BmOnline Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Dette tror jeg må være det mest ukritiske som du har skrevet her inne til nå, både når det kommer til selvinnsikt og eget ansvar. Det sier ikke lite... Hovmod står for fall, "Tronens ambassadør". Var vi ikke enige om at "Paven" skulle holde tett? Eller har ikke mod fjernet ham ennå? Tronens Ambassadør Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Var vi ikke enige om at "Paven" skulle holde tett? Eller har ikke mod fjernet ham ennå? Tronens Ambassadør Åh, beklager. Jeg visste ikke at "klokkeren" hadde ordet... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 (endret) Du svarer som om det skulle være noen god kommunikasjon vi snakker om? Hvis flesteparten her hadde morderert sitt språkbruk, sjikane og div ukvemsord- vært frimodig på den gode måten. Dessverre så er det ikke et godt forum verdig, med dårlige manerer, hvor moderator er inne for å fjerne disse- ennå så nytter det ikke. Derfor skjer det heller ikke mye godt her. La dere komme dere ned på knærne i ydmykhet, så kan vi begynne. Jeg er ingen mobber. Og jeg liker ikke tonen her inne. Dessverre. Tronens Ambassadør Mange vil vel si at du mangler manerer, at du mangler ydmykhet. Istedenfor setter du deg selv over alle andre, du serverer påstander som om de skulle vært sannheter uten vilje til å forsvare dem eller forståelse for at andre ikke har den religiøse fundamentalistiske overbevisning som du har. Hvis du oppfører deg ordentlig, kommuniserer mer saklig og ikke later som du har eneretten på andres sannhet her i livet så kommer du lenger. Akkurat nå får du null støtte og sympati for den aggressive kampanjen du kjører. Er det ikke ironisk at du selv anklager andre for å lage svinestid, mens det tankegodset, den blinde troen og fundamentalistiske holdningen du presenterer er reneste kloakk? Det er rett ut miljøgift det du har fyllt hjernen din med. Kvikksølv og bly. Du har låst deg selv inne i din egen fantasiverden og kun den minste kontakt med mennesker utenfor fører til fullstendig kollisjon. Ditt virkelighetsssyn er ikke forenelig med andre menneskers syn. Endret 8. august 2013 av Abigor 2 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Du svarer som om det skulle være noen god kommunikasjon vi snakker om? Hvis flesteparten her hadde morderert sitt språkbruk, sjikane og div ukvemsord- vært frimodig på den gode måten. Dessverre så er det ikke et godt forum verdig, med dårlige manerer, hvor moderator er inne for å fjerne disse- ennå så nytter det ikke. Derfor skjer det heller ikke mye godt her. La dere komme dere ned på knærne i ydmykhet, så kan vi begynne. Jeg er ingen mobber. Og jeg liker ikke tonen her inne. Dessverre. Tronens Ambassadør Hvorfor alt dette oppgulpet fremfor å svare på mine spørsmål som du jo er her for å gjøre? God kommunikasjon slutter jo ved din side når du kapper av diskusjonen ved å fokusere på at "vi tuller" fremfor å gå mot vår argumentasjon i strupen og angripe der for å rette på det. Hvis dette ikke er et godt forum verdig, så hvorfor i allverden er du her? Du har jo logiske antenner som ikke ligner grisen, som du viser frem gang på gang. 2 Lenke til kommentar
Kent Mogstad Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Flott å se at forumet holder seg on-topic, selv om det kan være vanskelig i noe så sårt og personlig som tro. For å svare på forum-tråden, synes jeg det er et NYDELIG spørsmål, som sikkert mange lurer på, men som man aldri kan stille i dagens samfunn (i hvert fall ikke det norske). Selv er jeg kristen fordi det for meg føles naturlig. Så enkelt og så vanskelig forklart på en gang. Jeg kommer ikke fra et spesielt religiøst hjem, foreldrene mine har forskjellig trosretning, men har selv lest litt, snakket litt med noen og mest tenkt meg fram til at for meg er det vanskelig å IKKE tro. Hører kanskje til den kategorien som "klamrer" seg til troen for å ha en mening i livet. Liker å håpe at det er noe mer både før, etter og rundt oss nå, hvis ikke ser jeg ikke noe poeng i å stå opp om morran. Hvis livet er en tilfeldighet, eller bare skal nytes, hvorfor ikke bare koble seg til en heroin/ecstacy/kokain-maskin for å nyte mest mulig hardest mulig, og så dø før nedturen kommer? Du kommer jo ikke til å oppleve at andre skades eller savner deg uansett så... Jeg tror det er en ting man må føle selv, så hvis ikke du har truffet det rette, let litt rundt. Det er som med kjærlighet, plutselig er den bare der Og angående det med "den rette religionen", så liker jeg å tro på et bilde som hinduistene har. Paradis er som en fjelltopp, det er flere stier opp dit. 1 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Hvis livet er en tilfeldighet, eller bare skal nytes, hvorfor ikke bare koble seg til en heroin/ecstacy/kokain-maskin for å nyte mest mulig hardest mulig, og så dø før nedturen kommer? Du kommer jo ikke til å oppleve at andre skades eller savner deg uansett så... Jeg tror det er en ting man må føle selv, så hvis ikke du har truffet det rette, let litt rundt. Det er som med kjærlighet, plutselig er den bare der Hvis dette er bildet du lager for "best mulig lykke" så har du tråkket feil allerede der. Ikke rart du må ha tro for å kunne stå opp om morgenen. Dog det er ikke noe galt i det, så lenge religion og trua kan hjelpe folk så er det greit. Det blir verre når dem blir for ekstreme og begynner å juge folk rett opp i trynet. 2 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Jeg er religiøs siden jeg føler en trygghet ved å ha noe å holde fast ved. For meg er religionen en klippe og en viktig del av livet mitt. Hvis vi tar utgangspunkt i spørsmålet om liv og død og om hvorvidt det finnes et liv etter døden eller ikke, så føles det betryggende for meg å tro at vi kommer et bedre sted etter døden og at det ikke er helt svart-ingenting etter døden. Det virker skremmende for meg å tro. Siden jeg er religiøs er jeg ikke redd for å dø, siden jeg tror at det ikke er over etter døden, at dette bare er begynnelsen på et bedre liv. I tillegg tror jeg at livet har en mening, at vi skal bruke livet vi har fått til å gjøre gode gjerninger, være gode mot andre mennesker og at det vil bli belønnet etter døden. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Kjære deg, Stille Vann - å gjøre gode gjerninger er like mye en belønning her og nå, og etterpå - ikke glem det, er du snill Ved å gjøre gode gjerninger her og nå, skaper vi god karma, og dermed en heldigere og mer positiv fremtid, og fremtiden fortsetter etter at dette skrøpelige hylsteret har måtte gi seg .. der er vi helt på nett Hmm , Stille Vann og Vanvittige sky - nesten som Thelma and Louise .. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Kjære deg, Stille Vann - å gjøre gode gjerninger er like mye en belønning her og nå, og etterpå - ikke glem det, er du snill Ved å gjøre gode gjerninger her og nå, skaper vi god karma, og dermed en heldigere og mer positiv fremtid, og fremtiden fortsetter etter at dette skrøpelige hylsteret har måtte gi seg .. der er vi helt på nett Hmm , Stille Vann og Vanvittige sky - nesten som Thelma and Louise .. Hehe... Kjære deg Vanvittige sky. Jeg mente aldri noe annet. Jeg tror også at de gode gjerningene belønnes her og nå, men jeg tror også at i tillegg til det, venter en større belønning etter døden. Og nettopp-at den gode karmaen samles på en måte opp til en stor belønning etter livet på jorden 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Selv er jeg kristen fordi det for meg føles naturlig. Så enkelt og så vanskelig forklart på en gang. Hva "forklarer" du her egentlig? At du finner snakkende slanger, en gud som kan slå av og på allmektigheten sin og andre spissfindigheter vi ALDRI har fått bevist naturlig? Hva med å tenke litt selv tenker jeg alltid når jeg ser folk svare at tro er naturlig for dem. For det er helt klart at du frifinner troen din for all kritisk tenkning... Hvis livet er en tilfeldighet, eller bare skal nytes, hvorfor ikke bare koble seg til en heroin/ecstacy/kokain-maskin for å nyte mest mulig hardest mulig, og så dø før nedturen kommer? Du kommer jo ikke til å oppleve at andre skades eller savner deg uansett så... Fordi jeg skjønner at jeg har bare dette ene livet vil jeg gjerne gjøre mest mulig ut av det. Så hvorfor skulle jeg ødelegge livet mitt med noe slikt? Det som forundrer meg mer er hvorfor ikke dere religiøse har det mer travelt med å komme dere videre, dere har jo evig liv, har dere ikke? Eller er dere kanskje ikke så sikre på at disse lovnadene de fleste religioner lover bort villig vekk? Når man skjønner at man kun har dette ene livet vil faktisk de fleste av oss være forsiktige med å sløse det vekk... Så her møter du deg selv i døra Jeg tror det er en ting man må føle selv, så hvis ikke du har truffet det rette, let litt rundt. Det er som med kjærlighet, plutselig er den bare der Har det helt fint med å la fakta og viten styre mine meninger og valg jeg, trenger ikke flere tusen år gamle gjettninger til å fortelle meg noe, ei heller basere mine meninger på følelser og tro... Og angående det med "den rette religionen", så liker jeg å tro på et bilde som hinduistene har. Paradis er som en fjelltopp, det er flere stier opp dit. Da har du et forklarings problem, for guden din straffer nemlig alle de som tror på andre guder enn ham, men nå skal du kanskje ha oss til å tro at ALLE guder egentlig er DIN gud eller, de tror bare på forskjellige versjoner..? I så fall er det du som er den innbildske her og som tror voldsomt godt om deg selv og din rettmessige tro... så føles det betryggende for meg å tro at vi kommer et bedre sted etter døden og at det ikke er helt svart-ingenting etter døden. Det virker skremmende for meg å tro. Hvordan kan slike påstander virke betryggende for deg? For det er kun en påstand, en påstand som de fleste religioner gir lovnader om over en lav sko, til tross for at det ikke er NOE som indikerer noe evig liv, eller at vår bevissthet fortsetter å leve etter at vår kropp er død. Alt tyder på at når kroppen dør så dør bevisstheten også, da vår bevissthet er forankret til vår hjerne og uten hjerne er det ingen bevissthet... Så her fabler du med ønsketenkning, men du burde i det minste være klar på at dette er noe du ikke vet noenting om og gi utrykk for det isteden for å skrive at du er sikker på at det er slik. Vær i det minste ærlig er du snill, selv om jeg skjønner at ærlighet ikke kommer lett for de fleste religiøse... Siden jeg er religiøs er jeg ikke redd for å dø, siden jeg tror at det ikke er over etter døden, at dette bare er begynnelsen på et bedre liv. Det er ÅR og DAG siden jeg var redd for å dø, det sluttet jeg med rett etter at jeg sluttet å være kristen det, da kristendom er en forsterker på dødsfrykt, det er det som holder liv i disse religionene... Å la være å frykte døden er å akseptere at vi har kun dette ene livet her på jorden og verdsette det livet i langt større grad en den som tror han har et etterliv. Ingen religiøs selvmordsbomber hadde vært så rask til å ta livet av seg selv og andre om han ikke trodde på sludderet om evig liv.... Så her tar du ganske enkelt feil. En annen ting du heller ikke innser er at uten tro på noen imaginær gud så tilfaller det deg et langt større ansvar for ditt eget og andres liv, da man selv må stå for konsekvensene av sine valg fordi man ikke kan dytte dem over på en fiktiv ond figur. Men her følger også friheten til å ta egne, selvstendige valg, der man lar viten og fakta styre seg og ikke gamle anekdoter og utdaterte doktriner, og som ateist opplever jeg en LANGT større frihet enn det jeg gjorde da jeg satt fast i tankefengslet kristendom, der jeg hele tiden hadde både angst og frykt for denne fryktelig urettferdige himmelguden som hele tiden satt og noterte hva jeg gjorde, tenkte og følte... I tillegg tror jeg at livet har en mening, at vi skal bruke livet vi har fått til å gjøre gode gjerninger, være gode mot andre mennesker og at det vil bli belønnet etter døden. Vil du vise meg et eneste eksempel på en god gjerning man MÅ være religiøs for å kunne gjøre? Tror du soler deg i den innbilte glansen av religiøs selvhøytidelighet her jeg.... der jesus liksom er rosinen i pølsa og som ingen liksom slår, men du tar feil... Å tro på jesus gjør deg ikke til en bedre person, kun til et dummere menneske, for du må godta en rekke med feil og tro blindt på påstander som ikke har et snev av beviser for seg. Og det er og blir dumt... God moral og gode gjerninger har aldri kommet ut av bibler eller religiøsitet, tvert i mot vil jeg vel heller si, for så mye jævelig som religiøse mennesker har fått seg til å gjøre mot andre i lys av påstandene de tror på, i det de tror var tjenester for gud, har jo knapt noen grenser, det skjer faktisk hver dag den dag i dag... Hadde dere religiøse vært ærlige nok til å faktisk se på sannheten så hadde dere også sett at disse gamle doktrinene og anekdotene ikke fører annet med seg til slutt enn ren intoleranse og hat mot alt og alle som ikke tror på de samme anekdotene og doktrinene... Men så ærlige er det vel dessverre for mye forlangt at religiøse skal være... 3 Lenke til kommentar
Kent Mogstad Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 WOW! Så mye hat! Prøvde bare å gi et personlig svar på et spørsmål jeg synes stilles alt for lite, trodde ikke debatten var om alt det gale med det jeg mente? Men svarer gjerne, kommentarene/argumentene/angrepene dine er heldigvis svakere enn ordene du bruker for å uttrykke dem.Uansett, så uttrykker jeg igjen at disse meningene er kun mine egne og kan ikke antas å være noen andres. Svarer etter avsnitt for å spare plass på sida Avsnitt #1:Utsagnet var ironisk ment, i den forstand at det ikke "forklarer" noen verdens ting. Det er en tautologi, i den form av at "jeg tror fordi jeg finner det naturlig" ikke gir noen mening hvis ikke jeg kan forklare deg hva/hvordan jeg finner det naturlig, og det klarer jeg tydeligvis ikke. Språk kan føles utrolig begrensende når man skal beskrive følelser, som f.eks mot og sinne. Evt så er det bare mitt eget ordforråd å skylde på.At jeg frifinner troen min for all kritisk tenking er jeg derimot fullstendig uenig i. Som ingeniørstudent er jeg absolutt kjent med og tilhenger av moderne vitenskapelig metode, og har fortsatt ikke funnet empirisk eller logisk bevis på at det IKKE KAN finnes en Gud. Det betyr ikke at jeg vet om noe bevis for AT DET FINNES en, bare at jeg finner det forenelig med verden slik vitenskapen ser den idag. At jeg velger å tro dette uten vitenskapelig grunnlag er vel min egen sak, og jeg forventer ikke at du skal gjøre det samme. Utover det finner jeg det lite givende å diskutere «spissfindighetene», fordi de kan ha og eller har aldri skjedd, og jeg tror ikke vi finner ut av det i vår tid. #2Føles det ikke meningsløst at alt du gjør ut av livet, alt du opplever og føler forsvinner det sekundet du dør? Og det sekundet de andre du gjorde det med og/eller for dør, vil det være som om det aldri skjedde. Bortsett fra hvis det påvirket mange og man skapte «historie»…Hvorfor skulle vi haste oss videre? Jeg tror Gud har gitt meg dette livet med en plan, og til jeg finner og fullfører den planen, klarer jeg meg her Senere har jeg evigheten til å finne ut og gjøre alt annet. Samtidig hadde det jo vært fint å gjøre dette livet bedre for noen andre bedre også, så føler ikke noe behov for å sløse det bort heller. #3Tviler jeg sterkt på. Du også er et produkt av tidsånden og kulturen du vokste opp i, enten du liker det eller ikke. For å kunne bruke logikk må du ha noen antakelser i bunn, og disse antakelsene er minst like ofte basert på gamle gjetninger og følelser. #4Som sagt, så liker jeg å håpe og tro på at Guds kjærlighet er større enn vi kan fatte, men ja, det står at de skal straffes. Om Gud har en plan for dem også, hvem vet? Heldigvis ikke jeg som skal dømme (hvis noen), men nei, alle Guder er ikke den samme som min. Et av hovedtemaene i NT er tross alt tilgivelse… 2 Lenke til kommentar
Kent Mogstad Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Så her fabler du med ønsketenkning, men du burde i det minste være klar på at dette er noe du ikke vet noenting om og gi utrykk for det isteden for å skrive at du er sikker på at det er slik. Vær i det minste ærlig er du snill, selv om jeg skjønner at ærlighet ikke kommer lett for de fleste religiøse... Dette var da stygt gjort, han/hun har da ikke sagt noe annet enn hva han/hun selv tror, og hva kan vel være mer ærlig enn det? Du etterspør spesifikt at han/hun sier at han/hun ikke vet noe om det, men han/hun har da aldri sagt å kunne det heller. Eller sier du at han/hun lyver om sine egne følelser, for da vil jeg gjerne vite hvilke "overnaturlige" evner du brukte for å finne ut av hva han/hun egentlig følte. Forresten, sier du at våre fysiske/naturlige måleinstrumenter ikke klarer å måle noe fysisk/naturlig aktivitet etter at menneskers fysiske/naturlige kropp dør? Wow, det er jo et helt tydelig bevis på at det ikke KAN finnes noe mer, sant? Uansett så har vitenskapen ikke engang klart å bevise tyngdekraften, så føler lite slagkraft der. 2 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) WOW! Så mye hat! Det er ikke så mye hat egentlig, det er bare at en har bygget seg opp sterke meninger og forestillinger. Det bygger seg opp argumenter, noen suges inn fra populære offentlige ateister, noen dannes i hjemmet, noen dannes i en sterk tankekur, og summen av alle meningene (på tross av at alle kan være feil) blir til "demoner" i hjernen. Har du argumenter som du ikke kan vri deg ut av, så blir man besatt av å søke etter ny viten, og finner man ikke denne vitenen blant kristne så blir man på en måte besatt. Endret 15. august 2013 av LonelyMan 2 Lenke til kommentar
Kent Mogstad Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Vil du vise meg et eneste eksempel på en god gjerning man MÅ være religiøs for å kunne gjøre? Tror du soler deg i den innbilte glansen av religiøs selvhøytidelighet her jeg.... der jesus liksom er rosinen i pølsa og som ingen liksom slår, men du tar feil... Å tro på jesus gjør deg ikke til en bedre person, kun til et dummere menneske, for du må godta en rekke med feil og tro blindt på påstander som ikke har et snev av beviser for seg. Og det er og blir dumt... God moral og gode gjerninger har aldri kommet ut av bibler eller religiøsitet, tvert i mot vil jeg vel heller si, for så mye jævelig som religiøse mennesker har fått seg til å gjøre mot andre i lys av påstandene de tror på, i det de tror var tjenester for gud, har jo knapt noen grenser, det skjer faktisk hver dag den dag i dag... Hadde dere religiøse vært ærlige nok til å faktisk se på sannheten så hadde dere også sett at disse gamle doktrinene og anekdotene ikke fører annet med seg til slutt enn ren intoleranse og hat mot alt og alle som ikke tror på de samme anekdotene og doktrinene... Men så ærlige er det vel dessverre for mye forlangt at religiøse skal være... Hør på deg a', sittende på toppen av den høye hvite hesten din, og ser ned på oss som fortsatt følger gammelt lureri. Skulle tro du hadde sett lyset vøttø... Men nei, å tro på Jesus gjør deg absolutt ikke til et bedre menneske, fordi det handler om hva du gjør med troen din. Og jeg er helt enig, det finnes helt vilt mange som har brukt troen sin til onde og vonde ting. Kristendommen har to hovedsetninger, og den ene er at man skal elske sin neste. Enhver handling i strid med dette er en handling som Gud ikke støtter. Jeg tør derfor å påstå at det er menneskene, de kristne (og alle andre for den saks skyld), og ikke religionen sin skyld. Jeg tør også å påstå at det sannsynligvis ville finnes vold, sult og krig i en verden uten religion også. Spennende å se at du overfører disse "erfaringene" dine over på alle kristne og framtidig religiøse. For