Lipsum Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Hei, Jeg skal ha ny stasjonær PC, og har ved å lese andre poster i forum kommet frem til følgende: - ASUS Z87M-PLUS Z87 S-1150 M-ATX - CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO SILVER 1600MHZ (2X8GB) - FRACTAL DESIGN DEFINE MINI MINITOWER M-ATX BLACK - INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150 - KINGSTON HYPERX 3K 120GB SSD SATA/600 MLC - SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BULK BLACK - SEAGATE BARRACUDA 1TB 7200RPM SATA/600 64MB Spørsmål er da om dette er et godt oppsett, og om alle delene passer sammen. Mangler jeg noe for å kunne montere PC-en? Ev. om det er noe jeg burde bytte ut med noe annet? Det er kun Linux Fedora som skal inn på maskinen, og det blir hovedsakelig en arbeidsstasjon. Det sikkert er litt overkill med prosessoren, men vet av erfaring at jeg ønsker mye minne og ssd. Totalprisen ble heller ikke mer enn 5700,-. Det er også ønskelig at maskinen er stillegående. Om noen har forslag til et ok skjermkort, så hadde også det vært fint. I utgangspunktet trenger jeg vel egentlig ikke noe, men siden Steam nå har kommet til Linux hadde det jo vært moro og hatt et skjermkort som håndterer noen av spillene i hvertfall. På forhånd, tusen takk. :-) Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Etter min mening burde du heller gå for Linux Mint eller Ubuntu, men siden linux er gratis er det vel litt smak og behag. Men tror Mint og Ubuntu er mer kompatibel med div. software (merk: jeg skrev TROR, jeg er ikke så veldig kjent med linux). Du må passe på at alle komponentene er kompatibel med linux. Haswell grafikken er egentlig ikke så verts, men om du skal spille brude du skaffe deg et skjermkort. Trenger ikke være de dyreste og beste, men et skjermkort er bedre enn å bruke CPU grafikk. Jeg vil tro 650 ti boost holder for deg. Men vil anbefale minst 660, eller eventuelt 760 når den kommer ut. Lenke til kommentar
Lipsum Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Etter min mening burde du heller gå for Linux Mint eller Ubuntu, men siden linux er gratis er det vel litt smak og behag. Men tror Mint og Ubuntu er mer kompatibel med div. software (merk: jeg skrev TROR, jeg er ikke så veldig kjent med linux). Du må passe på at alle komponentene er kompatibel med linux. Det er uaktuelt å gå bort i fra Fedora, men det er en helt annen diskusjon. Hovedkortet er Intel chipset, og det er generelt veldig god støtte for dette i Linux, så det tror jeg ikke blir noe problem. Haswell grafikken er egentlig ikke så verts, men om du skal spille brude du skaffe deg et skjermkort. Trenger ikke være de dyreste og beste, men et skjermkort er bedre enn å bruke CPU grafikk. Jeg vil tro 650 ti boost holder for deg. Men vil anbefale minst 660, eller eventuelt 760 når den kommer ut. Har lest litt om det, og det ser ut til at det integrerte skjermkortet er ganske bra. Tror ikke det er nødvendig med et så godt skjermkort som 650 TI boost, men skal se nærmere på det. Takk for tilbakemelding. :-) Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Ta dette spørsmålet i GNU/Linux-seksjonen. I utgangspunktet ser det bra ut, mtp at det er et Intel-oppsett. Det eneste som gjør meg usikker er UEFI, som visst nok kan skape problemer. Lenke til kommentar
Lipsum Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Ta dette spørsmålet i GNU/Linux-seksjonen. I utgangspunktet ser det bra ut, mtp at det er et Intel-oppsett. Det eneste som gjør meg usikker er UEFI, som visst nok kan skape problemer. Det støttes, så det skal ikke være noe problem. :-) Endret 11. juni 2013 av Lipsum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå