Gå til innhold

[Løst] Vifteplan og vannkjøling på Cooler Master Scout 2 Advance


wassup

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med budsjettet for den framtidige PC´en min, og lurer litt på hvordan jeg skal få ting til å gå opp. Som tittelen sier, lurer jeg litt på hvordan jeg skal organisere viftene, først og fremst med tanke på hvordan det går overens med vannkjøling på CPU. Jeg har i utgangspunktet tenkt på tre mulige oppsett:

  • Oppsett 1:

2x 120 mm vifter front (inntak)

2x 120 mm vifter topp (uttak)

1x 120 mm vifte bak, inntak, koblet til radiator

Vannkjølt CPU

  • Oppsett 2:

Samme som oppsett 1, men med 2x 120 mm vifter på siden i tillegg.

  • Oppsett 3:

2x 120 mm vifter front (inntak)

2x 120 mm vifter siden (inntak)

2x 120 mm vifter topp (uttak)

1x 120 mm vifte bak (uttak)

Luftkjølt CPU

 

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg vil ha optimal kjøling i kabinettet, men lurer på om det lar seg gjøre med "inntak" bak, i forhold til trykkbalanse. Det forsåvidt mest optimale oppsettet hadde vært oppsett 3 i forhold til balanse, men da får jeg ikke vannkjøling (hvis det ikke går an å kjøre radiator på uttak??). Tenker forsåvidt på et fjerde oppsett også:

  • Oppsett 4

2x 120 mm vifter front (inntak)

2x 120 mm vifter siden (inntak)

2x 120 mm vifter topp (uttak)

1x 120 mm vifte bak (uttak)

1x 120 mm vifte bunn, inntak, koblet til radiator.

 

Er det i praksis mulig/lurt å ha inntak for radiator i bunn? Litt usikker, og har egentlig ikke funnet noe skikkelig svar på det noe sted (mulig jeg har lett for dårlig).

 

Beklager lang post! På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hvor mye plass du har i toppen. Har du 5 centimeter i toppen er det soleklart hva som er løsningen.

240-radiator med 2 vifter i pull oppover

2 inntaksvifter foran

1 inntaksvifte bunn

Pull oppover? Vil det si at den suger luft ut av kabinettet? (er ganske så grønn på dette merker jeg :roll: )

240; vil det si tilsvarende radiator som Corsair H100i? Tenkte forsåvidt å gjøre det hele nok så enkelt med denne. Må innrømme at det er litt for utseendet jeg vurderer vannkjøling, og hadde forsåvidt tenkt å gjøre det billigst mulig. Har du noen anbefalinger på vannkjølingsett?

Lenke til kommentar

Da suger den luft ut ja, Hvor mye plass hadde du over hovedkortet?

Billigst mulig og vannkjøling henger ikke helt sammen. Hvis du kun skal kjøpe billig vannkjøling er det egentlig ikke særlig vits i forhold til en premium luftkjøler.

Vet ikke hvor mye plass det er over hovedkortet; HAR ikke kabinettet ennå :p

Jeg jobber med budsjettet for den framtidige PC´en min

 

Vet forsåvidt at det ikke er "lurt" å gjøre det billigst mulig, men den jeg linket skal vel klare temperaturer som er minst like bra som f.eks. Cooler Master Hyper 212 Evo? I og med at den koster snaue 150 kr mer, synes jeg det var "verdt det".

 

Siste spørsmål: Vil oppsett 1 fungere? Hvis det ikke fungerer mer enn sånn passe, kan jeg sette vifta bak til uttak og ha luftkjøling istedet.

 

EDIT: Nvm. Går heller for å ha de viftene som følger med, og tar luftkjøling på CPU. Får heller investere i noe skikkelig vannkjøling senere. Takk for hjelpen, uansett! :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...