Gå til innhold

Steinleggere: "bransjen er allmenngjort"

Anbefalte innlegg

DB: http://www.dagbladet.no/2013/06/10/nyheter/asfaltbandene/innenriks/travellers/steinleggere/27583758/

Arbeidstilsynet opplyser til Dagbladet at steinlegging går inn under Fellesoverenskomsten for byggfag. Siden denne bransjen er allmenngjort, at man har en tariffavtale som minstesats, er det lovstridig å betale mindre enn den tariffsatte minstelønnen.

Kan noen forklare meg hvorfor det er lovstridig å betale mindre enn tariff? Jeg regner med at fellesoverenskomsten for byggfag er en avtale mellom arbeidsgiverorganisasjon og fagforeninger. Men hvordan kan det at "denne bransjen er allmenngjort" gjøre at avtalen gjelder for andre enn de som har inngått den?

Selv som tilhenger av et sterkt vern for arbeidstakere og minstelønn til å leve av, stiller jeg meg litt overrasket til dette opplegget.

Vis gjerne til lovdata.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tariffavtalen var altså allmenngjort, ikke bransjen. For øvrig kan jeg ikke se at den er relevant, ettersom "Forskriften gjelder for faglærte og ufaglærte arbeidstakere som utfører bygningsarbeid på byggeplasser." Det kan da ikke kalles en byggeplass når det ikke bygges noe der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...