Gå til innhold

Vil gi babyer stemmerett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Stemmerett burde gis den dagen man er gammel nok til å betale skatt, og gå i krig å dø for sitt land.

Først da er man en del av drivkraften i samfunnet.

Å fy a mæi for en nitrist tilværelse - er det mulig å heller velge å bli sau i det neste livet. La gå at det smerter å bli revet sønder av ulvekjefter, men for meg ser faktisk det mer forlokkende ut, enn å avle små krigere som er så vennelige å betale sin skatt med full honnør ...

;)

Lenke til kommentar

La meg se, det som foreslås er altså at mor (eller far) skal stemme på vegne av barnet.

Kan noen forklare meg hvordan dette skiller seg fra indirekte demokrati (ie det norske systemet) hvor Stortingsrepresentantene stemmer på vegne av de litt eldre barna?

Det er lettere å bytte ut stedfortrederen sin i det andre tilfellet enn det første.

Lenke til kommentar

Det er lettere å bytte ut stedfortrederen sin i det andre tilfellet enn det første.

Nei, ikke nevneverdig lettere, spesielt ikke for de som har "rare" meninger (ie ligger under sperregrensen og derfor IKKE er representert i det hele tatt).

http://en.wikipedia....radox_of_voting

Faktisk vil jeg si at det er raskere for babyene å selv overta ansvaret for seg selv, enn for de fleste stemmekveg å endre noe som helst på Stortinget.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, det er like stutt-tenkt og populistisk som FRP sjølv.

Det viser jo bare din innsikt i politikken, du må langt over på den røde siden før du finner mer kvinnefremmende politikk enn det. Passer jo perfekt inn i den norske modellen, der likestilling=fordeler for kvinner....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor stanse ved en ekstra stemme. I "In the Wet" av Neville Shute Norway beskrives et system,i Australia, hvor opptil 7 stemmer kan oppnås. En universitets utdanning gir mer insikt enn å ikke fullføre vidregående.

"The seventh vote, which in the book is awarded to Nigger for his heroism, is only given at the Queen's discretion by Royal Charter."

http://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Wet

Et slikt stemmesystem ville sterkt provisert mange da man sier at person1 er mer verd en person2.

Lenke til kommentar

Hvorfor stanse ved en ekstra stemme. I "In the Wet" av Neville Shute Norway beskrives et system,i Australia, hvor opptil 7 stemmer kan oppnås. En universitets utdanning gir mer insikt enn å ikke fullføre vidregående.

Og hvor mange stemmer får man for å skape arbeidsplasser?

Det hele med å gi flere stemmer til noen er urettferdig uansett. - Og det er nettopp denne uretten som fører til uheldige situasjoner i samfunnet. Det ender i at alle skal skatte alle andre enn seg selv mest mulig, og gi mest mulig av det til seg selv.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som igrunnen berøres her er vel:

Hva burde kriteriene være for å ha stemmerett.

Videre er det vel noe bekymringsfullt at det er politikerne som deler ut stemmeretter, mao det er politikerne som velger velgerne, før velgerne får lov til å velge politikerne. Dette ser man i praksis både ved sperregrenser, og fordeling av stemmevekter på diverse fylker.

Man kan jo lett se hvilke resultater en slik ordning har gitt oss.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvorfor stanse ved en ekstra stemme. I "In the Wet" av Neville Shute Norway beskrives et system,i Australia,  hvor opptil 7 stemmer kan oppnås.  En universitets utdanning gir mer insikt enn å ikke fullføre vidregående.

I praksis er dette systemet man har i Norge, den som bor i Oslo har 1 stemme, den som bor i Alta har 2 stemmer, den som misliker de store partiene har 0 stemmer, etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal mor få stemme for barnet, og ikke far? Om det skal være rettferdig så burde mor og far få en halv ekstra stemme for hvert barn.

Hans argument for å bare gi mor stemmerett for barnet. Mor er mer ansvarlig enn mannen. Hm... ble ikke lignende argumenter brukt for å hindre stemmerett for kvinner?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg se, det som foreslås er altså at mor (eller far) skal stemme på vegne av barnet.

Kan noen forklare meg hvordan dette skiller seg fra indirekte demokrati (ie det norske systemet) hvor Stortingsrepresentantene stemmer på vegne av de litt eldre barna?

QFT

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

– Det er ikke så lenge siden vi også hevdet at kvinner ikke var kompetente til å stemme. For hundre år siden ble det ansett som nesten selvfølgelig at kvinner var for ufornuftige og for emosjonelle av natur til å bidra ved valg. Det tok lang tid å bryte denne oppfatningen, det samme gjelder stemmerett for barn. Det er ikke opplagt at barn ikke bør få stemme, sier Ringen.

Egalitarianism gone mad. Helt sjukt. La oss heller forbedre kvaliteten på de stemmeberettigede: høyere minstealder, krav på IQ-nivå, utdanning og kunnskap, økonomisk situasjon osv. Stemmerett bør ikke være noe man får bare fordi man eksisterer, men fordi man har gjort seg fortjent til den gjennom hardt arbeid og innsats for fedrelandet. En slik strengere ordning ville betydd at jeg ikke hadde hatt stemmerett per dags dato (noe jeg har idag), men jeg ville likevel støttet en slik ordning da det utvilsomt ville forbedret kvaliteten på den gjennomsnittlige stemmeberettigede og hevet nasjonens politikk noen nivåer i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"The seventh vote, which in the book is awarded to Nigger for his heroism, is only given at the Queen's discretion by Royal Charter."

http://en.wikipedia....wiki/In_the_Wet

Et slikt stemmesystem ville sterkt provisert mange da man sier at person1 er mer verd en person2.

Alle får en stemme ved fødselen.

man kan "opparbeide seg" intil 5 stemmer til

Den syvende får man fra dronninga dersom hun synes det er fortjent.

Klart det er provoserende. Missunnelse er til og med sterkere enn kjønsdriften.

Mennesker er forskjellige. Noen tjener mer enn andre. Noen er kjendisser. Noen er modige, Noen er sterke. Noen kan man stole på, Noen er kloke

FNs barnerim om at "inni er vi like" stemmer ikke.

Venstresida vil ha proletariets diktatur. Jeg vil heller ha intellektets demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...