Gå til innhold

Abort i kristendommen

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Det er mulig det er "bevis" for deg, men jeg er ikke i posisjon til å si at vi eksisterer.

Så du er ikkje i stand til å forstå at du tenker, føler, velger, opplever osv.? Det er jo nesten definisjonen på det å eksistere, det å ha slike opplevelsar som dette.

Og når jeg ikke er det så betviler jeg sterkt at du sitter på informasjon som konkluderer. Hvorfor skulle det vær umulig at vi bare et er produkt av fantasi, eller noe vi ikke kan definere?

Fordi at fantasi ikkje kan gi deg livet, og det at du opplever noko sjølv. Da vil alt kun være tomme bilder oppi hodet til personen som fantaserer. Du vil ikkje bli til på grunn av det.

For meg er det å agere uten viten naivt, ja faktisk religiøst.

Du må faktisk reagere av og til uten viten, kva gjør du i desse situasjonane?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du er ikkje i stand til å forstå at du tenker, føler, velger, opplever osv.? Det er jo nesten definisjonen på det å eksistere, det å ha slike opplevelsar som dette.

Hva er det med dette som er umulig i en annen kontekst? Og hva er det som forteller deg at du faktisk vet noe som tilsier noe slikt?

Nei, jeg må slett ikke agere på manglende viten. Det er ikke noe farlig med å ikke vite.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hva er det med dette som er umulig i en annen kontekst? Og hva er det som forteller deg at du faktisk vet noe som tilsier noe slikt?

Er det umulig i ein anna kontekst? Det som tilseie at eg veit noko slikt er fordi at eg nemelig kan oppleve det at eg tenker og det at eg føler, det at eg opplever verden osv. Det er i seg sjølv eit bevis på det at eg eksisterer. Det at faktisk noko er for meg, er i seg sjølv eit konklusivt bevis at eg eksisterer. Og eg forstår det at folk eksisterer av den grunn at det fysiske har ein sånn kraftig effekt på meg. Eks. kan være det å besvime og sove. Så sidan det fysiske har ein slik effekt på meg, kan eg konkludere med at alt anna ikkje kan være fantasi. Det er også merkbart at ingen ting anna i verden kan være fantasi på andre måtar sjølvsagt. Andre eksempel kan være ny viten, samt andre påvirkningar. Samtidig kan eg sei at eg lett kan konkludere med det at andre også eksisterer på same måte som meg fordi dei er akkurat som meg, på den minste eksistensielle detalj. Det er berre rasjonelt å forstå det og dette er konklusivt. Uimotsigelig. Solipsisme er noko tull. Så eg kan dermed sei at alle andre også eksisterer. På samme måte som meg.

Eg gjør dette sjølvsagt litt for komplisert, det er ikkje nødvendig. For dette er ein sjølvfølge.

Lenke til kommentar

Er det umulig i ein anna kontekst?

Det er konsekvensen av din "viten". Sakne er den, at du slett ikke har noe grunnlag for å mene at "tenker, føler, velger, opplever osv." er umulig i en annen kontekst enn at vi eksisterer. Det er snevert.

Du gjør det ikke komplisert, du gjør det meget meget enkelt. Og uten å ha dekning for det. En slik holdning er religiøs, og innbefatter "selvfølgeligheter" som ikke finnes.

Motsatsen til din "virkelighet" er forøvrig ikke fantasi, men det vi ikke vet noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...