TheodorBjork Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Så, jeg er ferdig med studier akkurat nå. Jeg er 26. Jeg har søkt på jobber i tre måneder uten så mye som et intervju. Jeg er snart blakk. Hva kan jeg gjøre? Er det sant at NAV ikke kan gjøre noe for meg siden jeg ikke har hatt noen fast jobb ennå? Stemmer det at jeg er tvunget til å flytte hjem til foreldrene mine og snylte av dem? Jeg har også en haug med psykiske problemer. Blant annet angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser og rusavhengighet. Dette betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Bare at det er vanskeligere. Og at jeg ikke takler så mye press i jobbsammenheng og at jeg ikke takler nedgang og motgang i livet så bra som andre. Jeg spør egentlig etter både teknisk hjelp og personlig råd. Hvor står jeg iht nav? Hvilke rettigheter har jeg om noen? Hva gjør man når man faller mellom to stoler - både psykisk syk og med problemer, men ikke så store at de gjør arbeid umulig? Hvilken retning skal jeg ta? Hvor skal jeg gå? Ja. Dette ble rot. Men sånn er det. Jeg setter pris på alle svar uansett. Hva enn du vil si. Takk. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Tropp i hvert fall opp hos Nav og meld deg som arbeidssøker. Akkurat hva du har krav på uten noe utregningsgrunnlag er jeg usikker på, men en ting du i alle fall kan ha krav på er bostøtte. Dette søker du hos Husbanken. Lenke til kommentar
Egentlig2.0 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Det du kan gjøre er som Isbilen sa, gå på Nav og melde deg som arbeidssøker. De kan hjelpe deg ut i jobb eller med ulike tiltak eller kurs som kan gjøre deg aktuell for flere jobber. Dagpenger er standard støtte man kan få, men da må man hatt fast jobb tidligere. Så du faller ikke innenfor denne. Likevel kan du forsøke å søke om støtte til blant annet husleie og livsopphold, dette forutsetter at du melder deg som arbeidssøker. Mulig du får avslag, men de skal stort sett være greie å ha med å gjøre så lenge du melder deg som arbeidssøker, sender inn meldekort og er aktiv på arbeidsmarkedet. De vil også kreve at du møter opp på eventuelle jobbsøknadskurs og lignende frem til du får jobb, men dette er aktiviteter de setter deg på først etter 3, 6, måneder i systemet. Hvis du føler at psykiske problemer står i veien for jobb eller forskjellige typer jobb, kan du levere legeattest angående dette, da vil de ta litt mer hensyn. I tillegg vil du ha krav på noe bostøtte fra husbanken, uavhengig eventuell støtte fra nav Edit: skriveleif var innom. Endret 11. juni 2013 av Eclipticali Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Det du kan gjøre er som Isbilen sa, gå på Nav og melde deg som arbeidssøker. De kan hjelpe deg ut i jobb eller med ulike tiltak eller kurs som kan gjøre deg aktuell for flere jobber. Dagpenger er standard støtte man kan få, men da må man hatt fast jobb tidligere. Så du faller ikke innenfor denne. Likevel kan du forsøke å søke om støtte til blant annet husleie og livsopphold, dette forutsetter at du melder deg som arbeidssøker. Mulig du får avslag, men de skal stort sett være greie å ha med å gjøre så lenge du melder deg som arbeidssøker, sender inn meldekort og er aktiv på arbeidsmarkedet. De vil også kreve at du møter opp på eventuelle jobbsøknadskurs og lignende frem til du får jobb, men dette er aktiviteter de setter deg på først etter 3, 6, måneder i systemet. Hvis du føler at psykiske problemer står i veien for jobb eller forskjellige typer jobb, kan du levere legeattest angående dette, da vil de ta litt mer hensyn. I tillegg vil du ha krav på noe bostøtte fra husbanken, uavhengig eventuell støtte fra nav Edit: skriveleif var innom. Takk. Jeg har meldt meg som arbeidssøker allerede. Skal til informasjonsmøte på torsdag. Men er både dagspenger _og_ avklaringspenger uaktuelt siden jeg ikke har hatt fast jobb? (Jeg har hatt sommerjobber og jobbet deltid som nattevakt tidligere, men det teller vel ikke da?) Bostøtte. Ja, det har jeg hørt om. Håper NAV kan hjelpe meg med å finne de rette papirene til det. Men støtte til livsopphold... Er det jeg prøver å finne ut av. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Arbeidsavklaringspenger er ikke aktuelt i din situasjon, det er en ordning for f.eks. rørleggere som ødelegger ryggen og trenger omskolering til noe de faktisk kan drive med. Bostøtte er ikke Navs område, da må du snakke med boligkontoret i din kommune. Lenke til kommentar
Egentlig2.0 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Men er både dagspenger _og_ avklaringspenger uaktuelt siden jeg ikke har hatt fast jobb? (Jeg har hatt sommerjobber og jobbet deltid som nattevakt tidligere, men det teller vel ikke da?) Dagpenger er nok uaktuelt uansett, avklaringspenger er jeg ikke helt sikker på - mest sannsynlig er ikke dette aktuelt. Arbeidsavklaringspenger innebærer at arbeidsevnen din er nedsatt til minst halvparten, dette innebærer jo også da at du forklarer at du har vansker som gjør at du ikke kan hoppe ut i jobb, og isteden må til behandling eller lignende. Søknaden for dette har også flere krav, blant annet at du er i aktiv behandling, eller under bearbeiding av en behadlingsplan. Jeg mener også at NAV bruker fryktelig lang tid på behandling av AAP saker, og de må også få bekreftet fra flere hold at du ikke kan arbeide. Grunnen til dette er at de fleste som faller innenfor dette ikke kan jobbe på kanskje flere år, og trenger mye behandling. Derfor er det også ganske strengt. Hvor mye du isåfall får kommer an på om det er arbeidskade det er snakk om, tideligere arbeidslønn, om du har barn, o.l. Det handler også om arbeidsevnen ble nedsatt før du fylte 26. Jeg vet ikke helt om tidligere deltidsjobb teller, men kanskje. Dette kan du eventuelt høre med de om Hvis du kontakter noen på NAV og ber om en veiledningstime, så kan de nok hjelpe deg ganske mye.Da tar de akkurat din sak og situasjon og du får også oversikt over hva du har rett på og hva du kan søke om Papirer for bostøtte kan du også finne på nett (link - nest nederst på siden), fylle ut og levere direkte hos husbanken. Enten er dette eget kontor eller i samme bygning som NAV. Søknadsfristen er 14. hver måned. Tidligere var det vel slik at du måtte søke hver måned, nå tror jeg du bare behøver å søke en gang. Angående livsopphold så kan du hvertfall prøve å søke på NAV, men de må være sikre på at dette er siste utvei og at du ikke får annen inntekt fra andre steder. Bostøtte får du utenom, og har ingenting med NAV å gjøre. De vil mest sannsynlig råde deg til å søke det også Endret 11. juni 2013 av Eclipticali 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Min erfaring er at man er ganske overlatt til seg selv overfor systemet. Vet om flere med krav på bostøtte som har gått i årevis uten, fordi de trodde saksbehandleren på Nav hadde full oversikt, og så har ikke vedkommende tipset om muligheten. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Dagpenger er nok uaktuelt uansett, avklaringspenger er jeg ikke helt sikker på - mest sannsynlig er ikke dette aktuelt. Arbeidsavklaringspenger innebærer at arbeidsevnen din er nedsatt til minst halvparten, dette innebærer jo også da at du forklarer at du har vansker som gjør at du ikke kan hoppe ut i jobb, og isteden må til behandling eller lignende. Søknaden for dette har også flere krav, blant annet at du er i aktiv behandling, eller under bearbeiding av en behadlingsplan. Jeg mener også at NAV bruker fryktelig lang tid på behandling av AAP saker, og de må også få bekreftet fra flere hold at du ikke kan arbeide. Grunnen til dette er at de fleste som faller innenfor dette ikke kan jobbe på kanskje flere år, og trenger mye behandling. Derfor er det også ganske strengt. Hvor mye du isåfall får kommer an på om det er arbeidskade det er snakk om, tideligere arbeidslønn, om du har barn, o.l. Det handler også om arbeidsevnen ble nedsatt før du fylte 26. Jeg vet ikke helt om tidligere deltidsjobb teller, men kanskje. Dette kan du eventuelt høre med de om Hvis du kontakter noen på NAV og ber om en veiledningstime, så kan de nok hjelpe deg ganske mye.Da tar de akkurat din sak og situasjon og du får også oversikt over hva du har rett på og hva du kan søke om Papirer for bostøtte kan du også finne på nett (link - nest nederst på siden), fylle ut og levere direkte hos husbanken. Enten er dette eget kontor eller i samme bygning som NAV. Søknadsfristen er 14. hver måned. Tidligere var det vel slik at du måtte søke hver måned, nå tror jeg du bare behøver å søke en gang. Angående livsopphold så kan du hvertfall prøve å søke på NAV, men de må være sikre på at dette er siste utvei og at du ikke får annen inntekt fra andre steder. Bostøtte får du utenom, og har ingenting med NAV å gjøre. De vil mest sannsynlig råde deg til å søke det også Jeg ringte til NAV og spurte om å sette opp time med veileder. Men de sa jeg måtte vente til jeg fikk brev i posten. I brevet står det bare "informasjonsmøte" og jeg vet ikke om det er i plenum eller individuelt heller. Uansett er det forvirrende i min situasjon. Jeg vil jo jobbe. Det er ikke slik at jeg ikke kan jobbe, jeg mener, jeg har jobbet, om enn deltid, før og har gjennomført studier før. Saken er kanskje den at jeg vil jobbe, men vet det er problematisk (både iht utredning, gruppe og individuel terapi etter sommeren pluss ukentlige urinprøver iht subutex) rent praktisk. Men, på den annen side, hvis jeg enten blir tvunget inn i en jobb jeg skikkelig mistrives med, eller blir tvunget til å flytte inn med foreldrene mine, vil det hvert fall forverre depresjonen min veldig. Men det er kanskje "tough luck"? "Too bad"? "Deal with it"? "Alle har det sånn". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Så, jeg er ferdig med studier akkurat nå. Jeg er 26. Jeg har søkt på jobber i tre måneder uten så mye som et intervju. Jeg er snart blakk. Hva kan jeg gjøre? Er det sant at NAV ikke kan gjøre noe for meg siden jeg ikke har hatt noen fast jobb ennå? Stemmer det at jeg er tvunget til å flytte hjem til foreldrene mine og snylte av dem? Jeg har også en haug med psykiske problemer. Blant annet angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser og rusavhengighet. Dette betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Bare at det er vanskeligere. Og at jeg ikke takler så mye press i jobbsammenheng og at jeg ikke takler nedgang og motgang i livet så bra som andre. Jeg spør egentlig etter både teknisk hjelp og personlig råd. Hvor står jeg iht nav? Hvilke rettigheter har jeg om noen? Hva gjør man når man faller mellom to stoler - både psykisk syk og med problemer, men ikke så store at de gjør arbeid umulig? Hvilken retning skal jeg ta? Hvor skal jeg gå? Ja. Dette ble rot. Men sånn er det. Jeg setter pris på alle svar uansett. Hva enn du vil si. Takk. Først: helt enig med Isbilen, kom deg inn i Nav systemet! Det du også kan gjøre, er å få din fastlege til å være med på møtet med Nav, slik at de kan ha et bedre vinkel av saken din. Det må finnes noen stønad du går under, og det kan fastlegen din hjelpe deg med, så det er bare å kontakte h*n. Endret 12. juni 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Hvis du ikke ha hatt inntekt før, og dermed ikke har rett på hverken dagpenger eller AAP, er det nok NAV sosialen du må henvende deg til. Sånn i begynnelsen i hvertfall, kan jo være du kan falle inn under en annen ordning uten at jeg vet det. Men dersom du ikke gjør det, men "faller mellom to stoler", så er det NAV sosialen. Søknadstider kan variere, det skal vel være 4 uker men det kan drøye "litt" (uker...) noen ganger. Du kan da søke om utgifter til livsopphold, husleie (hvis du leier) og strøm. Om du vil / kan eller "må", kan du jo selvsagt snylte av foreldrene dine som du foreslår Men det er ingen som tvinger deg til dette (de kan ikke kreve det i NAV)! Blir det for ille kan du søke om nødhjelp, krisehjelp, evt matpenger (usikker på helt riktig navn men det går jo ut på det samme), som skal ha maks 3 dagers behandlingstid såvidt jeg vet (noe som er uholdbart om man er helt skrapa og sulten). Men er du tidlig nok ute om morgenen bør det være klart i løpet av dagen (varierer nok sterkt, men sjansen øker ihvertfall da. Hjelper ikke å komme kl. 14:45). Husk dokumentasjon på alt av inntekter, utgifter, bankkonto utskrift for de siste 3 mndr (står vel på søknadene hva de vil ha) osv. Dokumentasjon fra lege er sikkert heller ikke så dumt (tviler litt på at en fastlege blir med til NAV?). Du må uansett melde deg som arbeidsledig i NAV arbeid, og sende meldekort selv om du ikke får penger av de (NAV arbeid). Og, bostøtte er greit å søke om med en gang (de vil kreve at du prøver alle andre muligheter i NAV sosialen, bl.a. bostøtte). Hvis du kommer inn under sosialen blir bostøtta motregnet så du får ikke mer å rutte med, men hvis du kommer inn under andre ordninger blir det i tillegg. Og du slipper å søke hver mnd, det går automatisk. Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f Anonym poster: d7c903d2439dd4783d8bdc1a06daf02f Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 Ok. Takker. Hvordan fungerer det å "snakke med dem"? Skal jeg bare møte opp på kontoret, eller ringe og lage en timeavtale? Som sagt, da jeg ringte sist fikk jeg beskjed om å vente. Følte meg faktisk veldig dum. Han jeg snakket med tok ikke spørsmålet mitt særlig seriøst og sa bare at jeg bare måtte søke på jobber og ta det som det kommer. Virker som "informasjonsmøte" er i plenum, så jeg må vel ringe og gå innom en annen dag for individuell veiledning. Jeg er hvert fall "inni systemet" nå. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Be nav om å få et møte med din saksbehandler - innen 48 timer skal da den som er den behandler kontakte deg for møteavtale. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Husk at du kan bytte saksbehandler. Noen er håpløse mens andre er hyggelige og FAKTISK HJELPER Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Kan og kan .. Jeg havnet ut for et bittert og ubrukelig hespetre av en saksbehandler på Nav en gang, og selv om jeg fikk byttet, skjedde det ikke før jeg skrev en lang klage om hvorfor jeg ikke følte jeg kunne samarbeide med dette mennesket. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 NÅ begynner jeg å forstå NAV-helvete. I går ringte jeg til hovedkontoret og snakket med en utrolig hyggelig mann som var veldig optimistisk og positivt innstilt: Det fantes mange muligheter, og det skal være mulig å tilpasse systemer som fungerer for min situasjon. Jeg får beskjed om at de tar kontakt innen 48 timer ang. møte med saksbehandler. MEN, i dag ringer telefonen mens jeg er i dusjen og jeg når ikke å ta den. Jeg kan jo ikke ringe tilbake siden nummeret som vises på mobilen bare er hovednummeret til NAV. Tjue minutter senere får jeg beskjed om at siden jeg ikke tok telefonen er saken nedlagt og jeg må bare møte opp personlig på nav hvis jeg trenger noe hjelp... Jeg ringer til den og kommer endelig gjennom til den sureste, mest bitchy og arrogante dama jeg noen gang har snakket med. Plutselig er det fint lite som kan gjøres. Plutselig møter jeg bare en vegg av fiendtlighet... Men uansett, etter mange sinte ord og dårlig stemning forteller hun meg bare at jeg skal søke om arbeidsavklaringspenger og deretter få fastlegen min til å sende legeerklæring. Nå er jeg ikke sikker på om det har skjedd en feil, om at jeg nå blir ledet i feil retning og ender opp med å kaste bort tid på en søknad som er uaktuell fordi min saksbehandler ikke gadd sette seg inn i situasjonen min, men jeg har lite valg. (Selv om jeg gjerne skulle bedt om å få snakke med "han hyggelige" fra i går istedenfor - men han jobbet bare for kontaktsenteret). Hvis hun sier jeg skal søke om arbeidsavklaringspenger, så får jeg vel gjøre det... Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Du har i alle fall krav på sosialstøtte, og så får du ta det derifra Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis hun sier jeg skal søke om arbeidsavklaringspenger, så får jeg vel gjøre det... Ring en gang til og be om et personlig møte med din saksbehandler, så får du det før helgen. At du ikke rakk den hersens telefonen forrige gang, spiller ingen rolle - det er mer viktig at du får se den som behandler din sak, og at du klarer å knytte noen gode førsterelasjoner med denne. Lykke til Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Ring en gang til og be om et personlig møte med din saksbehandler, så får du det før helgen. At du ikke rakk den hersens telefonen forrige gang, spiller ingen rolle - det er mer viktig at du får se den som behandler din sak, og at du klarer å knytte noen gode førsterelasjoner med denne. Lykke til Er det jeg har prøvd hele tiden, men det er visst umulig. Så jeg gjorde som hun sure damen sa (som for så vidt er saksbehandleren min) og opprettet en søknad om avklaringspenger. For alt jeg vet har jeg ikke krav på avklaringspenger og hun bare kaster bort masse (av min og hennes) tid. Men hun hadde uansett ikke tid til å møte meg før "midten av juli". Hun var "full booket".... I motsetning til han jeg snakket med i går virket det ikke som om hun hadde noen ønsker om å hjelpe meg eller _forsøke_ å sette seg inn i min situasjon. Mannen fra igår spurte meg om hva jeg trodde jeg trengte og om jeg hadde nok penger fram til søknadsperioden osv. Så blir ikke noe møte før helgen. Endret 18. juni 2013 av TheodorBjork Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Et møte personlig hadde vært fint, men er visst nok umulig. Derfor får jeg bare masse forskjellige beskjeder og vag informasjon. Jeg leverte som sagt arbeidsavklaringspenger-søknad i dag, men fant akkurat ut jeg tror jeg har glemt å fylle ut "egenvurderings"-skjemaet. Jeg antok det lå på samme side som de andre skjemaene. Så nå blir vel søknaden min bare automatisk avslått eller noe da? Eller kan jeg gå innom med egenvurderingen imorgen? (Legeerklæringen er uansett ikke sendt ennå) Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Er det noen som vet hvordan jeg endrer statusen min på nav? På kontoret sa en resepsjonist det var viktig jeg endret statusen eller situasjonen min fra arbeidstaker til mottaker eller noe slikt. Men jeg finner ikke stedet jeg endrer på dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå