Der Kaiser Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 God kveld kjære medstudtener og ikke-studenter! Fikk tidligere i dag høre at jeg på onsdag skal stå og late som jeg kan fysikk foran to gamle fysikkskråtter. Det er i og for seg helt greit, men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal gå frem for å øve. Har allerede gått glipp av en øvingsdag. Søvn, mat og TV stjal dagens timer, men jeg har planer om å gi jernet i morgen. Så til selve oppgaven. Alt jeg har fått vite er at vi på eksamensdagen får en oppgave og et tema. Dette en time før eksaminasjonen starter. Oppgaven skal vi presentere og styre selv. Temaet får vi kun spørsmål om. I tillegg skal vi varte opp med et eksperimentelt innslag. Dette ekperimentelle innslaget føler jeg at jeg har kontroll på. Regner med vi får noe av det vi har gjort tidligere i år. Når det kommer til oppgave og tema har jeg dog null peiling. Noen som har forslag til hvordan jeg skal gå frem for å øve? Det jeg ser for meg nå er at jeg må grave meg gjennom hele boka i morgen, men tror ikke mye av det kommer til å sitte skikkelig. Vil øve på eksakte områder. Røntgenstråling, Heisenberg og Compton-effekt kan være aktuelle tema, men jeg tør foreløpig ikke satse. Er det noen av dere som har vært gjennom denne type oppgave før? For meg er det første gang jeg har denne type eksamen. Tips tas i mot med stor takk. Der Kaiser Lenke til kommentar
''' Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Da vil jeg anbefalte å se gjennom kompetansemålene og sjekke hvilke du kan minst om. Øv på disse først. Prøv også å skaffe en viss oversikt over stoffet, les flittig på oppsummeringsdelene hvis boka di har slike. Dette med mindre du ikke bare var småironisk, men faktisk ikke kan fysikk. I så fall må du begynne med Newtons lover. Deretter krumlinjet bevegelse (posisjon, fart og akselerasjon i kast og sirkelbaner). Dette er det matematiske grunnlaget som du må ha kontroll på. Så kan du begynne å se på bevegelsesmengde, gravitasjon, elektriske og magnetiske felt, og moderne fysikk, men det spørs hvor mye du rekker på én dag. Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Nå er det ikke mange timene til jeg skal gjennomføre min siste prøve som videregåendeelev. Roer nervene med en gammel whisky og håper at jeg får en grei oppgave i morgen. Ønsker alle andre fysikkslitere like mye lykke til som det jeg ønsker meg selv. Lenke til kommentar
billypablo Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Heisann, kom opp i fysikk 2 muntlig! Sliter kun med to av de akutalle læreplan målene vi har fått utdelt. - "Gjør rede for postulatene som er grunnlag for den spesielle relativitetsteorien, drøfte kvalitativ noen av konsekvensene av denne teorien for tid, bevegelsesmengde og energi, og gi en kvalitativ beskrivelse av den generelle relativitetsteorien" - "Drøfte hvordan ulike fysiske teorier kan eksistere ved siden av hverandre, til tross for at de kan være motstridende". Er det noen som har litt input på disse to målene? Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå