Ilyrr Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg har fått innvilget arbeidsavklaringspenger pga sykdom, men uten ung ufør tillegg. Selv om jeg har vært syk lenge var det først i år at jeg tok kontakt med NAV. Jeg er nå 28 år. Jeg var 21 år da jeg først ble syk. Av diverse grunner fikk jeg ikke en diagnose før jeg var 24 år gammel. Jeg var også sykmeldt i 6 måneder før jeg fikk diagnosen. Behandlingen førte etterhvert til at jeg fungerte ganske normalt i to år, men var fortsatt ikke 100%. Etter å ha blitt gradvis verre sluttet behandlingen fullstendig å virke da jeg fylte 27. Jeg har brukt de siste 18 månedene på å prøve og bli frisk før jeg kontaktet NAV. I hele denne tiden bortsett fra det siste året har jeg vært student, men jeg har selvfølgelig ikke fulgt normal studieprogresjon da jeg ikke kan følge undervisning når jeg er syk i tillegg til nedsatt hukommelse og arbeidsevne. Det siste året har jeg hverken studert eller jobbet, men jeg har i det minste klart å fullføre studiene mine. Før jeg ble syk har jeg jobbet endel deltid ved siden av studier, men etter at jeg ble syk har ikke dette vært mulig. I tillegg til at jeg kan og har dokumentert alt som jeg har skrevet over har jeg også dokumentasjon på at jeg ikke kommer til å bli frisk. Selv om sykdommen eksluderer meg fra nesten alt av jobber er det fortsatt mulig at NAV klarer å finne en tilrettelagt jobb for meg så det er for tidlig å søke om uføretrygd. Så det jeg lurer på: 1) Er det mulig å få arbeidsavklaringspenger med ung ufør tillegg eller gjelder dette kun uføretrygd? Utfra hva jeg måtte fylle ut når jeg søkte om arbeidsavklaringspenger fikk jeg dette inntrykket, men jeg har ikke klart å finne noe absolutt svar på NAV sine sider. 2) Mener dere at jeg kvalifiserer til ung ufør tillegget? 3) NAV har satt beregningtidspunktet (tidspunktet da arbeidsevnen ble redusert med minst halvparten) til januar i år. Dette er en måned før jeg søkte om arbeidsavklaringspenger. Er dette riktig? Jeg unnlot å nevne diagnosen for å forbli så anonym som mulig, men den er nevrologisk og det er udiskuterbart at arbeidsevnen er redusert med minst 50% når jeg er syk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 1) Arbeidsavklaringspenger kan gis med "ung ufør"-fordel. 2) Umulig å si på bakgrunn av din beskrivelse. Vilkårene for "ung ufør" er at du har en alvorlig og varig lidelse som er klart dokumentert og har oppstått før du fylte 26 år. Den må også ha realisert sin alvorlighetsgrad innen du fyller 26 år. Det er alvorlighetskravet som er vanskeligst å fylle, for dette krever at lidelsen ikke bare gjør deg arbeidsufør, men at den også i betydelig grad nedsetter din evne til å fungere i dagliglivet. 3) Beregningstidspunktet skal settes til måneden arbeidsevnen din ble nedsatt med minst halvparten. Du beskriver ikke omfanget av din deltidsvirksomhet, så det er ingen holdepunkter for å vurdere hvorvidt summen av deltidsarbeid og studier utgjør minst 50 % arbeidsevne. I og med at du falt ut av jobb da behandlingen din sluttet å fungerte i 27-årsalderen vil jeg dog anta at dette er det seneste aktuelle beregningstidspunktet, slik du fremstiller saken. 1 Lenke til kommentar
Ilyrr Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 1) Arbeidsavklaringspenger kan gis med "ung ufør"-fordel. 2) Umulig å si på bakgrunn av din beskrivelse. Vilkårene for "ung ufør" er at du har en alvorlig og varig lidelse som er klart dokumentert og har oppstått før du fylte 26 år. Den må også ha realisert sin alvorlighetsgrad innen du fyller 26 år. Det er alvorlighetskravet som er vanskeligst å fylle, for dette krever at lidelsen ikke bare gjør deg arbeidsufør, men at den også i betydelig grad nedsetter din evne til å fungere i dagliglivet. 3) Beregningstidspunktet skal settes til måneden arbeidsevnen din ble nedsatt med minst halvparten. Du beskriver ikke omfanget av din deltidsvirksomhet, så det er ingen holdepunkter for å vurdere hvorvidt summen av deltidsarbeid og studier utgjør minst 50 % arbeidsevne. I og med at du falt ut av jobb da behandlingen din sluttet å fungerte i 27-årsalderen vil jeg dog anta at dette er det seneste aktuelle beregningstidspunktet, slik du fremstiller saken. Takk for svar! 2) Tror ikke det er noen tvil om at jeg oppfyller kravene når jeg har vært syk. Jeg har god dokumentasjon. Spørsmålet er om perioden jeg var under daglig behandling og kunne delta på undervisning etc. gjør at jeg faller utenfor. I denne perioden oppfyller jeg nok ikke kravene, selv om jeg gjorde det årene før og etter. 3) Mulig jeg har formulert meg dårlig, men siste året jeg hadde deltidsjobb var da jeg var 21 år gammel. Jeg har ikke jobbet etter det. Jeg brukte 5 år på en 3 årig utdannelse. To av disse årene var da jeg var under behandling og fulgte undervisning. Jeg har hverken studert eller jobbet de siste 12 månedene pga sykdom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå