AnonymDiskusjon Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg har noen kilo for mye nå, og vil helst slanke de bort ekstremt fort. Jeg prøver derfor et ganske strengt regime på relativt mye fysisk aktivitet og relativt få kalorier inn. Det skal ikke bli noe problem å holde seg til en streng plan, men jeg er litt bekymret for de langsiktige effektene. Leste dette i VG i dag: - Når du går ned i vekt, settes kroppen på sparebluss. Det betyr at du må spise mindre for å holde vekta nede. Har du gått ned 10 kilo, må du spise 20 prosent mindre for å beholde denne vekta, sammenlignet med en like tung person som aldri har slanket seg. http://www.vg.no/nyh...?artid=10117351 Kan dette stemme? Er det virkelig slik at når man slanker seg en gang i livet, så vil kroppen være på sparebluss resten av livet, og man vil alltid trenge mindre mat enn alle andre for gitt muskelmasse? Jeg synes det høres rart ut, men om det stemmer er det jo rimelig bekymringsverdig å kjøre for hardt på med slankingen? Anonym poster: 3b5f503b362afbdc576f65640c2b4d55 Anonym poster: 3b5f503b362afbdc576f65640c2b4d55 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Resten av livet hørtes mye ut. Det jeg sitter på av kunnskap om dette tilsier at det tar ca et år å reparere metabolismen etter en "sultestreik", men det vil nok alltid variere. Det å spise lite er faktisk en av de beste måtene å forlenge livet på siden det trigger gener som f.eks SIRT1 og forhindrer overvekt som er koblet opp mot mange sykdommer, men samtidig må man ha nok energi til å fungere bra. Skal du legge om kostholdet så lønner det seg så og si aldri å ekstremslanke seg, det får du tilbake med renter. Rundt 4% klarer å holde ny vekt, resten går opp mer enn det de slanket seg i utgangspunktet når ulvehungeren kicker inn. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Resten av livet hørtes mye ut. Det jeg sitter på av kunnskap om dette tilsier at det tar ca et år å reparere metabolismen etter en "sultestreik", men det vil nok alltid variere. Det å spise lite er faktisk en av de beste måtene å forlenge livet på siden det trigger gener som f.eks SIRT1 og forhindrer overvekt som er koblet opp mot mange sykdommer, men samtidig må man ha nok energi til å fungere bra. Skal du legge om kostholdet så lønner det seg så og si aldri å ekstremslanke seg, det får du tilbake med renter. Rundt 4% klarer å holde ny vekt, resten går opp mer enn det de slanket seg i utgangspunktet når ulvehungeren kicker inn. Det høres i hvert fall mer fornuftig ut enn VG-artikkelen. Det med at så ekstremt mange ikke klarer å holde seg nede etter ekstremslanking, er det i hovedsak fordi folk i ettertid ikke klarer å holde seg til et "normalt" kosthold eller fordi et normalt kosthold gjør dem feitere pga. en kropp i "sparemodus?" Anonym poster: 3b5f503b362afbdc576f65640c2b4d55 Anonym poster: 3b5f503b362afbdc576f65640c2b4d55 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det er nok kortsiktig ment. Jeg mener å ha hørt at kroppen trenger å holde seg i ny vekt inntil ett år. Godt mulig jeg tar helt feil her! Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå