Imlekk Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Kognitiv dissonans. Enig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Kognitiv dissonans. Et stikkord til: Confirmation bias.... Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) ja det kan være, men det var ikke det jeg snakket om. det jeg mente var at han bryr seg om både kristne og ateister. Btw Gud viser seg ikke i sin egen form nødvendigvis, men gjennom engler og mirakler. om du tror på alt dette. du spurte, jeg svarte Han bryr seg ikke om noe og noen. Han finnes ikke. Hvor er han og hva gjør han og hvordan gjør han hva osv. Dere tror på noe dere ikke vet svaret på. Dere klammrer dere fast til gamle historier som har blitt forandret og tilpasset menneskeheten og forteller om det folk vil høre. Er det da rart at noen folk som har gjennomskuet det hele får vondt av å se på hvordan dere blir utnyttet uten å vite om det og lukker øynene for realiteten?! Om man ser tilbake og følger den kristne utviklingen så har den konsekvent har prøvd fjerne alt som prøvde få fram sannheten eller fant ut noe som motbeviste de kristnes påstander. Eks. Jorda står i sentrum. Alt dreier seg rundt jorda. Det var religionen som kom med dette. De drepte mange forskere som oppdaget at dette ikke stemmte. Alle religiøse trodde fullt på dette. Til slutt kokm sannheten fram. Nå sier de alt dette er jo logisk med nye forklaringer og dere blri lurt med andre måter som for dere føles helt riktige helt til det motsatte blir bevist. Engler og mirakler?! Engler har jeg heller aldri sett, og alle mirakler er bare naturen som er fantastisk og uforstålig noen ganger, emn det betyr ikke att det er en gud som står bak, men at menneskene ikke har nok kunnskap til å forstå alt eller ikke har muligheten å bevise det, men baserer oss litt på spekulasjoner som blir bevist i senere tid. Noe jeg har lurt på en stund er hva dere definerer som gud for det er helt avgjørende i om han finnes eller ikke. Om dere definerer gud som en person som lever i himmelen er dette helt utelukket ettersom himmelen ikke er noe, det er et lag av forskjellige gasser og kaldt der. Men sier dere han er en kraft som i viljestyrke kan dette faktisk stemme, men da må dere tenke på kraften da bare er din inbildning. Denne inbildningen er helt naturlig og brukes ofte for å gi hverandre mot. Kraften er noe som gir en motivasjon. Det er viljestyrke som man selv produserer for å jobbe deg mot måla man har i livet. (Akuratt når man er tum for krefter i benkpress og det kommer noen og holder fingeren under stanga klarer man plutselig å få den opp siden man tror det blir lettere. i realiteten løfter du nøyaktig like tungt) Kraften er rett og slett viljestyrke som får deg til å gjøre noe. Men dette er da ingen gud, men om dere vil kalle det for gud så er dette ok. Men lurer på hva definisjonen deres er av ordet gud er?! Endret 13. november 2013 av Chocolate-Monster Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Kraften er noe som gir en motivasjon. Det er viljestyrke som man selv produserer for å jobbe deg mot måla man har i livet. ville bare si at jeg som kristen, velger selv hvilke ting jeg vil Gud skal involvere seg i. Gud vet hva som er viktig for oss. Min indre styrke og selvtillit kommer fra meg selv, ikke fra Gud. Det ville jeg ikke tillat, og det skjønner Gud. Når jeg møter utfordringer og fare, ber jeg ikke, jeg konfronterer det med min egen styrke. Det er ikke kristendom som definerer meg som person, og jeg ville aldri tillat det heller. Jeg er meg fordi jeg er meg, min oppførsel kommer ikke fra religionen min. Min oppførsel kommer fra hjernen min, ikke fra sjelen min hvor kristendommen lagres (spirituelt sett). Men anyway. Ordet Gud for meg, betyr simpelt det vesenet som leder en religion. For en kristen, vil Gud si Faderen. Og jeg lider ikke her i livet selv om jeg tror på noe som "ikke finnes". Jeg har det fint, og jeg har ingen lenker på meg. jeg er fri, selv om jeg følger Guds ord. Min tro er ikke en byrde. Og vi er ingen byrde for De to der oppe heller Endret 13. november 2013 av SonicDragon Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Er så jeg lurer på hva du skal med denne guden når du klarer deg fint uten han.... Er det frykten for døden og stormanns galskapen du lider av da? Der tanken på at når du dør så er du ikke mer og alt du har gjort, følt og vært opphører? Og som en konsekvens av dette lider du derfor av stormanns galskap, der du får deg til å tro at du betyr så uendelig mye i den store sammenhengen at du fortjener evig liv og aldri egentlig dør...? Problemet er jo, selvfølgelig, at frykten for å bli glemt, at alt du har gjort, følt og slikt blir borte og glemt, er jo der i aller høyeste grad, da menneskene du ikke vil glemmes av glemmer deg gradvis, for de kan ikke se deg der du sitter i ditt evige liv og da bortfaller vel grunnlaget til ønsket opprinnelighet, gjør det ikke? Minner igjen om: "Ved resonnering har mennesket en tendens til å fornekte logiske regler til fordel for personlige antakelser, kjent som belief bias." Kognitiv dissonans: (I just LUV Leon Festinger ) "For eksempel en person som vet at røyking ikke er bra for helsen men likevel fortsetter å røyke opplever inkonsistens eller dissonans mellom holdninger og atferd. Personen vil i imidlertid sjelden akseptere denne dissonansen, og vil gjøre forsøk på å rettferdiggjøre sin atferd. For eksempel kan personen si til seg selv at han er så glad i røyk at det er verdt det, eller minimalisere sjansene for at han selv kommer til å oppleve de helseskadelige konsekvensene røyking kan medføre. Men i noen tilfeller vil ikke rettferdiggjøringen være nok til å skape konsistens, og inkonsistens vil vedvare. Under slike forhold vil man oppleve psykologisk ubehag." Alt religiøse gjør er å misbruke unnskyldninger man skaper når man vet at logikken man har ikke stemmer... Så enkelt! Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 (endret) du har rett jeg trenger ikke ham akkurat som at jeg ikke trenger venner. men Han er god, og religionen hans handler om godhet, og jeg er dum nok til å tro på at han finnes. Gud og kristendom, er simpelt en expansion pack som jeg fritt velger å installere, selv om jeg ikke trenger det. men jeg vil ha det, fordi det gjør meg godt og jeg tror på det. men jeg trenger det ikke for å fungere, slik som sikkert mange kristne gjør. kanskje, det er det som skiller meg fra noen eller mange kristne Endret 14. november 2013 av SonicDragon Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 ...Og som en konsekvens av dette lider du derfor av stormanns galskap, der du får deg til å tro at du betyr så uendelig mye i den store sammenhengen at du fortjener evig liv og aldri egentlig dør...? ... Så dårlig informert er du ikke, RWS du vet meget godt at de kristne får evig liv fordi Jesus Kristus har fortjent det for dem og ikke fordi de har gjort seg fortjent til deg selv. At en kristne og et hvilket som helst menneske betyr uendelig mye er i midlertidig sant Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Så dårlig informert er du ikke, RWS du vet meget godt at de kristne får evig liv fordi Jesus Kristus har fortjent det for dem og ikke fordi de har gjort seg fortjent til deg selv. At en kristne og et hvilket som helst menneske betyr uendelig mye er i midlertidig sant Blir for dumt for meg dette, en gud som ikke klarer å løse sine egne fuckups på annen måte enn med drap liksom.... Hvorfor tror du at du fortjener evig liv? Er det fordi du tror på gamle ørken myter ala skapelsen og slikt? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) ...Hvorfor tror du at du fortjener evig liv?... "Så dårlig informert er du ikke, RWS du vet meget godt at de kristne får evig liv fordi Jesus Kristus har fortjent det for dem og ikke fordi de har gjort seg fortjent til deg selv." Hvordan kan du etter å ha lest setningen over spørre ? "Hvorfor tror du at du fortjener evig liv?" Ser du ikke, at ikke en eneste kristen har gjort seg fortjent til det evige livet han har fått ? At Jesus Kristus har fortjent det for dem ? Eller er dette som vanlig (i din verden) en motsigelse ? Evig liv er bare noe du kan fortjene selv, ingen andre kan fortjene det for deg ? Endret 15. november 2013 av IHS Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 wow, tonen i samtalen har helt switchet. fra hat til eventyrlig