Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

NAV - støtte - hvordan overleve

TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Er det noen som vet hvordan jeg endrer statusen min på nav? På kontoret sa en resepsjonist det var viktig jeg endret statusen eller situasjonen min fra arbeidstaker til mottaker eller noe slikt. Men jeg finner ikke stedet jeg endrer på dette...

Det må du få en av de navansatte til å gjøre for deg - kun de som har "admrett" på systemet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner SKIKKELIG å miste troen på dette nå.

Bortsett fra at de har vært så lite hjelpsomme som overhode mulig, bortsett fra at jeg ikke får snakke med saksbehandler før i JULI, så fikk jeg et brev i dag hvor det stod at jeg ikke vil få svar på på søknaden om avklaringspenger før om 8 UKER! Sparepengene mine varer ikke 8 uker. De skriver at årsaken er "stor arbeidsbyrde". Hvordan er det mulig? De har ikke "tid" til å hjelpe folk som trenger hjelp? Hvordan kan det være tillatt?

(For ikke å snakke om at jeg ikke klarer å få den nødvendige legeerklæringen fordi a) psykologen min ikke vet "hvordan" han skal skrive en erklæring og b) fordi jeg har måtte bytte fastlege 3 ganger fordi hver lege jeg bytter til "plutselig" blir sykemeldt og kan ikke ta imot pasienter før i oktober... )

Så i all denne forvirringen får jeg bare masse negative beskjeder og lite faktisk hjelp eller støtte.

Jeg mener, jeg skjønner dette er Oslo og at det er mange om beinet. Men det skal jo ikke være slik at i småbyer får man hjelp på dagen mens folk i Oslo må vente i tre måneder før de får noe som helst hjelp.

Hjelp... De bryter meg ned, de ødelegger meg. Hvorfor er det så vanskelig å få støtte? Er dette Kafka plutselig? Skal samfunnet være så darwinistisk og brutalt?

Lenke til kommentar

Du kan da søke om sosialstønad i mellomtiden. Hvis du får godkjent AAP i ettertid så vil sosialstønaden måtte bli betalt tilbake (i de fleste tilfeller), litt som et forskudd.

Husk du får etterbetalt AAP f.o.m det tidspunktet du søker, så si at du søker 01.06, men får godkjent søknad 01.08, så vil du enda få betalt f.o.m 01.06 (minus evt tilbakebetaling på sosialstønad).

Lenke til kommentar

Du kan da søke om sosialstønad i mellomtiden. Hvis du får godkjent AAP i ettertid så vil sosialstønaden måtte bli betalt tilbake (i de fleste tilfeller), litt som et forskudd.

Husk du får etterbetalt AAP f.o.m det tidspunktet du søker, så si at du søker 01.06, men får godkjent søknad 01.08, så vil du enda få betalt f.o.m 01.06 (minus evt tilbakebetaling på sosialstønad).

Ok. Takk for svar.

(Jeg glemte å skrive at brevet jeg fikk står det at det mangler legeerklæring OG egenerklæring, utfylt CV og jobbønsker - og jeg HAR fylt ut og sendt inn alt det utenom legeerklæringen).

Det hadde vært bittelitt enklere om NAV kunne gitt meg mer informasjon og veiledning. Hvordan skal noen som har for mye problemer for å jobbe klare å gjøre alle disse tingene? Hvor mange som meg har begått selvmord før de har fått hjelp av nav lurer jeg på? Skal pengene gå inn på kontoen mitt mens jeg henger fra taket eller?

Men akkurat... dette med sosialstøtte... Hvis jeg heller burde søkt sosialstøtte, hvorfor kan ikke nav informere meg om det? Eller spørre meg hva jeg trenger. Ikke bare fortelle meg å fylle ut et skjema som _kanskje_ blir svart på om to måneder - da det er for seint.

Skal ikke nav hjelpe? Og med hjelpe mener jeg, finne ut hva brukeren trenger og prøve å legge opp til det.

Ikke bare sende dem i sirkler og forvirre dem.

Én saksbehandlersamtale hadde vært utrolig hjelpsomt. Men det er først, eller kanskje først, i juli.

Er det fordi det er sommer? Jeg har en venninne som fikk AAP med en gang og veiledersamtale iløpet av noen få dager... (Men så hadde hun en kompetent psykolog som sendte de rette papirene med en gang. Men hun var også definitivt mer oppegående enn meg og har allerede begynt å jobbe igjen... )

Er det årstiden? Er det sånn det pleier å være? Eller har jeg gjort noe veldig feil her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke få dagpenger fordi du ikke har blitt sparket av sjefen på jobben. For å få dagpenger må du ha underskrift og stempel av arbeidsgiver. Mange utenlandske har dagpenger fordi de kjenner sine sjefer, og lurer Nav systemet. Da mener jeg faktisk utenlandske arbeidere og ikke norske statsborgere. Skjønner ikke at Nav systemet gidder å gi dem utenlandske penger i det hele tatt.

Arfan Bhatti fikk dagpenger sannsynligvis fordi han ble sparket fra taxiselskapet han jobbet for. Da har han faktisk rett på dagpenger fra nav systemet. Noe som ble skikkelig blåst ut i media. Husk at man alltid må ha underskrift og stempel fra arbeidsgiver. Men hvis du er gode venner med arbeidsgiveren så er det mye lettere å få dagpenger.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/dette-faar-arfan-bhatti-i-navstoenad-3920003.html

Du kan søke sosial støtte. Da får du ca 4000-5000 kroner i måneden å leve på. Nav har et veldig treigt system. Det kan ta 4-7 måneder å få søknaden om sosial støtte behandlet. Du burde søke jobb hos G4S. Grei vekterjobb hvor du tjener 147 - 150 kroner i timen avhengelig av hvilket selskap du jobber for.

http://vekterskolen.....102787.no.html

Du trenger ikke nødvendigvis vekterkurs trinn 1. Blir du ansatt får du dette av vekterselskapet. Anbefaler deg at du ringer og sier ifra at du sender en søknad. Da blir du høyere prioritert innenfor søknadsystemet deres. Alltid fint å utveksle noen hyggelig ord med arbeidsgiver før man sender søknader.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Man har krav på dagpenger selv om man har sagt opp selv, men kun etter en karantenetid på tre måneder. Det er ikke noe krav at man må ha blitt oppsagt. Ellers er kravet kun at man har tjent over 1,5G (123,183) forrige år eller minst 3G (246,366) i løpet av de tre siste årene (disse tidsperiodene inkluderer kun avsluttede år og ikke nåværende. Det spiller ingen rolle om inntektene er fra fast arbeid eller ikke). Også er det de vanlige kravene om at man må være minst 50% arbeidsledig, være villig til å flytte for å ta en jobb (ikke aktuelt siden du er i Oslo) og være registrert som arbeidssøker.

Ellers føler jeg med deg. Jeg slet også med å få tilslag på søknadene mine etter fullførte studier; mye utdanning men ingen arbeidserfaring. Hvis det også er problemet ditt anbefaler jeg påta deg diverse drittjobber, f.eks. gjennom bemanningsbyrå, bare for å bygge CV. Så lenge jobbene er noenlunde relevante for den typen jobb du egentlig vil ha (dvs. ikke ta et oppdrag som truckfører hvis du skal ha en kontorjobb) vil det garantert hjelpe deg i riktig retning. Å gå rett fra skole til en behagelig, fast jobb er nærmest umulig med mindre man har mye relevant arbeidserfaring. Men obs; dette er kanskje unødvendig å si, men man legger ikke ut som mye som et hint om psykiske problemer i søknader eller på jobbintervju - konkurransen er hard nok fra før, så ikke gjør det vanskeligere for deg selv.

Lenke til kommentar

Man har krav på dagpenger selv om man har sagt opp selv, men kun etter en karantenetid på tre måneder. Det er ikke noe krav at man må ha blitt oppsagt. Ellers er kravet kun at man har tjent over 1,5G (123,183) forrige år eller minst 3G (246,366) i løpet av de tre siste årene (disse tidsperiodene inkluderer kun avsluttede år og ikke nåværende. Det spiller ingen rolle om inntektene er fra fast arbeid eller ikke). Også er det de vanlige kravene om at man må være minst 50% arbeidsledig, være villig til å flytte for å ta en jobb (ikke aktuelt siden du er i Oslo) og være registrert som arbeidssøker.

Ellers føler jeg med deg. Jeg slet også med å få tilslag på søknadene mine etter fullførte studier; mye utdanning men ingen arbeidserfaring. Hvis det også er problemet ditt anbefaler jeg påta deg diverse drittjobber, f.eks. gjennom bemanningsbyrå, bare for å bygge CV. Så lenge jobbene er noenlunde relevante for den typen jobb du egentlig vil ha (dvs. ikke ta et oppdrag som truckfører hvis du skal ha en kontorjobb) vil det garantert hjelpe deg i riktig retning. Å gå rett fra skole til en behagelig, fast jobb er nærmest umulig med mindre man har mye relevant arbeidserfaring. Men obs; dette er kanskje unødvendig å si, men man legger ikke ut som mye som et hint om psykiske problemer i søknader eller på jobbintervju - konkurransen er hard nok fra før, så ikke gjør det vanskeligere for deg selv.

Seriøs. Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg sluttet å jobbe hos G4S i 2010. Etter 4 måneder kom jeg til kontoret og spurte om de kunne undertegne dagpenger for meg. Men de sa at de ikke ville undertegne og stemple fordi jeg sa opp jobben. Har jeg fortsatt krav på det nå 3 år etter at jeg har sagt opp??? Ikke nødvendigvis som om jeg trenger det, fordi jeg har en annen jobb nå. Men har jeg fortsatt krav på det. Tok jeg feil eller hadde G4S rett??? Jeg tjente 260 000 kroner det året jeg jobbet hos G4S.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Takk.

Ting har bare blitt verre. Men det er 50% nav feil og 50 % min.

Jeg fikk avslag på AAP. Jeg var ikke syk nok, eller noe sånn.

Så de skrev meg opp på et kompetansekurs med praksis som jeg _kanskje_ får bli med på å september. I mellomtiden har jeg ikke penger.

Så de sier jeg skal søke om økonomisk sosialhjelp.

Jeg var dum nok til å ha håp.

Så jeg vet ikke hva som skjer akkurat nå. Jeg må først lage en kopi av leiekontrakten som jeg, selvsagt, ikke klarer å finne plutselig. Jeg har lett overalt men den har bestemt seg for å klare å bli borte inne på et 10kvm2 rom. Og huseieren er en alkoholiker som hater meg og som ikke tar telefonen så jeg kan få en ny kopi. Jeg har ringt i to dager nå.

Men det er ikke noe noen kan gjøre noe med. My shit. I mellomtiden freaker jeg ut og blir stadig mer redd for hva som skal skje når sparepengene, veldig snart, renner ut.

Lenke til kommentar

Så, jeg er ferdig med studier akkurat nå. Jeg er 26. Jeg har søkt på jobber i tre måneder uten så mye som et intervju.

Jeg er snart blakk.

Hva kan jeg gjøre?

Er det sant at NAV ikke kan gjøre noe for meg siden jeg ikke har hatt noen fast jobb ennå? Stemmer det at jeg er tvunget til å flytte hjem til foreldrene mine og snylte av dem?

Jeg har også en haug med psykiske problemer. Blant annet angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser og rusavhengighet.

Dette betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Bare at det er vanskeligere. Og at jeg ikke takler så mye press i jobbsammenheng og at jeg ikke takler nedgang og motgang i livet så bra som andre.

Jeg spør egentlig etter både teknisk hjelp og personlig råd. Hvor står jeg iht nav? Hvilke rettigheter har jeg om noen? Hva gjør man når man faller mellom to stoler - både psykisk syk og med problemer, men ikke så store at de gjør arbeid umulig? Hvilken retning skal jeg ta? Hvor skal jeg gå?

Ja. Dette ble rot. Men sånn er det. Jeg setter pris på alle svar uansett. Hva enn du vil si.

Takk.

Jeg måtte på sosialkontoret i en overgangsfase mens jeg søkte jobb. Var på sossen i rundt 5 måneder før jeg fikk jobb. Det var null stress å få støtte til hueleie og livsopphold. AFP gjennom nav er kanskje en mulighet også, men sosialstøtte kan du ikke nektes. Bostøtte kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Takk.

Ting har bare blitt verre. Men det er 50% nav feil og 50 % min.

Jeg fikk avslag på AAP. Jeg var ikke syk nok, eller noe sånn.

Så de skrev meg opp på et kompetansekurs med praksis som jeg _kanskje_ får bli med på å september. I mellomtiden har jeg ikke penger.

Så de sier jeg skal søke om økonomisk sosialhjelp.

Jeg var dum nok til å ha håp.

Så jeg vet ikke hva som skjer akkurat nå. Jeg må først lage en kopi av leiekontrakten som jeg, selvsagt, ikke klarer å finne plutselig. Jeg har lett overalt men den har bestemt seg for å klare å bli borte inne på et 10kvm2 rom. Og huseieren er en alkoholiker som hater meg og som ikke tar telefonen så jeg kan få en ny kopi. Jeg har ringt i to dager nå.

Men det er ikke noe noen kan gjøre noe med. My shit. I mellomtiden freaker jeg ut og blir stadig mer redd for hva som skal skje når sparepengene, veldig snart, renner ut.

Da burde du dra til sosialkontoret fort som fy. Du kan eventuelt ringe å avtale time med saksbehandler først. Du har krav på støtte og det er ingenting å vente med. Men du må som du nevner ta med kopi av leiekontrakt, og ofte utskrift av din bankkonto. Jeg måtte bringe kopi for de siste 3 måneders transaksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg måtte på sosialkontoret i en overgangsfase mens jeg søkte jobb. Var på sossen i rundt 5 måneder før jeg fikk jobb. Det var null stress å få støtte til hueleie og livsopphold. AFP gjennom nav er kanskje en mulighet også, men sosialstøtte kan du ikke nektes. Bostøtte kommer i tillegg.

Som nevnt før i tråden kommer ikke bostøtten i tillegg til sosialstøtten - den blir trukket i fra. Så når du får bostøtten litt senere (den 10. i måneden), blir summen lik opprinnelig sosialstøtte pr. mnd.

Dersom man kommer over på et annet opplegg, som f.eks. AAP som ikke er inn under sosialen, blir det i tillegg.

Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f

Lenke til kommentar

Da burde du dra til sosialkontoret fort som fy. Du kan eventuelt ringe å avtale time med saksbehandler først. Du har krav på støtte og det er ingenting å vente med. Men du må som du nevner ta med kopi av leiekontrakt, og ofte utskrift av din bankkonto. Jeg måtte bringe kopi for de siste 3 måneders transaksjoner.

Jeg vet. Jeg vet.

Er det som driver meg til vannvidd. Jeg TRENGER en kopi av leiekontrakten slik jeg kan levere fullstendig søknad til sosialen. Men den forp**** huseieren svarer ikke på telefonen for tredje dag på rad.

Sist gang var det at legen min nektet å skrive legeattest, nå er det huseieren som ikke samarbeider.

Ikke for å bli melodramatisk, men hvis jeg føler at virkeligheten konspirerer til å lede meg til selvmord når hver bru brenner ned før jeg når den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet. Jeg vet.

Er det som driver meg til vannvidd. Jeg TRENGER en kopi av leiekontrakten slik jeg kan levere fullstendig søknad til sosialen. Men den forp**** huseieren svarer ikke på telefonen for tredje dag på rad.

Sist gang var det at legen min nektet å skrive legeattest, nå er det huseieren som ikke samarbeider.

Ikke for å bli melodramatisk, men hvis jeg føler at virkeligheten konspirerer til å lede meg til selvmord når hver bru brenner ned før jeg når den.

Mitt forslag er å ta denne problemstillingen direkte med saksbehandler, og kanskje gi dem et tlf-nummer til husslasken og høre direkte fra tullebukken hvilke svar han eventuelt gir dem, og hvordan de da legger sammen 2 og 2

Hadde et lignende problem selv, og la ikke skjul på hvor godt plassert jeg var mellom to stoler, og hvor liten innvirkning osv. Saksbehandler skjønte dette, og tok kontakt mens jeg satt der - min tullebukk presterte å lyve henne direkte opp i trynet, samt unnlot å sende den dokumentasjonen han lovde (på fax - der og da). Unødvendig å si at det ble ikke mer diskusjon med det, og pengene stod på konto dagen etter.

Det hyggelige oppi frustrasjonen, var at den var ekstra stor den første utbetalingen, av all denne ufrivillige sparingen .. :p

lykke til

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg fikk endelig tak i kopi av leiekontrakten.

Nå må jeg bare prøve å printe ut 3 måneders kontoutskrifter hos nav (siden jeg ikke har printer). Det funker, sant?

Men, ang. sosial støtte søknaden:

- Hvis jeg printer ut kontoutskrifter, må jeg fremdeles skrive noe i hele den siden med "utgifter"?

- Skal jeg skrive ned utgifter som mobil og internett (som er ca. 300 kr pr/mnd?)

(Jeg må uansett få en surpromp på nav til å hjelpe meg fylle ut det meste, men tenkte å prøve å ikke se totalt idiot ut...)

Lenke til kommentar

Jeg fikk endelig tak i kopi av leiekontrakten.

Nå må jeg bare prøve å printe ut 3 måneders kontoutskrifter hos nav (siden jeg ikke har printer). Det funker, sant?

Men, ang. sosial støtte søknaden:

- Hvis jeg printer ut kontoutskrifter, må jeg fremdeles skrive noe i hele den siden med "utgifter"?

- Skal jeg skrive ned utgifter som mobil og internett (som er ca. 300 kr pr/mnd?)

(Jeg må uansett få en surpromp på nav til å hjelpe meg fylle ut det meste, men tenkte å prøve å ikke se totalt idiot ut...)

Går greit å skrive ut kontoutskrift på nav, så lenge du har med det som trengs til nettbanken (kodebrikke/kodekalkulator el.l).

Ja du må skrive på utgiftene på den siden med utgifter; husleie, antatte strømutgifter (ca det du har pr. mnd), evt andre faste utgitfter du måtte ha (andre kommunale avgifter (vann/renovasjon?), innboforsikring omregnet til pr. mnd, barnebidrag om du har det (Eller hvis du er på "andre siden" og har det som inntekt, men føres da opp under inntekt selvsagt).

Derimot tar du ikke med mobil og internett-utgifter, dette blir regnet under "livsopphold":

"Sosialhjelpen skal sammen med bostøtten dekke alle nødvendige utgifter til livsopphold, slik som mat/drikke, klær, sko, husholdningsartikler, helse/hygiene, tv-lisens, avis, telefon/internett, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn, bruk av offentlig kommunikasjon, etc. og boutgifter." ... " Du er selv ansvarlig for å priorietere innenfor denne rammen".

Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere for dem som har svart og er interessert og til de som kunne tenke seg å hjelpe meg litt her.

For det første er jeg nå en del av den lange rekken av mennesker som er fly forbanna på nav og misfornøyd med behandlingen. Til tross for vennlig mottakelse, er det utrolig hvor vanskelig de har vært.

Jeg fikk som sagt avslag på AAP. Dette er noe den nye fastlegen min har sagt er helt feil og jeg har derfor sendt ny søknad. I mellomtiden har jeg måtte søke om sosialpenger. Dette er ikke bare nedvergiende, men også unødvendig ifølge psykologen og fastlegen min.
MEN(!) det var jo ikke så lett.
Jeg fikk endelig en telefon om at jeg har fått innvilget vedtak. Jeg var dum nok til å tro at kampen var over: Jeg ville få sosialpenger til jeg evt. fikk AAP.
Så dagen etter de ringte fra sosialkontoret/nav sjekket jeg kontoen. Jeg hadde fått nøyaktig 3006 kr.
Leien min er 3600kr. Og dette var kun et engangsbeløp for september.
Brevet, som jeg forstår lite av, sier jeg kun har rett på stønad til husleie én gang. Hvorfor? Fordi da jeg leverte inn sosialpengsøknaden hadde jeg ca. 7000kr på kontoen. Men dette var _før_ husleien for August, pluss mobil og internettregning pluss en del andre utgifter. Slik jeg i dag har 3000kr pluss 3006kr.

Riktignok har jeg fått tilbud, og venter på opptak, ang et kompetansekurs ifh til jobb - som jeg kan søke, på nytt, om å få betalt lønn for under deltagelsen.

Er jeg bare urimelig her? Er det slik at fordi jeg ikke har skaffet jobb selv - og har hatt psykiske problemer som forhindrer meg fra mange jobber som ikke krever utdannelse - skal leve på noen få tusen i måneden?
Jeg er ikke en som bruker tusenvis av penger på nye klær og restauranter. Jeg kjøper bare brukt klær, låner bøker og lager min egen billig mat.
Men det jeg synes er urettferdig er at jeg må være fullstendig blakk før jeg skal få hjelp. Det virker som om jeg må ha 0kr på konto og være på randen av å bli kastet ut på gata før jeg får støtte.
Virker jeg bortskjemt fordi jeg søker støtte før jeg har gått sulten i en uke? Fordi jeg er føre-var?
Eller, skal arbeidsledige leve på brød og vann for å gjøre arbeidsledighet mindre attraktivt? Skal jeg straffes?
Det virker som nav gjør mange antagelser. De antar jeg forsøker å snylte eller er bortskjemt. De antar jeg ikke ønsker å jobbe da jeg faktisk ønsker å jobbe men har personlige problemer. De bygger en mur av byråkrati som skaper atmosfære for mer depresjon, mer skam og høyere selvmordstall.

Finnes det tall for dem som har tatt selvmord etter møte med nav? Finnes det tall for forskjellsbehandlingen? Hvorfor har jeg venner som ikke har jobbet på ti år og får mer i trygd enn de fleste tjener på en godt betalt jobb, mens jeg knapt for et par tusen?

Jeg er lei av å kjempe. Jeg er lei av å ha gått tre måneder på sparepenger (penger som var oppspart til en ferietur jeg måtte bare glemme, siden jeg har gått i tre måneder og ventet på nye svar).
Jeg trodde, eller hadde hørt, at man har "rett på formue". Jeg trodde det var lov å ha sparepenger til nødsituasjoner selv om man ikke har arbeid.
Jeg lurer på om hvis jeg ikke hadde sparepenger om jeg hadde fått raskere hjelp eller om jeg hadde blitt kastet ut av leiligheten og tvunget til å flytte inn hos venner...

Og hele tiden føler jeg mer skamful og usikker på hva jeg har krav på. Jeg har ingen måte å vite om jeg er urimelig. Nav gir meg inntrykket at jeg er urimelig, mens venner og familie mener jeg har blitt sviktet av nav...
En person som er deprimert og har rusmiddelhistorikk burde vel ikke tvinges inn i fattigdom, skam og lidelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...