Gå til innhold

Hvorfor er DU Kristen/Religiøs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare høre hvorfor du tror på det du gjør, og dine argument for hvorfor du gjør det. Hvorfor er du Kristen? Hvorfor er du Atheist? Hvorfor er du "nøytral"?

Med vilje styrer jeg unna begrepet ’ateist’, men jeg betrakter meg selv som ikke-troende, og er overbevist om at alle etablerte religioner er menneskeskapte. Dette ganske enkelt pga den manglende kvaliteten i bibelske tekster og den åpenbare og avslørende menneskelige signaturen i det som ettersigende skal være [sett inn aktuell gud her]s hellige visdom.

Det er etter min mening også essensielt å lage et skarpt skille mellom religion (som etter mitt skjønn er lite annet enn et menneskeskapt teologisk byråkrati) og den generelle oppfatningen/konklusjonen om at en form for (navnløs) gud/skaper eksisterer. Hvis man følger menneskets eksistensielle søken og spørsmål av typen ”hvorfor er vi til, hva er meningen med livet, hva skapte oss” o.l. kan jeg kan i beste fall være tilbøyelig til å godta ideen om at ”noe” foreligger som den såkalte ”prime mover” mht universets tilblivelse. Men dette vil alltid for meg være en logisk slutning av ”infinite regress”, og har egentlig svært liten praktisk betydning for hvordan vi som mennesker bør tilbringe vår avgrensede levetid på jorda.

For meg er det åpenbart at det er den sterke eksistensielle søken hos den enkelte, og frykten for meningsløshet og intethet som gjør at vi aksepterer religion som et gyldig svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke det at du eller du som leser dette bryr deg men....

Jeg er Kristen fordi majoriteten av Kristendommens moral, lære og regler er noe jeg føler meg komfortabel med. Det er også av den typen jeg liker. Kombiner det sammen med at jeg ikke tror på en vitenskapelig opphavsfortelling (big bang osv), og at jeg tror at det sitter noen der oppe og observerer meg, da har du en god grunn til å joine religionen sier nå jeg. Jeg er kristen, men det betyr ikke at jeg er en god, flink superduper kristen.

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Vil vennligst ikke ha noen kommentarer om hvilken religion som er best eller lignende, som kan lede til en krangel. Vil bare høre hvorfor du tror på det du gjør, og dine argument for hvorfor du gjør det. Hvorfor er du Kristen? Hvorfor er du Atheist? Hvorfor er du "nøytral"?

Noen ganger kvir jeg meg for å si at jeg er kristen grunnet all den villedende bruken av ordet, og dermed de ukorrekte (dvs. ikke-bibelske) tolkningene og definisjonene av det å være en kristen.

Anyways. Jeg er en kristen per Bibelens definisjon av ordet. Det vil si at jeg tror Jesus fra Nasaret ikke bare var et godt menneske eller en profet, men at han var den han sverget på at han var: Guds Sønn, Gud i menneskeskikkelse, manifestasjonen av alt hva Gud er. Hvorfor?

For det første fordi det ikke gir mening for meg å tro at han var et godt menneske samt en gedigen løgner. Enten var han god og oppriktig, ellers var han utspekulert og ond; og Jesu visdom, takt og uselviskhet som beskrevet i og utenfor evangeliene er i mine øyne ikke kongruent med sistnevnte. Hver gang Jesus selv var i tottene på de religiøse lederne, var det deres hykleri og fasader han kritiserte hardt. Han var god og rettferdig mot alle han møtte, uansett rang og status; han ga alle det de trengte for å kunne utvikle seg og bli bedre mennesker. Mot fariseerne var han streng og hard fordi det var det de trengte; mot de utstøtte og nedtråkkede var Jesus mild og barmhjertig. Dette, samt det han sa om seg selv, medførte den mest smertefulle og ydmykende dødsstraffen for hans del. Jeg tror rett og slett ikke et falskt menneske ville giddet å gå igjennom alt det Jesus gjorde bare for å holde en falsk maske.

En annen grunn til at jeg er troende/kristen, er at jeg er overbevist om at det finnes mer enn det vi mennesker kan forutse, forklare og ha innsyn i, både av egen erfaring og i betraktning av min nære krets sine opplevelser og livshistorier. Når jeg ser på det lille vi vet om universet og ser på hvor små vi er i forhold til det, så kan jeg ikke annet enn å forvente heftige, uforutsette "overraskelser" i vår egen menneskelige tidslinje; som mirakler, eller inngripen fra ukjente dimensjoner, høyere former for liv som kan operere, bruke og manipulere naturen og dens lover på et mye høyere plan enn det vi mennesker kan klare og forstå... Dette er ikke snakk om en magisk og lovløs eventyrverden; det er snakk om et mer komplekst og sammensatt kosmos med lover, krefter, dimensjoner og intelligenser som overskrider vår hjernekapasitet. Vi tror vi lever normale liv i vår vestlige verden; man hva er "normalt" og "unormalt" i et multidimensjonalt univers sin målestokk, og i Guds målestokk? Det helt naturlige resultatet av å akseptere vår egen begrensning og uvitenhet, er, i mine øyne, å stille seg åpen for engler og åndsvesener osv., og også en Gud; og i mye større grad en god Gud, en kjærlig Skaper, som ønsker å kommunisere, samarbeide med og utvikle skaperverket sitt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke troende har ikke det genetiske anlegget for det. For meg er det urealistisk at det sitter en kvinne som har skapt verden. Bare tanken på at gud i det hele tatt er en person er så virkelighetsfjernt som det kan bli. Om gud eksisterer vil ikke det være en person. Gud er som de alle fleste kjenner til er oppfunnet få fylle folks tomrom. Vi mennesker er nysgjerrige, og enkelte klarer ikke å leve et liv uten å få svar på visse ting. Ved å skape imaginære figurer som Gud og Jesus fylles dette tomrommet, for enkelte vil dette gi livet en mening. Religion i seg selv er et verktøy, det positive med det er at det kan gi trygghet og samhold, men det kan også brukes til å kontrollere folk.

Selv om jeg er glad i kristne tradisjoner og beundrer enkelte kristne momenter, må man ikke glemme at kristendommen også er et våpen mot det fremmede. I felles med andre religioner kan også kristendommen være svært fiendtlig, er du utenfor deres sirkel. Kan du fort dømmes, spesielt om du har en annen filosofi en dem. Når Kristendommen etablerte seg i Europa, ble det sett som et stor trussel utenfra. Europa under en religion en ideologi er farlig. Midtøsten svarte tilbake med å lage sin egen religion som vi i dag kjenner som Islam. Islam ble til fordi Europa og kristendommen var en trussel, med Islam fikk man kontroll over midtøsten. Midtøsten fikk nå en felles fiende, nemlig de kristne.

Du har de store religionene. Deres tilhengere påstår at de deres tro er det absolutt sannhet. Det som er ironisk er at Nord-Amerikanerne, Sør-Amerikanerne, Aborginere et x antall samfunn som har levd isolert fra vesten. Har aldri trodd på Gud som vi kjenner til. Om Gud hadde eksistert ville det vært naturlige at folk ville ha trodd på samme gud, men det gjør de ikke. Fordi Gud eksisterer simpelthen ikke, det har bare et opphav og det er i Midtøsten. Grunnen til at det finnes kristne over hele verden i dag er fordi noen har plantet ideen om at Gud eksisterer. Uten misjonærer ville ikke Gud ha eksistert. Mennesker begynner ikke å tro på gud uten videre, noen må fortelle deg om h*n først.

I teorien forholder de kristne til samme Gud, men man kan jo begynne å lure på om de snakker om samme person. Kristendommen finnes jo flere former du har Katolikker, Orthodokse, uorthodokse, lutherske, mormoner, pinsevenner, jehovasvitner, smithsvenner etc. Hvorfor tolker de gud forskjellig? Hvorfor forandrer gud seg? Før var det greit å ha slaver og drepe homofile. Nå er det plutselig greit at homofile gifter seg og at kvinner kan bli prester. Dette gir ingen mening, hadde det eksistert en personlig gud ville ikke h*n tilpasset seg oss. Fordi en allmektig ville ha vært bestemt og hatt rett fra dag en.

Religion er ikke noe for meg, for det første er det irrasjonelt og for det andre er jeg åpen for det meste. Det er mange ting jeg lurer på, men jeg trenger ikke å få svarene i dag. Jeg mener ikke at big bang er fakta, og jeg mener heller ikke at en form for gud ikke eksisterer. Overtro er interessant, men for meg er en personlig gud litt barnslig. Man hadde Ra, Odin, Zevs, Hermes en tid, i dag har man Gud og Allah. Det er det samme greiene, men med en ny twist. Kristendommen har forsåvidt adoptert MYE fra den Egyptiske mytologien. Bare se på protagonistene i den egyptiske mytologien, de har urovekkende mye til felles med de kristne protagonistene.

Lenke til kommentar

Det er direkte off topic. Spørsmålet er hvorfor du er religiøs (hvis du er det), ikke hvorfor du ikke-religiøs.

I second that...

Spørsmålet var ganske enkelt om hvorfor du er kristen/religiøs, IKKE hvorfor du ikke er det! Eller diskusjoner med de som skriver hvorfor de er det. Start egne tråder om det er ønskelig å diskutere dette noe videre, eller hvorfor du ikke er kristen/religiøs og la denne tråden stå slik at andre kan lese (uten støy) hvorfor folk er religiøse, er alltid forbløffende lesning :)

Lenke til kommentar

... Hvorfor forandrer gud seg? ...

Det er oppfattelsen av Gud som forandrer seg, etterhvert som bildet av Gud blir klarere og klarere. De kristne har sitt bilde av Gud fra Jesus Kristus, slik Jesus Kristus er, slik er Gud.

Lenke til kommentar

Det er direkte off topic. Spørsmålet er hvorfor du er religiøs (hvis du er det), ikke hvorfor du ikke-religiøs.

I second that...

Spørsmålet var ganske enkelt om hvorfor du er kristen/religiøs, IKKE hvorfor du ikke er det! Eller diskusjoner med de som skriver hvorfor de er det. Start egne tråder om det er ønskelig å diskutere dette noe videre, eller hvorfor du ikke er kristen/religiøs og la denne tråden stå slik at andre kan lese (uten støy) hvorfor folk er religiøse, er alltid forbløffende lesning :)

Tydeligvis ikke.

Vil vennligst ikke ha noen kommentarer om hvilken religion som er best eller lignende, som kan lede til en krangel. Vil bare høre hvorfor du tror på det du gjør, og dine argument for hvorfor du gjør det. Hvorfor er du Kristen? Hvorfor er du Atheist? Hvorfor er du "nøytral"?

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Enten er du jo kristen med hele ditt hjerte, ellers så ser jeg jo ikke noen grunn for å være det? Er du 50% kristen så havner du da uansett i helvete?

det som er kravet er å tro, ikke være perfekt. ikke være en skitten dogme, en slavisk hund.

Gud liker ikke synd selvsagt, men han vil heller ikke at vi skal være fake, redigere oss selv og late som vi er noen andre. Vi må også få lov til å være oss selv. Min venn Brage er kristen på sin måte, og jeg er kristen på min måte. noen preker på gata, noen er for flau til det. noen synder mye, noen synder lite. Hvis vi ikke hadde Jesus til å tilgi oss, hadde vi vært fucked.

Det kan også hende at det som er synd for noen, ikke er synd for en annen.

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det som er kravet er å tro, ikke være perfekt....

Kravet er at du må være perfekt, for ikke havne i helvete !

Matt 5:27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

Matt 5:48 "Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dette er feil. Jeg spurte "hvorfor er du ateist?" på slutten av første posten.

Ateist er ingen religiøs eller kristen person.... Så hvorfor ikke spørre om det også i headingen da? Blir så lett tull når slikt blandes...
Lenke til kommentar

Matt 5:27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

det jeg mener med å være perfekt er syndefri, ingen er syndefri. hva mener du når du sier perfekt da?

Jesus gjør oss syndefri og "perfekt" når vi ber om tilgivelse. vi kan ikke være "perfekt" eller "god nok kristen" for å skaffe oss en vei til himmelen. Det er kun Jesus og Gud som kan gjøre oss slik, og dermed gi oss adgang. vi klarer ikke slik selv.

det blir også veldig vanskelig å forstå Guds ord om du tolker det direkte. Gud mener ikke at du skal skjære kroppen din i stykker og røske ut øynene dine!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

det blir også veldig vanskelig å forstå Guds ord om du tolker det direkte. Gud mener ikke at du skal skjære kroppen din i stykker og røske ut øynene dine!!!!

Selv de kristne klarer jo ikke bli enige om hva som er rett og hva som er galt. Hva som godkjennes og hva som ikke godkjennes.

Hvorfor måtte gud være så vag? Eller skal vi skylde på de som skrev hans ord? Var de idioter?

Lenke til kommentar

det som er kravet er å tro, ikke være perfekt....

det jeg mener med å være perfekt er syndefri, ingen er syndefri. hva mener du når du sier perfekt da?

Jesus gjør oss syndefri og "perfekt" når vi ber om tilgivelse. vi kan ikke være "perfekt" eller "god nok kristen" for å skaffe oss en vei til himmelen. Det er kun Jesus og Gud som kan gjøre oss slik, og dermed gi oss adgang. vi klarer ikke slik selv.

Jesus Kristus mener det han sier, han snakker her til folk som tror de kan komme inn i himmelriket (ungå helvete) ved ikke å synde, noe egentlig hele verden tror. Derfor strammer han inn reglene enda litt til, så fok skal skjønne at de uansett synder og er på vei til helvete.

For å komme inn i himmelriket (ungå helvete) må mann være helt fri for synd (ren) og det kan du bare bli hvis du vasker deg, renser deg i Jesu Kristi blod, ikke ved å slutte å synde, for det er som Jesus Kristus viste, umulig.

1 Joh 3:3 "Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren."

2 Tim 2:21 "Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning"

Åp 22:14 "Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn."

Åp 7:14 "de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod"

1 Pet 1:2 "til å bli renset ved Jesu Kristi blod"

Med dette menes, at du lar Jesus Kristus ta konsekvensen av din synd, lar ham ta den blodige straffen og dø, i steden for deg, da blir skyld måleren din nullstilt og du er syndfri.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...