moro Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Hva er evig liv? Er det å leve evig i sus og dus i himmelens gull og edelstens brolagte gater eller er dette leve evig et annet sted... Får liksom ikke helt tak i hva du mener med evig liv og hvor dette skal skje jeg da, jesus eller ikke jesus... Eller er det kun jesus som skal leve evig fordi han liksom døde for dere? Det jeg vil frem til med dette evige livet dere gnåler om er hvorfor dere tror at dere betyr så mye i det enorme universet vi lever i at dere fortjener evig liv...? Er dette bare en flukt, en trøst, fordi dere vet at dere en gang skal dø? Hvorfor i så fall er dere så redde for døden? Døden er jo en del av livet det også, helt nødvendig for utviklingen her på jorden... Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Er eigentlig dette framleis på linje med det TS i den originale posten spør om? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 nei, det er det overhodet ikke. men det virker slik at det er umulig å opprette en tråd om relegion uten at "noen" kommenterer at det er feil å tro på noen som helst gud. og at de "noen" finner det godt over grensen til galskap at mennesker skal tro på et, åndelig sett, høyerestående vesen. og har det som sin oppgave, virker det som, å fortelle det uansett hva som er topic. og da tar det av derfra, kan man si. 2 Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 JA SLIK ER DET ABSOLUTT! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 nei, det er det overhodet ikke. men det virker slik at det er umulig å opprette en tråd om relegion uten at "noen" kommenterer at det er feil å tro på noen som helst gud. og at de "noen" finner det godt over grensen til galskap at mennesker skal tro på et, åndelig sett, høyerestående vesen. og har det som sin oppgave, virker det som, å fortelle det uansett hva som er topic. og da tar det av derfra, kan man si. Tja, syntes faktisk ikke at de som tror på et, åndelig sett, høyerestående vesen, er hakket bedre da... Man må som kjent være to for å krangle... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Jeg har en mistanke om at folk sier at de er kristne pga: 1. De vil at folk skal tro at de er gode personer. 2. De har drevet mye narkotika, noe som har ødelagt hjernen. 3. De har blitt fortalt siden de var små(les: hjernevasket) om Gud. 4. De mangler tilhørlighet, og søker dette hos andre kristne. 5. De tar til takke med enkle svar, selv om de er feil. Jeg tror ingen opplyste personer som står utenfor disse gruppene er kristne idag. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 Tja, syntes faktisk ikke at de som tror på et, åndelig sett, høyerestående vesen, er hakket bedre da... Man må som kjent være to for å krangle... ja ikke sant, og så må man jo diskutere/krangle for å komme seg noen veier. og så tror jeg at verden ville vært en kjedeligere plass uten en frisk diskusjon i ny og ne. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Jeg har en mistanke om at folk sier at de er kristne pga: 1. De vil at folk skal tro at de er gode personer. 2. De har drevet mye narkotika, noe som har ødelagt hjernen. 3. De har blitt fortalt siden de var små(les: hjernevasket) om Gud. 4. De mangler tilhørlighet, og søker dette hos andre kristne. 5. De tar til takke med enkle svar, selv om de er feil. 6. De er villige til å slutte å lete da de tror de har svaret... Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Må man gå i kirken for å komme til himmelen? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Må man gå i kirken for å komme til himmelen? Nei. Går ut i fra at du mener den kristne himmelen? Alt du trenger der er å tro på jesus kristus noen minutter før du dør. Resten av livet kan du drepe, voldta, brenne og herje som du vil, da du er garantert tilgivelse bare du bekjenner at du er en drapsmann, en voldteksmann og en plyndrer i det du dør... Great deal egentlig, skjønnt jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg ville reagert om jeg var kristen og den første jeg møtte var Hitler eller en av hans verste lakeier... Men sånn er dette bygget opp, alt for å få med alle vettu... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå