Gå til innhold

[Løst] Nikon D5100 med 18-55mm eller 18-105mm objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei

Er helt fersk i fotokarrieren, og vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera.

Kameraet vil bli brukt til normal fotobruk, altså i familieselskap, festligheter, ferie og muligens en tur i skog og mark.

En jeg jobber med var innom elkjøp og kjøpte Nikon D5100 i dag på tilbud til 2690,- Dette er med 18-55mm VR objektiv. Dette er vel et vanvittig godt tilbud?

Jeg tok en runde innom flere nettbutikker jeg normalt handler hos, og fant så D5100 hos netonnet med 18-105mm VR objektiv til 4390,- men med tilbehør som bæreveske, uv-filter og fjernutløser. http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke/nikon-d510018-105vrsb400/167878.4957/

Burde jeg gå for tilbudet til elkjøp? Kameraveske og minnekort må jeg da kjøpe i tillegg.

Håper noen har noen tips! Som sagt, så er jeg helt fersk og har ingen erfaring med "dyre" kameraer tidligere.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D5100 for 2700kr er en god pris, absolutt. Tror ikke du skal ha noe problem med å få mesteparten av pengene tilbake om du finner ut at det ikke er noe for deg.

Uv-filter og fjernutløser er bare fjas, tilsvarende kvalitet finner du til 1-2$ på ebay. Samme gjelder egentlig en veske, du finner helt kurante kameravesker til 5-10$ inkl. frakt fra Kina.

Om du bare trenger et hakk over kompaktkamera, kan du vurdere Olympus E-PM1. Det er mange som kjøper speilrefleks og bare lar det ligge hjemme pga størrelsen, og da er det gjerne bedre å kjøpe noe litt mer lommevennlig.. til halve prisen. Bildene blir mye de samme, iallefall helt i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv den første pakken på romulssalg, og det er et veldig godt kjøp. Har senere supplert med en 50mm, men denne pakken er veldig fin for en nybegynner. Om jeg var deg ville jeg slått til på den til 2700, så blir du kjent med kameraet og får litt erfaring med fotografering. Det er utrolig mye du kan gjøre med det objektivet, og om du skulle fatte interessen for fotografering kan du jo supplere med en telezoom (f.eks. 55-200mm) eller fastobjektiver. 18-55VR er faktisk ganske skarp også.

Fjernutløser er for meg et must på HDR, lange eksponeringer, og time-lapse. Men dette får du, som psilocybe påpeker, billig på ebay. Jeg kjøpte min for et par dollar inkl. frakt, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt pakken med 18-55, som andre anbefaler, og heller supplert med flere objektiv senere, om lysten og økonomien er der. 18-55 er en del mindre og lettere, og fokuserer betydelig nærmere enn 18-105. Den er visstnok litt skarpere, men det skal du ikke bry deg om, det er ikke objektivet som bestemmer om bildet blir bra eller ikke.

Derimot, om du ikke tror du kommer til å kjøpe flere objektiv noen gang, kjøp pakken med 18-105. Du kommer til å ønske deg lengre tele om ikke alt for lenge.

Som fersk er det viktigste at du har noe som får deg til å like å fotografere, så får du heller komplettere senere. 18-55 er et godt objektiv som dekker mange situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...