Gå til innhold

Vurderer nytt kamera, men trenger jeg det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ganske nylig tatt opp igjen fotohobbyen. Har aldri kommet skikkelig i gang, men det skal jeg nå. Kjøpte et brukt Canon 1000D med standard 18-55 IS for noen år siden og har brukt det litt her og der.

Kjenner at jeg får veldig lyst på noe bedre når jeg låner kameraet til min stefar (tror han har 7D). Alt føles så mye bedre enn med mitt.

Vil ha noe jeg kan vokse mye med og tenkte å legge rundt 5000,- i nytt kamera når jeg får bonus.

Siden jeg allerede har knotet litt med Canon virker det fornuftig å fortsette med det. I tillegg kan jeg låne en del glass av min stefar.

Kommer det noe nytt i nærmeste fremtid?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at 60D eller 7D kan være alternativer til å vokse med. 7D får du til rett over 8000,- mens 60D går for rett under 5000,-. Det spørs og hva du i hovedsak skal ta bilder av, bruksområde. Generelt kan en si at 7D er nesten et proff cropkamera med sterke sider mot sportsfotografering (alt som beveger seg raskt). 60D ligger mellom 700D og 7D for å si det enkelt.

Det er ventet at 60D vil få en arvtager en eller annen gang sommer/høst i år. 7Dmk2 vil antagelig ikke komme før årsskiftet eller utpå nyåret. Men regn med at begge disse vil få en mye høyere pris enn de modellene de erstatter.

Brukt er og en mulighet for å få ned prisen.

Tor

Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært greit å spesifisere hva som "føles mye bedre ut" med 7D kontra 1000D. Jeg skjønner fint forskjellen, men hva er den viktigste oppgraderingen? At autofokus er kjappere? Bedre skuddtakt? Større søker? Mer knapper? Bedre kvalitet på høy ISO?

Om jeg hadde hatt 5 store lapper og skulle kjøpt et Canon-hus, så ville jeg sett etter et brukt 5d mk2 om bildekvalitet og ISO er viktig, eller brukt 7D om hurtighet er viktig. ISO-en til 7D blir fort ganske råtten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært greit å spesifisere hva som "føles mye bedre ut" med 7D kontra 1000D. Jeg skjønner fint forskjellen, men hva er den viktigste oppgraderingen? At autofokus er kjappere? Bedre skuddtakt? Større søker? Mer knapper? Bedre kvalitet på høy ISO?

Selv om det ikke var til meg:

Du har jo svart på mye av det selv her, dvs ja på alle dine spørsmål. Men jeg råder trådstarter til selv å sjekke spesifikasjonene samt lese noen tester (akam har og testet 7D) dersom han vil dykke videre. Trådstarter har jo skrevet "alt" og i grunnen svært forståelig - "alt" er jo nesten i en annen verden på en måte med 7D kontra 1000D (selv om det alltid er fotografen som skaper bildet).

Om jeg hadde hatt 5 store lapper og skulle kjøpt et Canon-hus, så ville jeg sett etter et brukt 5d mk2 om bildekvalitet og ISO er viktig, eller brukt 7D om hurtighet er viktig. ISO-en til 7D blir fort ganske råtten.

Jeg vet ikke hva et middels brukt mk2 ligger på, men ettersom jeg forstår ønsker han å dra nytte av at stefaren har endel objektiver - hvor mange av disse som er EF aner ikke jeg. En god normalzoom til ff koster flesk. Når det gjelder ISO-støy synes jeg ikke det er allverdens forskjell mellom 7D og 5DII (jeg har begge selv) forutsatt rett eksponering og råfilbehandling. Selv 5DII sliter litt med ISO 3200 hvis man skal være objektiv.

Personlig mener jeg at på generell basis er det ofte slik at de som går over på ff vet selv om de fleste forskjellene og hvilke områder de tror de får bedre resultater på. Totalt sett blir ofte en ff-rigging betydelig mer kostbar enn en ditto til crop, og for mange er forskjellene for små til at det rent økonomisk er fornuftig.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det ikke 7D han har. Har lånt objektiver av han før til mitt 1000D, så tror kanskje det er 60D (?).

Bruksområder blir landskap, bygninger, natt og timelapse for det meste.

Bedre kvalitet på høy ISO er definitivt et stort pluss. Skader heller ikke med større søker. Det føles også mye bedre å holde/bruke.

Får litt rabatter på div nettbutikker, så kommer til å kjøpe nytt.

Slenger ut noen pakkepriser og setter pris på kommentarer på de forskjellige :)

CANON EOS 600D + OPTIKK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II - 3000,-

CANON EOS 600D + OPTIKK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II + EF 50/F1.8 II + 16GB - 3600,-

CANON EOS 650D + OPTIKK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II - 4100,-

CANON EOS 700D + OPTIKK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS STM - 4800,-

CANON EOS 60D + OPTIK EF-S 18-135 F/3,5-5.6 IS - 6000,-

Hva gir meg mest for pengene her?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Siden du ikke bruker det kjameraet du har hver dag så mistenker jeg du bare like følelsen av et bedre kamera og 14 dager etter du har kjøpt det så havner det også på hylla.

Det første du må gjøre er å finne ut hvorfor du ikke bruker det kameraet du har. Er det for stort og tungt til å ta med seg? Er du interessert i resultatene men ikke i selve fotograferingen? Har du ekstreme krav til hurtighet eller spesielle objektiver?

Det kameraet du har kan du vokse med som fotograf i 10 år, det same kunne du med modellen før det og modellene før det igjen. Det er liten vits å kjøpe et nytt kamera før du vet hva det er som stopper utviklingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg du misforstår. Bruker det jeg har nå så å si hver dag. Men det har lagt på hyllen en stund fram til nå. Kom aldri helt i gang med å lære meg alle funksjoner, og nå når jeg begynner å lære meg til ser jeg fordeler i noe nytt og bedre. Føler det blir litt waste å kjøpe masse nytt utstyr til en nybegynnermodell. God ergonomi er også savnet.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Optikken er alltid viktigere enn huset. :)

Det du oppgraderer til er litt høyere oppløsning, bedre betjening og bedre funksjonalitet - høyere skuddtakt, bedre autofokus, bedre værtetting, bedre skjerm - og 60D/7D har to betjeningshjul, som gjør det lettere å justere eksponeringen hurtig.

Du kan fint bruke 18-55 IS på det nye huset - ville heller supplert med annen optikk.

Du kan også vurdere å kjøpe god optikk til huset du har.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du misforstår. Bruker det jeg har nå så å si hver dag. Men det har lagt på hyllen en stund fram til nå. Kom aldri helt i gang med å lære meg alle funksjoner, og nå når jeg begynner å lære meg til ser jeg fordeler i noe nytt og bedre. Føler det blir litt waste å kjøpe masse nytt utstyr til en nybegynnermodell. God ergonomi er også savnet.

Utstyret kjøper du ikke til kameraet, men til systemet. Et topp objektiv har du i 20 år og det er fremdeles bra. Kjøper du et nytt kamera så er det utdatert om 6-18 måneder og du må ha et nytt og du vil fremdeles sitte med kun et 18-55 objektiv som er bare leketøy i den store sammenheng. Hvis du skal ha nytt kamera så burde du tredoble budsjettet sånn at du har råd til minst et objektiv som er i samsvar med kameraet. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hva er det du savner med 1000D, da? Skulle du hatt høyere skuddtakt? Trenger du kjappere og bedre autofokus? Savner du et ekstra betjeningshjul?

Selve bildekvaliteten er det etter undertegnedes mening ikke noen særlig forskjell på - særlig hvis du skyter i Raw.

Tror du får mer ut av mer optikk til 1000D enn nytt hus - kommer an på hva du savner mest.

Lenke til kommentar

Den er jeg med på, men vil ikke 1000D bli flaskehals hvis jeg går for bedre optikk?

Det kommer helt an på hva du skal bruke det til: Om du ikke skal gjøre noe 1000D ikke passer til er det ingen grunn til å bytte bare for å få noe "bedre". Om du opplever at du ønsker å gjøre noe som ikke går an å få til, der kameraet er begrensningen, er det et poeng i å bytte. Det er bare du selv som kan avgjøre hvordan det er, vi kan ikke svare på det spørsmålet for deg.

Personlig mener jeg det er grunn godt nok å bytte kamera at man har lyst til å kjøpe noe nytt. Det er en hobby, hobbyer kan godt koste litt, og det å skaffe seg nytt utstyr er litt av morroa med en hobby. Eller hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyere skuddtakt har jeg ikke savnet, men bedre autofokus er hadde vært greit. Ekstra betjeningshjul hadde også vært et pluss da jeg føler det er litt knotete å stille inn (kanskje bare en vanesak?)

Men kan jo egentlig begynne med nytt glass til 1000D, siden jeg uansett vil prøve noe annet enn 18-55 som fulgte med.

Men da er vi over på noe helt annet, for her aner jeg ikke hva jeg skal se etter.

Hadde vært greit med en "hybrid" som fungerer til det meste hvis dette eksisterer.

Lenke til kommentar

Jo større zoomområde, jo større, tyngre og jo dårligere bildekvalitet får objektivet.

En 18-55 er liten, billig og god, med kort nærgrense - en normalzoom som fungerer til det meste. Og den har du allerede. :)

Spørsmålet er i så fall hva du savner med 18-55'en - hvilke andre objektiver er det du har prøvd, og hva likte du ved dem?

Vurder å supplere med:

- Vidvinkelzoom hvis 18mm ikke er vidt nok.

- Telezoom hvis 55mm er for vid.

- Makroobjektiv hvis du skal skyte ting enda tettere på.

- Lyssterkt lett fastobjektiv til portretter eller andre ting hvor du skal ha liten dybdeskarphet.

- Stativ.

- Ekstern blits til innebilder.

- 18-200/18-270 "superzoom" hvis du vil ha stor fleksibilitet uten å skifte objektiv (obs - gir dårligere bildekvalitet enn flere objektiver med mindre zoomintervaller).

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...