TheGoat Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Hei. Hvorfor har det seg slik at i flere kristne land er det lov med abort i motsentning til i Islam og buddhismen der det ikke er lov med abort? Vet noen hva grunnen er? takk på forhånd! Lenke til kommentar
jippi123 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Fordi kristne land stort sett ligger i Europa og Nord-Amerika. Disse landene har hatt en flere hundre år lang utvikling hvor man litt etter litt har gått bort fra religiøst styresett gjennom rennesansen, opplysningstiden, den franske og amerikanske revolusjon som har resultert i at man har sterk grad av individuell frihet. Og hvor verdier, lover og regler etc i stor grad er tuftet på fornuft og logisk rasjonell tenkning, istedfor gamle antikke mytiske religiøse tekster. 5 Lenke til kommentar
TheGoat Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Fordi kristne land stort sett ligger i Europa og Nord-Amerika. Disse landene har hatt en flere hundre år lang utvikling hvor man litt etter litt har gått bort fra religiøst styresett gjennom rennesansen, opplysningstiden, den franske og amerikanske revolusjon som har resultert i at man har sterk grad av individuell frihet. Og hvor verdier, lover og regler etc i stor grad er tuftet på fornuft og logisk rasjonell tenkning, istedfor gamle antikke mytiske religiøse tekster. Tusen takk:) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Kristendommen er, i stor grad, reformert og vestlige land skiller mye stat og kirke. Islam er virkelig ikke reformert, eller buddhismen for den saks skyld (som egentlig er mer en filosofi enn religion). Endret 10. juni 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Kristne er vel i bunn og grunn mot abort, du kjenner sikkert selv til grunnen. - Det er drap. Grunnen til at det aksepteres i kristne land er fordi mennesker også skal ha rett til frihet, dersom man ikke ønsker å følge guds ord, er det ens eget valg. Det sagt, med religionshatet som eksisterer i dag, er det nok mange kristne som leser Åpenbaringen, vil jeg tro, hehe. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Her er litt generelt om emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_abortion Kristne er vel i bunn og grunn mot abort, du kjenner sikkert selv til grunnen. - Det er drap. Grunnen til at det aksepteres i kristne land er fordi mennesker også skal ha rett til frihet, dersom man ikke ønsker å følge guds ord, er det ens eget valg. Man må først bli enige om når dette faktisk er et menneske og ikke bare en celle-klump. Det er ikke alle kristne som enes om dette. I utgangspunktet er kristne i mot abort, men hvis morens liv er i fare og abort er eneste løsningen er Kristne og humanetikere enige om at morens liv er viktigst. I tillegg finnes det andre nødssituasjoner som gjør at de fleste kristne også godtar abort, foreksempel voldtekt og incest. Det sagt, med religionshatet som eksisterer i dag, er det nok mange kristne som leser Åpenbaringen, vil jeg tro, hehe. Skill mellom hat og kritikk/skepsis. Og forresten, Johannes Åpenbaring vil ikke by på særlig mange svar i hverken denne eller andre problemstillinger. Endret 10. juni 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Orker ikke ta opp diskusjonen om et ufødt barn er menneske eller ei. Jeg har sagt min mening. Johannes åpenbaring vil ikke gi deg særlig mange svar eller mye info dersom du er innstilt på at det er skjønnlitteratur, nei. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Orker ikke ta opp diskusjonen om et ufødt barn er menneske eller ei. Jeg har sagt min mening. Du mener vell det er drap når man runker, eller når dama svelger også? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg har min mening om det også. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg har min mening om det også. Ja, det er sikkert et sunt syn. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Orker ikke ta opp diskusjonen om et ufødt barn er menneske eller ei. Jeg har sagt min mening. Johannes åpenbaring vil ikke gi deg særlig mange svar eller mye info dersom du er innstilt på at det er skjønnlitteratur, nei. Jeg har ikke ment å legge opp til en diskusjon om det. Jeg bare påpeker at det er en viktig del av debatten og at det også har betydning innenfor religion og abort. Johannes Åpenbaring gir ikke kristne så mange svar heller. Den gir derimot grobunn for ytterligere mer intern uenighet i Kristendommen, samt ulike "tolkninger" og perspektiver. Som f.eks. Preteristisk, Futuristisk, Idealistisk, Historistisk, Historisk-kritisk for å nevne noen få av de vanligste. Utover disse er det bortimot uendelig mange fler. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Selvfølgelig, det forklares også i Johannes åpenbaring. Kristendommen vil være spredd, det vil være mange "kirker" men bare en viss gruppe av dem er "sanne kristne". Det sagt, folk skal få tolke det som de vil, jeg postet det i hovedsak som en vits, i den forstand at åpenbaringen tar for seg dommedag, og forklarer hvordan folket tar til seg djevelen. Nøyaktig i form av: å tilbe andre guder (evt. penger, gull eller sodomi), eller nekter for at gud eksisterer. Det snakkes også om en tredje forfølgelse av Jødene, noe jeg opplever mye av i dag (ref. flere som tror på jødereptiler, og diverse). Vi trenger forsåvidt ikke ta opp noen debatt på dette, jeg er ganske prinsipiell på min tro, og vil ikke overbevises. - Jeg respekterer ateisters syn, og håper på samme respekt tilbake. Vi er tross alt mennesker. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Vi trenger forsåvidt ikke ta opp noen debatt på dette, jeg er ganske prinsipiell på min tro, og vil ikke overbevises. - Jeg respekterer ateisters syn, og håper på samme respekt tilbake. Vi er tross alt mennesker. Jeg har hverken motiv eller ønske om å overbevise deg om noe som helst. Vi deler bare meninger og synspunkter. Hva hver enkelt av oss velger å gjøre med den informasjonen eller tilbakemeldingene vi får er opp til hver enkelt. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Du mener vell det er drap når man runker, eller når dama svelger også? Man meinar vel at det er drap dersom du ender livet til ei sjel. Det er lite som tydar på at sæd er noko meir enn arvemateriale, spørsmålet er vel om det er ved befruktning av livet startar eller ein anna tid innen svangerskapet. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Man meinar vel at det er drap dersom du ender livet til ei sjel. Det er lite som tydar på at sæd er noko meir enn arvemateriale, spørsmålet er vel om det er ved befruktning av livet startar eller ein anna tid innen svangerskapet. Det er også lite ingenting som tyder på at det faktisk finnes noe sånt som en sjel. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Man meinar vel at det er drap dersom du ender livet til ei sjel. Det er lite som tydar på at sæd er noko meir enn arvemateriale, spørsmålet er vel om det er ved befruktning av livet startar eller ein anna tid innen svangerskapet. Hva er en sjel? Av en eller annen merkelig grunn så gir de religiøse tusenvis av forskjellige svar til det simple spørmålet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hva er en sjel? Av en eller annen merkelig grunn så gir de religiøse tusenvis av forskjellige svar til det simple spørmålet. Sjel det er deg det, som opplever det som massen som er kroppen din gjør. Det er også lite ingenting som tyder på at det faktisk finnes noe sånt som en sjel. Sjå ovanfor. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Hei. Hvorfor har det seg slik at i flere kristne land er det lov med abort i motsentning til i Islam og buddhismen der det ikke er lov med abort? Vet noen hva grunnen er? takk på forhånd! Fordi vesten har utviklet seg litt lengre, og går lengre og lengre bort fra religion. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Fordi vesten har utviklet seg litt lengre, og går lengre og lengre bort fra religion. Fordi vesten har utviklet seg litt lengre, og går lengre og lengre bort fra moral og etikk. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Fordi vesten har utviklet seg litt lengre, og går lengre og lengre bort fra moral og etikk. Vel, det er jo din mening, som har et annet syn. Kan se hvordan abort kan sees på som umoralsk, selv ser jeg på det som naturlig, og i mange tilfeller (downs, hemmelser, skader) en redning for mange foreldre. Å si at vesten utvikler seg bort fra moral og etikk stemmer ikke i det hele tatt. Den kan du trykke inn igjen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå