Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

NAV - støtte - hvordan overleve

TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Takker for oppfølgingen.

Men det jeg synes er urettferdig er at jeg må være fullstendig blakk før jeg skal få hjelp. Det virker som om jeg må ha 0kr på konto og være på randen av å bli kastet ut på gata før jeg får støtte.

Ja, du må være HELT blakk før du kan søke om krisehjelp, som har inntil 3 dagers behandlingstid (ihvertfall nesten blakk, dvs jeg kunne ha inntil 100 kr. på konto sa en dame bak skranken til meg nylig - ikke at de nødvendigvis kan reglene helt de heller). Og ha tomt matskap også. Men du sier selvsagt ikke hva du har i lommeboka eller under madrassen :p

Men når det gjelder "vanlig" sosialhjelp som ikke er umiddelbar, trenger du ikke være helt blakk, men heller ikke ha så mye mer enn til neste mnd tror jeg. "Rett på formue" har jeg ikke hørt om, og har du en formue du kan bruke så blir det ikke så mye støtte (som jeg vil si er forståelig, da du kan klare deg selv, men ja det er kjipt. I tilfelle måtte du hatt en annen stønad enn sosialhjelp, f.eks. AAP).

Den eneste engangs-stønaden jeg har hørt om er etableringsstønad (el.l). Selv har jeg aldri fått det, eller blitt opplyst om muligheten når jeg kunne trengt det.

Det er ingen regel om "rett på stønad til husleie kun én gang" - dette vil jeg si er blank løgn. Men det står heller ingenting om "rett til husleie" i sosialloven (http://www.lovdata.no/all/hl-20091218-131.html - den kan kanskje være grei å lese litt på uansett. Sorry får ikke til å linke), men det står derimot at "kommunen er forpliktet til å finne midlertidig botilbud for dem som ikke klarer det selv" (§27). Blir du kastet ut har de NØDT til, ifølge loven ihvertfall (selv om det bare er en fin tekst som ikke behøver å bety noe særlig), å finne et sted å bo til deg. Noe som nok er dyrere enn alternativet; gi deg husleie dersom du har søkt spesifikt om det (livsopphold, husleie og strøm for en periode, 3 mndr?). Og dersom husleien ikke er urimelig høy.

Og jeg tviler sterkt på at de har statistikk over NAV relaterte selvmord. Men jeg har ikke sjekket SSB for det.

Og ja, jeg tviler ikke på at en del av "tanken bak" alt trøblet er at det ikke skal være (og heller ikke er) fristende å være "NAV'er". I den forstand folk synes det er fristende å leve for ca. 5500 kr. / mnd og alltid gi fra deg kontoutskrifter.

Btw, en annen ting som kanskje er grei å lese litt på (selv om den kanskje litt gammel nå, linken til sosialloven virker ikke lengre bl.a.), er denne: http://www.velferdsalliansen.no/files/cms_userfile/skjemavelde/17_-_Sosialhandboka.htm

Anonymous poster hash: d8e4f...108

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...