meg har kristendommen bare medført seg denne ene påstanden: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.» (Matteus 22,36) Det var det Jesus svarte når han ble spurt om hva som var det viktigste i troen, og DET tror jeg på. Følger man dette er man kristen, og allerede godt på vei inn i Paradis. Å måtte følge dogmer og påbud kommer i andre rekke. Bibelen er skrevet for å vise hvordan man best kan følge budene overfor, men for en annen tid, og alt er ikke like relevant lenger. Men å påstå at det ikke har kommet NOE SOM HELST godt ut av religiøsitet, samtidig som det er millioner av religiøse mennesker verden rundt som driver frivillig arbeid, medisinsk hjelp og sprer håp og glede, blir for dumt. Jeg tror du burde ta denne "ærligheten" du snakker om og vaske dine egne øyne med også, for ut i fra det jeg kan se er du mye mindre tolerant enn meg. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Det var det Jesus svarte når han ble spurt om hva som var det viktigste i troen, og DET tror jeg på. Påstander i en bok. Det med å elske sin neste som seg selv er et utopi, det er det ingen som gjør, ikke kristne og ikke andre heller. Det som slår meg når jeg ser den "læresettningen" er hvor lite dere legger i den... Bare se på det gjengse syn på homofile eller alle andre rettninger som skrider på utsiden av hva kristne doktriner anser som "riktig", altså en mann en kvinne og dermed basta. Hvordan får du kjærlighet til din neste av slikt? Når dere nekter mennesker kjærlighet grunnet noen linjer i en bok, kan det da kalles kjærlighet? Og her kommer intoleransen inn, for dere vil jo så gjerne "hjelpe" de som ikke er helt som dere til å bli helt som dere, ikke sant? Gjerne med tvang om dere kan det, såpass har historien vist oss, for dere gjør jo personen som ikke er som dere, som ikke tror som dere og som ikke har de samme oppfattningene som dere, en tjeneste ved å tvinge doktrinene dere tror på ned i halsen deres og vil de ikke, vel da kommer hatet frem.. Finner det helt utrolig at dere kristne, og andre religiøse, ikke skamrødmer når dere står der å proklamerer kjærlighet, for dere er kun kjærlige mot deres egne eller de dere tror kan falle for løgnene i boka dere tror er sannhet... Resten pisser dere på, verden over. Og elske en imaginær gud, er det fornuftig i det hele tatt? Ser du nevner fattigdom og sult, men det er jo for det meste det som har fulgt i kjølevannet av kristning verden over, fattigdom og sult, for i fattigdom og sult TRIVES religion best, uten tvil. Og der ignoransen er størst, der trives religiøse påstander. Men det finnes omtrent like mange ikke religiøse hjelpe organisasjoner også, men det ser dere ut til å glemme... Satt for noen dager siden og diskuterte akkurat dette med en halv religiøs person som klarte å dra frem at mor Theresa var en slik kristen helgen man burde se opp til... Viser hvor mye den jevne kristen vet om hva mor theresa faktisk sto for tenkte jeg, dødsheksa fra Calcutta, som isteden for å gi medisiner og hjelp lot folk få ligge å dø inne i et mørkt, overbefolket rom og på toppen av det nektet hun de døende å se sine nærmeste, uten annen grunn enn at hun syntes de skulle få lide som kristus... Joda, her snakker vi om et godt menneske.... Men hvor er ærligheten til den religiøse når han påstitulerer at det er HANS gud som er den rette, uten å ha annet enn sin egen, og sikkert også andres, fantasier å støtte de antagelsene på, samt en bok full av antagelser, gjettninger, påstander og lite annet? Er ikke det uærlighet? Er ikke det å hoppe uærlig til konklusjoner som ikke kan understøttes av noe mer enn det samtlige av andre gude dyrkere har å "konkludere" med? Det er DET jeg mener med religiøs uærlighet, ikke nødvendigvis at religiøse er uærlige på andre områder, det vet jeg ingenting om. Og med hensyn til toleranse, hva måler du din tolerase i? Hvordan du behandler dine medmennesker? Hvor gudsfryktig du er eller hvor mange ganger du ber og for hvem du ber? Mitt gyldne bud i så måte er at alle er fri til å gjøre hva pokker de vil så lenge det ikke skader andre, det være seg sex, tatoveringer, hårklipp, ja ALT. Men religiøs tro har et kjempe potensiale til å skade andre, det er derfor jeg er i mot religiøs tro, for det er fordummende å tro på gamle doktriner. Gudskjelov er ikke religiøs tro så skadelig heer i landet som i resten av verden, der folk hver eneste dag tar stupide valg fordi noen doktriner i en bok full av løse påstander krever det grunnet troen på høyst imaginære guder, til og med drap blir begått fordi noen tror på disse løse påstandene og sannheten i dem... Religion er så stupid at det kan få i utgangspunktet helt OK og gode mennesker til foreksempel å be for sitt syke barn isteden for å reise til legen med det, i den stupide troen at bønn hjelper!! Religion kan få gode mennesker til å plage, forfølge, ja til og med drepe andre mennesker uten å vite til annet enn påstander i en såkalt hellig bok. Så nei, mot religion kommer jeg nok aldri til å bli tolerant, mot mennesker derimot... Som min bestefar engang sa, (han var ateist selv etter å ha vært lærer i religion i over førti år;) ; "Ikke døm mennesker fordi dem tror, men for hva den troen gjør dem til!", og jeg husker den kommentaren og bruker den ofte. For tro gjør mennesker både farlige og dumme, for man setter bud funnet på av bronsealder menn, som igjen noen tror er laget av en imaginær gud som kun holder til i fantasien til den som tror, foran sunn fornuft og menneskers ve og vel og da er det ikke godt å si hva som vil skje. ... Forfølgelser, hekse brenninger, inkvisasjonen... Trenger jeg å si mer? Religion bunner i bunn og grunn ut i intoleranse og hat, det er fruktene man høster av å tro på løse påstander i disse ørken mytene. Isteden for å tenke helhetlig og anse alle mennesker med lik verdi deler religion folk opp i oss og dem, de vantro mot oss retttroende, synderne mot de frelset også videre... Slik har det alltid vært og gitt nok makt er ikke veien lang for de religiøse til å påføre folk som ikke tror det samme eller som er anderledes på noen måte den "rette" religionen med tvang... Man ser det verden over den dag i dag... Hundre år med krig var resultatet da luther rev seg løs fra katolikkene, dette er totalt meningsløse kriger, for de som døde gjorde det over noen løse påstander i en bok... Listen over religiøse uhyrligheter er lang som et vondt år og en dag vil dere nok stå til ansvar for disse handlingene dere har påført andre. Tipper at vatikanet og paven vil få stå til rette for den plyndringen de har begått verden over når de tvang jødeliket opp i ræva på folk og ødela både kulturer og utryddet hele stammer og folkeslag verden over i sin iver etter at de skulle få kjenne den "virkelige" guden... Fy pokker hvor mye de har ødelagt, plyndret og herjet og drept og for mitt vedkommende er det helt utrolig at menneskerettighets domstolen i Haag ikke har grepet fatt i dette, men enn så lenge er religiøst visvas fritatt straff, men det varer ikke lenge... Tipper at en dag vil menneskeheten se tilbake på sin religiøse historie med like stor vemmelse som vi ser tilbake på hitlers og stalins herjinger... Vi vil vemmes av å ha vært så stupide at vi tillot noen som trodde på rene påstander i en bok å gjøre som de gjorde, og gjør, og vi vil vemmes av at vi en gang var så ignorante at vi trodde på slikt visvas. Der har du toleranse tenker jeg, men den er som du skjønner ikke stor lenger... Til det vemmes jeg i alt for stor grad over å tilhøre en art som er så dum at den tror på slike tøvete påstander i den grad at de tillater seg å frata andre mennesker friheten for å dytte på andre påstader fra gamle myter. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 At jeg frifinner troen min for all kritisk tenking er jeg derimot fullstendig uenig i. Som ingeniørstudent er jeg absolutt kjent med og tilhenger av moderne vitenskapelig metode, og har fortsatt ikke funnet empirisk eller logisk bevis på at det IKKE KAN finnes en Gud. Som ingeniørstudent burde du se at fravær av bevis i dette eksempelet blir som russels tekanne. Det hjelper deg ingenting. Personlig synes jeg eksistensen skulle blitt fullstendig meningsløs og tom dersom det viste seg at den asiatiske monoteismen skulle sitte med fasiten. Det er ingen Jesus i matematikken, ingen hellig ånd i fysikken eller hellig vann i kjemien. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Det med å elske sin neste som seg selv er et utopi, det er det ingen som gjør, ikke kristne og ikke andre heller. Det som slår meg når jeg ser den "læresettningen" er hvor lite dere legger i den... Jesus Kristus og alle de kristne med ham har (på korset) oppgitt sitt liv for verdens liv, RWS At du ikke ser, føler eller forstår det, endrer ingen ting. Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus" Rom 6:6 "Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham" Luk 14:27 "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel." Joh 15:12 "Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine." 1 Joh 3:16 "Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken. Dette er himmelriket, kjærlighetens rike som Jesus Kristus grunnla på jorden, et rike hvor alle elsker hverandre gjennom Jesus Kristus som er dette rikets konge. Endret 18. august 2013 av IHS 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Dette er himmelriket, kjærlighetens rike som Jesus Kristus grunnla på jorden, et rike hvor alle elsker hverandre gjennom Jesus Kristus som er dette rikets konge. Merkelig da hvordan kristendommen består av 45-75 000 grener, der de fleste krangler så busta fyker og har gjort det en stund... Så veldig samlende og kjærlig kan med andre ord denne jesusen ikke være... Kristendom er ikke kjærlighet, kun en begrensning på kjærlighet iblandet intolaranse og hat. Der har du religionen din IHS... Dere hadde ikke sett kjærligheten om den hadde hoppet opp og bitt dere i baken.... 2 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Jeg er religiøs siden jeg føler en trygghet ved å ha noe å holde fast ved. For meg er religionen en klippe og en viktig del av livet mitt. Hvis vi tar utgangspunkt i spørsmålet om liv og død og om hvorvidt det finnes et liv etter døden eller ikke, så føles det betryggende for meg å tro at vi kommer et bedre sted etter døden og at det ikke er helt svart-ingenting etter døden. Det virker skremmende for meg å tro. Siden jeg er religiøs er jeg ikke redd for å dø, siden jeg tror at det ikke er over etter døden, at dette bare er begynnelsen på et bedre liv. I tillegg tror jeg at livet har en mening, at vi skal bruke livet vi har fått til å gjøre gode gjerninger, være gode mot andre mennesker og at det vil bli belønnet etter døden. Bekrefter du her noe av det jeg skrev i en post tidligere i denne tråden? ]For meg er det åpenbart at det er den sterke eksistensielle søken hos den enkelte, og frykten for meningsløshet og intethet som gjør at vi aksepterer religion som et gyldig svar. Endret 21. august 2013 av phydeaux 1 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Dette var da stygt gjort, han/hun har da ikke sagt noe annet enn hva han/hun selv tror, og hva kan vel være mer ærlig enn det? Du etterspør spesifikt at han/hun sier at han/hun ikke vet noe om det, men han/hun har da aldri sagt å kunne det heller. Eller sier du at han/hun lyver om sine egne følelser, for da vil jeg gjerne vite hvilke "overnaturlige" evner du brukte for å finne ut av hva han/hun egentlig følte. Forresten, sier du at våre fysiske/naturlige måleinstrumenter ikke klarer å måle noe fysisk/naturlig aktivitet etter at menneskers fysiske/naturlige kropp dør? Wow, det er jo et helt tydelig bevis på at det ikke KAN finnes noe mer, sant? Uansett så har vitenskapen ikke engang klart å bevise tyngdekraften, så føler lite slagkraft der. Takk, kunne ikke sagt det bedre selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå