Backers Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg fikk et skriv fra NextGentel at jeg kan konfigurere min ADSL-ruter for bruk av NAT. Vet noen hva NAT er for noe? Hvilke fordeler gir det? Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Nat Network Address Translation er en adresse tolk for å si det litt enkelt. Ip adressen din vil skifte for hver gang du kobler deg opp på internet hvis en ikke har fast ip adresse. I NGT sine routere fungerer det slik at routeren gir Pc'en en intern ip adresse (10.0.0.1) som er anderledes enn den virkelige ip adressen du viser ut mot internet. NAT gjør det slik at den interne ip adressen din blir "tolket" om til den reelle ip adressen. Fordelen med dette er at du kan lett bruke NGT routeren i et lokalt nettverk med mange maskiner uten å sette opp en dedikert server siden routeren fungerer som en DHCP server og gir alle maskinene som er koblet opp hver sin interne Ip adresse (10.0.0.1 - 10.0.0.2 etc) derfor er det lett å dele på internet tilgangen. Ulempen er at NAT støtte ikke er implementert i alle program slik som MSN messenger. Du kan bruke litt av funksjonen, men en kan f.eks ikke sende video og lyd ut. Lenke til kommentar
Macint0sh Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg har et problem med at jeg ikke klarer å bruke BattleCom pga NAT. Hva skal jeg gjøre for å kunne bruke BC? Jeg har sett på en cybercity link som ble postet i den orginale tråden jeg spurte om hjelp i, men denne skjønte jeg ingenting av. Lenke til kommentar
w-maker Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Som nevnt over kan std. NAT oppsett gi litt problemer med sending/mottak av data. For å løse dette så må NAT settes opp til å "mappe" de aktuelle portene som brukes. Hvis du skal motta trafikk på port 8080, så må du sette NAT opp til å sende trafikk som kommer på port 8080, til den maskinen som skal ha det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå