Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på Naturfagkarakter?


Anbefalte innlegg

Jeg er usikker om jeg fortjener 5 eller 6. Om jeg virkelig kan få en 6 ved klagebrev, vurderer jeg å gjøre det. Jeg har fått tre karakterer; 5+, 5+ og 6. Jeg mener selv at 5+ er utrolig nærmt 6, og veldig likt. Jeg trodde jeg ville få seks, men endte med en 5. Læreren min var usikker på hva han mente han ville gi meg.

 

Er dette noe jeg kan klage på pga. karakterene og kanskje få en 6, eller høres det ut som en rettferdig karakter? :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakteren virker rettferdig. Den endelige karakteren skal ikke være et gjennomsnitt av tidligere prøver, og hvis det var flere som presterte vesentlig bedre enn deg kan det telle for å vippe deg ned til 5.

 

Skal klagen gå gjennom må karakteren være urimelig - noe den ikke akkurat er.

Lenke til kommentar

Karakteren virker rettferdig. Den endelige karakteren skal ikke være et gjennomsnitt av tidligere prøver, og hvis det var flere som presterte vesentlig bedre enn deg kan det telle for å vippe deg ned til 5.

 

Skal klagen gå gjennom må karakteren være urimelig - noe den ikke akkurat er.

Ok, da får jeg nøye meg med den. Synes det virker sådeles urettferdig å få samme karakter som dem som gjerne har noen 4 og 5 som får 5 de også.. Jobbe hardere neste gang :)

Lenke til kommentar

Om du har fått 6 på årsprøven kan du muligens ha en sak. Om jeg ikke husker feil å skal kunnskapsløftet fokusere på hvor mye utvikling du har hatt og om du lå stabilt på 5+ og endte opp med en 6'er på slutten kan du argumentere med det. Siste halvåret på videregående så gikk jeg opp en karakter i ganske mange fag i forhold til "julekarakterene" ettersom jeg skjerpet meg skikkelig mot slutten.

 

En annen ting du må vurdere er hvor viktig den karakteren kan være for dine videre studier og opptak. Slik det framstår så kan du umulig gå ned fra femmeren ved å klage. Skal du søke på en studie som krever høyt snitt så kan det hjelpe deg å ha en sekser i stedet for femmeren. Om du derimot er sikker på at det ikke kommer til å ha noe betydning for dine videre studier/opptak så kan du like gjerne spare skolen for ekstraarbeidet og være fornøyd med en 5, som også er en bra karakter.

 

 

EDIT: så i en annen tråd at du går i 10. klasse, da regner jeg med at du kommer inn på det videregående du vil uansett. Ingen kommer til å se på ungdomsskolekarakterer så lenge du fullfører videregående, så jeg hadde droppet å klage.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Læreren vår gjør det slik at han vipper heller ned karakteren til jul, hvis det er tvil, og vipper opp karakteren til sommeren. Kjipt at ikke læreren din gjør det samme.

 

Edit: Og jeg må jo si at med disse karakterene, så burde det så absolutt vært rom for å oppnå sekser på vitnemålet, så synes at det var litt småkjipt av læreren.

Endret av Espyy
Lenke til kommentar

Læreren vår gjør det slik at han vipper heller ned karakteren til jul, hvis det er tvil, og vipper opp karakteren til sommeren. Kjipt at ikke læreren din gjør det samme.

 

Edit: Og jeg må jo si at med disse karakterene, så burde det så absolutt vært rom for å oppnå sekser på vitnemålet, så synes at det var litt småkjipt av læreren.

Rart med lærere som vipper elever basert på om det er vinter eller sommer utenfor døra... kanskje han burde revurdere yrket sitt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Ingen av prøvene har vært store. Det var seksualitet, utrydningstruede arter (framføring) og karbonkjemi. Alle prøvene har like mye å si. 6 er ikke så viktig for standpunktet mitt, men jeg hadde ett sterkt mål å komme på 6 og ble gjerne litt skuffet. Læreren min kjenner mine karakterer fra forrige halvår, der jeg hadde to 6 og en 5+, men forsatt fikk 5 i snitt, dessverre. Den var mindre forståelig derimot..

 

Ser ikke ut som jeg skal klage alikevel. Tror det blir unødvendig oppstyr, selv om jeg virkelig ønsken den 6'ern... :)

Lenke til kommentar

5+ er fremdeles 5, og 5 er ikke «veldig likt» 6. Du har fått to 5'ere (66,666... %) og én 6'er (33,333... %). Spør deg selv igjen om 6 er en mer rettferdig karakter enn 5.

Kanskje det, men læreren min sa selv at han tenker på + som "ekstrapoeng2 til å trekke oss opp. Jeg vet godt at det ikke er sann...

Lenke til kommentar

Rart med lærere som vipper elever basert på om det er vinter eller sommer utenfor døra... kanskje han burde revurdere yrket sitt.

Javel..? Om man balanserer mellom to karakterer, så mener du det er mer rettferdig å vippe ned begge gangene, eller hva?

 

Han er dessuten en av de beste lærerne jeg har hatt, så tror nok ikke han trenger å revurdere yrket sitt, nei.

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt seint, men hør med han om du ikke kan få ha en muntlig høring, ekstra prøve eller noe, så kan han vippe deg opp eller ned basert på det.

 

En av mine lærer har et system der 5+ er vektet som 5.4, så du hadde fått 5.6 i snittkarakter, normalt, i matte og fysikk, eter hva jeg har skjønt, er at man vipper opp ved x.7, så skjønner at læreren din er litt i tvil.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Hos oss opererte lærere med karakterer ala. 4/5 (fire til fem) eller 5/4 (fem til fire) og da var vektingen ca slik:

 

5 = 5,0

5+ = 5,2

5/6 = 5,4

6/5= 5,6

6- = 5,8

 

Samtidig har jeg opplevd noen som vippa opp allerede ved x.3-x.4, så det varierer nok en del.

Lenke til kommentar

Javel..? Om man balanserer mellom to karakterer, så mener du det er mer rettferdig å vippe ned begge gangene, eller hva?

 

Han er dessuten en av de beste lærerne jeg har hatt, så tror nok ikke han trenger å revurdere yrket sitt, nei.

Om man vipper mellom to karakterer så lar man eleven ta en vippeprøve. Forskrift til opplæringsloven åpner ikke opp for at årstiden utenfor døra skal være med i vurderingsgrunnlaget.

Lenke til kommentar

Og hvor ofte foreslår du vippeprøver? Det er ikke alltid noe vits med en vippeprøve.

 

Det er nemlig en gang slik at det er den karakteren man får på slutten av kurset som man bruker som en referanse videre. Standpunktkarakteren. På ungdomsskole og videregående så varer vanligvis fag fra høsten til våren. Karakteren man har til jul er en pekepinn på hvor man ligger an. Varer faget over flere år så er karakteren året før også en pekepinn på hvor man ligger an.

 

En vippeprøve for å sette en standpunktkarakter er på sin plass om læreren ikke greier å bestemme seg, måtte det være høst eller vår, men en vippeprøve for å sette en pekepinnkarakter er strengt tatt ikke nødvendig. Da kan man fortelle eleven at h*n vipper og at lærer har valgt å sette eleven opp/ned. Det er ofte meget skuffende å gå ned i standpunktkarakter i forhold til karakteren man hadde midtveis i faget, så jeg tror at det er noe av grunnen til at lærere kan ofte være litt mer strenge "til jul", slik at færrest mulig "går ned" i standpunkt når faget er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...