Gå til innhold

Hykleriet om integrering

Anbefalte innlegg

So what? Du skrev jo at de ikke betaler det og jeg påpekte at jo det gjør de.

Og det er ikke turister i Norge det er snakk om det er innvandrere som du selv skrev

Det er vel ikke muslimer på ferietur i Norge det klages over her.

Nei, jeg påpeker deres motsigelige logikk her. Innvandrere i Norge arbeider eller er selvstendig næringsdrivende og dermed skaper verdi gjennom skattekroner, mens sist nevnte gruppe til og med skaper arbeidsplasser. Jeg spør igjen, hva skaper norske innvandrere i Spania egentlig? Har spurt dette nå flere ganger men aldri fått noe fornuftig svar. Hvor lenge må jeg vente, tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, disse asylsøkere fra Norge som var i konstant fare og fattigdom før de flyttet til Spania Merkelig at kriminaliteten er så lavt blant disse nordmenn fra Noruega!

Jeg leker litt selvsagt men flere fattige nordmenn som flyttet til USA ca 1900 deltok i flere etniske kriminelle virksomheter til og med ungdoms gjenger før de integrerte seg i amerikansk samfunn. Det var mye lettere for dem enn for de med mørke hud og tok bare et par generasjoner. Likevel var ikke nordmenn annerledes enn alle andre fattige innvandrere, integrering tar tid

Du greier fint å henge deg opp i denne Norske innvandringen til USA, gi noen kilder som tilsier at kriminalitet var høy blant Nordmenn i USA.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg påpeker deres motsigelige logikk her. Innvandrere i Norge arbeider eller er selvstendig næringsdrivende og dermed skaper verdi gjennom skattekroner, mens sist nevnte gruppe til og med skaper arbeidsplasser. Jeg spør igjen, hva skaper norske innvandrere i Spania egentlig? Har spurt dette nå flere ganger men aldri fått noe fornuftig svar. Hvor lenge må jeg vente, tro?

Nei andelen ikke-vestlige innvandrere / asylanter som arbeider er veldig lav. Og anndelen på trygd er veldig høy. De er totalt en stor utgiftspost for Norge.

Og jeg ser godt at du prøver deg på den generelle "innvandrere" her. I åpningsinnlegget ditt går det tydelig frem og det folk klager på er ikke-vestlige innvandrere som er resultat av asyl med påfølgende familiegjenforening.

Og i Spania så skaper nordmenn arbeidsplasser i turistindustrien (med tillhørende resturanter, hotell, ol.) og bidrar økonomisk til landet med alle pengene de legger igjen.

Nordmenn er ikke som Tyskere på ferie i Norge som har med sag alt de trenger av mat, campingvog, ol skjønner du. Nordmenn legger igjen enorme summer overalt hvor de reiser på ferie.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei andelen ikke-vestlige innvandrere / asylanter som arbeider er veldig lav. Og anndelen på trygd er veldig høy. De er totalt en stor utgiftspost for Norge.

Og jeg ser godt at du prøver deg på den generelle "innvandrere" her. I åpningsinnlegget ditt går det tydelig frem og det folk klager på er ikke-vestlige innvandrere som er resultat av asyl med påfølgende familiegjenforening.

Og i Spania så skaper nordmenn arbeidsplasser i turistindustrien (med tillhørende resturanter, hotell, ol.) og bidrar økonomisk til landet med alle pengene de legger igjen.

Nordmenn er ikke som Tyskere på ferie i Norge som har med sag alt de trenger av mat, campingvog, ol skjønner du. Nordmenn legger igjen enorme summer overalt hvor de reiser på ferie.

Hvis det kun siktes til asylsøkere, så hvorfor ikke si det med en gang?

For øvrig må man også betale for å kunne bruke en offentlig campingplass i Norge. Pluss at tyske turister deltar i diverse andre sightseeingturer og restaurantbesøk. Dermed bidrar de å skape arbeidsplasser de også vil jeg tro mtp. at de er ett av det sterkeste kundesegmentet i reiselivsbransjen.

Lenke til kommentar

Og igjen, hvilken verdiskapning bidrar norske trygdemottakere i Spania? Skaper de arbeidsplasser som spanjolene trenger?

Ja, når nordmenn drar ned til Spania så skaper de arbeidsplasser i turismen. Samtidig, så krever de ingen jobber, og tar lite resurser fra den spanske stat.

Det er ganske forskjellig fra de innvandre som Norge slipper inn. De tar mer fra den norske stat enn de gir tilbake.

Betaler de skatt i Spania?

Ja. De betaler helt klart MVA, og de som har eindom betaler eindomskatt.

Lenke til kommentar

For øvrig må man også betale for å kunne bruke en offentlig campingplass i Norge. Pluss at tyske turister deltar i diverse andre sightseeingturer og restaurantbesøk. Dermed bidrar de å skape arbeidsplasser de også vil jeg tro mtp. at de er ett av det sterkeste kundesegmentet i reiselivsbransjen.

Det er sant. Men her sammenliknet jeg tyske turister i Norge vs nordmenn i utlandet og da legger nordmenn igjen mye mer siden de bor på hotell, ikke har med seg mat, ikke fisker masser av fisk og generellt strør om seg med penger til øst og vest. Men dette er veldig off topic

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ja, når nordmenn drar ned til Spania så skaper de arbeidsplasser i turismen. Samtidig, så krever de ingen jobber, og tar lite resurser fra den spanske stat.

Det er ganske forskjellig fra de innvandre som Norge slipper inn. De tar mer fra den norske stat enn de gir tilbake.

Ja. De betaler helt klart MVA, og de som har eindom betaler eindomskatt.

Ja, særlig. Innvandrere som arbeider og er næringsdrivende skaper mindre verdi enn en norsk turist i Spania ved å betale "skatt" gjennom MVA. Det der er det dummeste jeg har lest noen sinne.

Det er sant. Men her sammenliknet jeg tyske turister i Norge vs nordmenn i utlandet og da legger nordmenn igjen mye mer siden de bor på hotell, ikke har med seg mat, ikke fisker masser av fisk og generellt strør om seg med penger til øst og vest. Men dette er veldig off topic

Gi spanske hoteller samme rompris som i Norge, og nordmenn blir selv til fanatiske campingturister.

Lenke til kommentar

Og igjen, hvilken verdiskapning bidrar norske trygdemottakere i Spania? Skaper de arbeidsplasser som spanjolene trenger? Betaler de skatt i Spania? Hvis ikke er deres bidrag mildt sagt lite verdt.

De bidrar til turistindustrien i Spania som sysselsetter en masse spanjoler og som sørger for store inntekter. Dette i tillegg til mva. osv. Deres bidrag er åpenbart såpass mye verdt at Spania og spanjoler har sett det fordelaktig å investere i og legge til rett for denne industrien.

Dette regner jeg med at en voksen mann forstår selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tenk hvor populært det ville vært, om våre venner fra Midtøsten hadde etablert noe liknende på Tøyen.

Nasjonalismen står nok sterkere i Norge enn i Spania, sosialismen også for den del.

Utlendinger tolereres ikke i Norge. De SKAL med, de også. Dvs bli konverterte nordmenn eller integreres, eller hjernevaskes alt etter hvilket syn du har på denne prosessen. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Et kriserammet Spania setter nok pris på at det brukes penger i landet deres, det koster heller ikke spanjolene noe å ha nordmenn der nede. Hadde mye av det pakket som kommer til vårt land skapt noe, bidratt til vekst i norsk økonomi, og ikke kostet norske skattebetalere noe, hadde jeg ikke hatt noe imot at folk kom her.

Det er derimot forskjell på å bidra til samfunnet man kommer til, kontra å komme her og drive kriminalitet, snylte og svindle, drepe dyr på norsk jord på skjemmende måter (halal), drive terroraktiviteter, hate landet de bor i etc.

Det burde bli satt opp strenge kriterier på økonomisk og kulturell forståelse for landet vårt, ellers kan de bli sendt ut på første fly på egen regning. Ingen second chance for utenlandske kriminelle heller, de burde ikke vi sløse bort skatte pengene våre på ved fengsel, de bør sendes tilbake med en gang. Innvandring slik det er i dag er dessverre ikke en berikelse, men et direkte tap på alle områder, både kulturelt og økonomisk. Steng grensene før det er for sent.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et kriserammet Spania setter nok pris på at det brukes penger i landet deres, det koster heller ikke spanjolene noe å ha nordmenn der nede. Hadde mye av det pakket som kommer til vårt land skapt noe, bidratt til vekst i norsk økonomi, og ikke kostet norske skattebetalere noe, hadde jeg ikke hatt noe imot at folk kom her.

Hvorfor mener du personlig at det er viktig med vekst i norsk økonomi? Og ikke post noen linker eller noe annet, jeg vil høre spesefikt din mening om hvorfor det er bra med økonomisk vekst.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du personlig at det er viktig med vekst i norsk økonomi? Og ikke post noen linker eller noe annet, jeg vil høre spesefikt din mening om hvorfor det er bra med økonomisk vekst.

Er lange helsekøer positivt? Er dårlig politdekning positivt? Er høy fattigdom positivt? Med økonomisk vekst så vil vi ikke bare få mer privat velstand, vi vil også få mer offentlig velstand.

Det er positivt fordi det betyr at vi deler våre resurser mer effektivt. Om du bryr deg om miljøet så gir økonomisk vekst oss bedre mulighet til å ta vare på miljøet. Om Norge var betydelig fattigere så hadde vi bygget kullkraftverk, fordi lave strømpriser er viktigere enn godt miljø.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er lange helsekøer positivt? Er dårlig politdekning positivt? Er høy fattigdom positivt? Med økonomisk vekst så vil vi ikke bare få mer privat velstand, vi vil også få mer offentlig velstand.

Det er positivt fordi det betyr at vi deler våre resurser mer effektivt. Om du bryr deg om miljøet så gir økonomisk vekst oss bedre mulighet til å ta vare på miljøet. Om Norge var betydelig fattigere så hadde vi bygget kullkraftverk, fordi lave strømpriser er viktigere enn godt miljø.

Nei, dette er forutsetninger skapt av teknologi. Du kan fint ha et høy-tekonologisk samfunn uten den økonomiske modellen vi bruker i dag.

Alle som kan noe om miljø vet at økonomisk vekst og et bærekraftig forhold til våre omgivelser ikke er forenlig.

Du har en så sinnsykt annereledes virkelighetstilnærmingen enn det jeg har. For meg så virker det som du har vokst opp og aldri stilt et kritisk spørsmål angående det samfunnet du lever i; sånne mennesker er jeg ikke interessert i å diskutere med. Ettersom jeg aldri kommer til å lære noe fra deg. Spørsmålet var heller ikke rettet mot deg.

Argumentene dine er standarisert og selvfølgelige. Alle syns at økonomisk vekst er bra, fordi da går kjempefint med økonomien vår. Det finnes andre ting her i verden, og det økonomiske perspektivet har omtrent ødelagt det meste av det vi har av verdier.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Nei, dette er forutsetninger skapt av teknologi. Du kan fint ha et høy-tekonologisk samfunn uten den økonomiske modellen vi bruker i dag.

Alle som kan noe om miljø vet at økonomisk vekst og et bærekraftig forhold til våre omgivelser ikke er forenlig.

Du har en så sinnsykt annereledes virkelighetstilnærmingen enn det jeg har. For meg så virker det som du har vokst opp og aldri stilt et kritisk spørsmål angående det samfunnet du lever i; sånne mennesker er jeg ikke interessert i å diskutere med. Ettersom jeg aldri kommer til å lære noe fra deg. Spørsmålet var heller ikke rettet mot deg.

Argumentene dine er standarisert og selvfølgelige. Alle syns at økonomisk vekst er bra, fordi da går kjempefint med økonomien vår. Det finnes andre ting her i verden, og det økonomiske perspektivet har omtrent ødelagt det meste av det vi har av verdier.

Faktisk, jeg vokste opp med lignende holdninger som du hadde. Det er helt normale holdninger blandt unge.

Teknologi hjelper oss ikke om vi ikke kan bruke teknologien. India har tilgang til samme teknologi som Norge, men India er fattig. Faktisk den viktigste faktoren er hvordan vi organiserer økonomien. Økonomisk vekst betyr bare at organiserer økonomien mer effektivt.

Hvis økonomisk vekst ikke er bærekraftig med miljøet, hvorfor er det da rike land som har langt bedre miljø. F.eks. tar du en tur til en by i Kina ser du ofte dette. Tar du en titt på India ser du dette. Hvis de landene har for høy vekst for deg, så kan vi ta en titt på Nigeria og se oljeforurensingen deres. Eller vi kan se på Cairos luftforirensing eller Haitis avskoging. Ikke er vesten blandt de landene som slipper ut mest CO2 heller.

Hvorfor skjer dette? I et rikt land som Norge eller Japan så har vi råd til å ta vare på miljøet. I fattige land så har man ikke råd til å gjøre det. I Kina så bygger de forsatt kullkraftverk selv om det er en av hovedårsakene til smog. I india så har de forsatt ikke et ordentlig system for å ta vare på søppel og smog er et problem der også.

Det gir mening når du ser på hva økonomisk vekst er for noe, istedenfor å behandle det som et banneord. Høy BNP per capita betyr at vi blir flinkere til å omfordele godene i samfunnet. Det gir oss bedre muligheter til å være miljøvennelige, fordi vi har muligheten til det. I et land som Kina så bygger de kullkraftverk, fordi befolkningen ville ikke ha akseptert høyere elektrisitetskostander. I Norge så er det ikke noe problem om strømprisene øker, fordi vi har nok penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nasjonalismen står nok sterkere i Norge enn i Spania, sosialismen også for den del.

Ja, det er nok fordi Spania har lært sin lekse når det gjelder nasjonalistisk fascisme siden de har hatt Franco. Det samme har Italia etter Mussolini og Tyskland etter Hitler (Vest-tyskland), Ulrich og Hoenecker (øst-tyskland). Norge har opplevd det under NS, og vi er på vei tilbake dit; bare i en helt annen form.

De bidrar til turistindustrien i Spania som sysselsetter en masse spanjoler og som sørger for store inntekter. Dette i tillegg til mva. osv. Deres bidrag er åpenbart såpass mye verdt at Spania og spanjoler har sett det fordelaktig å investere i og legge til rett for denne industrien.

Dette regner jeg med at en voksen mann forstår selv.

Så rart at vi ikke ser denne mirakuløse veksten der.

Lenke til kommentar

Spiller du dum nå?

Hvor er den så kalte veksten i arbeidsplasser i Spania du babler om? Kan du dokumentere dine bastante påstander basert på empiri, eller er personangrep det eneste du kan prestere?

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...