nok til å klare høyere "belastning", om det er mulig å søke f.eks. 66,66% AAP og beholde 33,33% uføretrygd. Sett i forhold til et studie på 20 SP, altså 66,66% belastning. Eller om du har noen andre løsninger her, sett at jeg skulle bli i bra nok form etterhvert? Jeg har veldig lyst på en utdannelse, og jeg liker også å planlegge! Virker jo som du har peiling på dette. Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Nei, forbedring til AAP med formål å studere vil vanligvis ikke være aktuelt. Du forlater uførepensjon når du er helt eller delvis i stand til å arbeide, og da vil du ikke fylle vilkårene for AAP. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Nei, forbedring til AAP med formål å studere vil vanligvis ikke være aktuelt. Du forlater uførepensjon når du er helt eller delvis i stand til å arbeide, og da vil du ikke fylle vilkårene for AAP. Ok, skjønner. Det gjør det vel ikke enklere å skaffe seg utdannelse (altså gjøre en mer attraktiv på arbeidsmarkedet) for uføre som skal ut i arbeidslivet, men sånn er det vel, da... takk for hjelp! Anonym poster: 29da724ac2ff4ce5d4df7bfcd0156e3f Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Det finnes ingen generell grense, ut over at evnen din til å skaffe deg inntekt må være forbedret. Hypotetisk sett må man da kunne fastslå at din studiesituasjon nå er så lik en arbeidssituasjon at du må kunne være i stand til å skaffe deg helt eller delvis egeninntekt ved hjelp av de ressurser du har. Takk for svar Er uansett ikke aktuelt før om ett år, så da får jeg høre med NAV når det nærmer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå