Gå til innhold

Vurderer nytt kamera, men trenger jeg det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sigma noe ala canons IS? Eller for å spørre på en annen måte, er det vanskelig å få gode bilder uten stativ?

Ja, sigma har flere objektiver med stabilisator. Uten stabilisator og uten stativ er du ofte avhengig av kjappere lukkertider, noe som ikke behøver være et problem alltid, men det kan lett bli problematisk, dessuten handler det og litt om teknikker for å holde kameraet stødig i det man tar bildet. Etter min generelle mening bør en absolutt kjøpe objektiver med stabilisator der det er mulig å få dette.

Tor

Lenke til kommentar

Sigma sin bildestabilisering kalles "OS"

Stabilisering er ikke så viktig ved vidvinkel, men kan være greit å ha stativ ved landskapsfotografering. Er det dagslys går det greit håndholdt, men ved svakt lys og utover kvelden er det greit å bruke stativ.

Personlig synes jeg det er lettere å komponere et landskapsbilde med stativ.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå trenger jeg det!

Hvilket hus bør jeg se etter på brukten for 3-4000,-?

Det jeg vil ha er:

Større søker, bedre autofokus, bedre kvalitet på høy iso, bedre bildekvalitet, flere fokuspunkter.

Oppgraderer fra 1000D

Ser at 600D, 650D, 50/60D ligger i den klassen brukt.

Lenke til kommentar

Bedre bildekvalitet får du ikke, siden alle nevnte kameraer har samme bildebrikke "sensor" eneste er ved bruke av JPG-formatet siden nyere kameraer har litt bedre programmert programvare for "fremkalling" av JPG bilder, resten i kameraet blir en oppgradering.

Liker du og justere kameraet har du enklere tilgang på 50/60D og venter du litt så kommer nok 60D på bra tilbud snart siden 70D er kommet i hyllene. 600D og 650D er veldig like, største forskjellen er video-biten.

Lenke til kommentar

Så en nesten dobling av megapixler vil ikke ha noe å si på kvalitet?

Du vil kunne få litt mer detaljer på lav ISO, men det blir ikke så mye mindre støy. Flere piksler => mer støy pr piksel. Dobling av antall piksler betyr at det "bare" blir 40% flere piksler bortover og nedover.

Fra 1000D til 650D gir 3888 x 2592 til 5184 x 3456 piksler - altså fra ca. 3900 til 5200 piksler bortover - en økning på en tredjedel.

I følge DxOMark er det marginalt mindre støy på høy ISO hvis du nedskalerer bildet (men du kan gå høyere opp i ISO), og litt mer dynamikk.

Lenke til kommentar

Så en nesten dobling av megapixler vil ikke ha noe å si på kvalitet?

Var kanskje litt bastant, noe bedre detaljgjengivelse vil det nok bli, men med mer piksler trenger du også bedre objektiver for og gjengi dem best mulig.

Men ville nok ikke byttet ut 1000D til xxD/xxxD hvis bildekvalitet var det eneste, på alle andre områder er det en stor oppgradering. skal du ha mye bedre bildekvalitet er xD kameraer neste skritt, men da blir objektivene betydelig dyrere også.

Lenke til kommentar

Bruker du å justere endel under fotograferingen er 60D og foretrekke siden det har flere dedikerte knapper/brytere, men justerer du sjeldent under selve fotograferingen er 600D godt nok. Forskjellen på autofokus/skuddtakt på disse to har jeg ikke satt meg inn i.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Så lenge jeg får betraktelig bedre ytelse ved høy ISO...

Veel.. jeg ser det er fler som nevner at iso egenskapene blir superfantastiske ved bytte, men tviler du vil få noen WOW-følesle av det altså. Vil anbefale et søk på nett og se forskjell selv..

Fin sammenligning mellom 1000D og 60D:

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_1000D-vs-Canon_EOS_60D

Størrelseforskjell(om du ikke har sjekket):

http://camerasize.com/compare/#218,100

Og den flotte forskjellen som folk nevner med to kontrollhjul, og den lille skjermen på toppen som viser alt man trenger av info, samt knappene for raske valg av innstillinger:

Canon-EOS-60D.jpg

Hadde selv en av forgjengerene til dette kameraet før, 40D, og det var et supert kamera! Så tviler du kommer til å angre på om du velger et kamera i denne serien, enten 60D eller nyeste 70D.

Og 600/650/700D er så å si det samme?

Ja, samme serie, der 700D er det nyeste. Minimale små forskjeller på de siste modellene.

Lenke til kommentar

Så lenge jeg får betraktelig bedre ytelse ved høy ISO og større søker samt physisk større er jeg førnøyd. Føler endelig at jeg har klart å vokse ut av 1000D og er klar for noe nytt.

Betraktelig bedre ytelse ved høy ISO? Glem det. Du kan få et blendertrinn eller så bedre ytelse på ISO ved å gå opp til fullframe - ellers ikke.

Eller jo - det blir mindre støy hvis du skyter i Raw enn om du bruker JPEG, og du bruker oppdatert Rawkonverteringsprogramvare.

Oppgrader eventuelt kamera ut fra betjening og funksjonalitet - det er der forskjellen er.

Lenke til kommentar

Og 600/650/700D er så å si det samme?

Bildemessig så er de mer eller mindre identisk.

Ut ifra de signalene du har gitt i denne tråden, så tror jeg nok at en 60D er et naturlig steg videre på ferden.

Det er en fin platform å bygge seg en samling av god optikk på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...