Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enkeltmannsforetak vs. drive privat

Pute

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg selger en del importvarer videre. Omsetningen har økt i det siste, og jeg har vurdert å starte eget firma. Hvilke fordeler får jeg ved å registrere et firma kontra å selge varene privat? Finnes det fordeler?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke tar investeringer som man kunne fått momsfradrag for, så er det heller ingen fordeler ved å være momsregistrert.

Dersom du tjener så lite på virksomheten slik at det kan gå under hobbyvirksomhet, så er det beste å la være å registrere firma.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det jeg også tenker.

Men jeg mener å ha lest en plass at man toll og moms på importvarer blir borte om man har et enkeltmannsforetak? Gjelder dette også før man må momsregistrere firmaet?

Lenke til kommentar

Så det vil si om du driver et importfirma med omsetning på over 50.000 kroner, da må du først betale merverdiavgift for å importere varen og deretter betale enda en merverdiavgift når du selger varen igjen?

Lenke til kommentar

Du betaler merverdiavgift når du importerer varen, og du legger på merverdiavgift på utsalgsprisen for å få inn igjen den kostnaden. Når du selger varen (med fortjeneste) må du riktignok betale inn en viss merverdiavgift til statskassa; men dette er bare momsen på forskjellen mellom din innkjøpspris og utsalgspris.

Kjøper du en vare for 400+100=500, og selger for 500+125=625, så er det de 25 kronene du har tatt inn i utgående avgift fra sluttkunden, men ikke betalt som inngående avgift tidligere, som betales inn til Staten ved mva-oppgjøret. (enten årlig eller annenhver måned)

edit: dette var svar til Pute, og ikke til Herr Brun. :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...