Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om VPN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville i alle fall ikke ha valgt Astrill. betalte for 1 års abonnement der den 17 juni. Da fikk jeg en bekreftelse per e-post hvor de skrev

"Your order will most likely be processed within the next few hours, but in no case will it take more than 24 hours."

 

I dag er det den 3 juli og etter talløse e-poster frem og tilbake med både Astrill kundeservice og gate2shop.com, fikk jeg i dag følgende beskjed:

 

"We never received your money, thats why the order is not processed. You paid via gate2shop.com payment provider, and they also confirmed your payment was unsuccessful. There is nothing we can to resolve the payments issue with gate2shop.com."

 

Det hjelper tydeligvis heller ikke at jeg har sendt kvittering fra banken for utført betaling til både Astrill og gate2shop.com.

 

Så, mitt tips er: hold dere langt unna Astrill!

Lenke til kommentar

Har selv prøvd utallige VPN løsninger og kan anbefale StrongVPN.

 

Kanskje ikke de billigste. Men for en 50$ pr 6mnd får du en VPN med god kapasitet som gir deg ca 80~90% av din linje. I noen tilfeller mer i andre mindre. Eller noe rundt dette utifra de plasser jeg har prøvd denne. De gir deg også mulighet til å endre hvilken lokasjon du ønsker å benytte. (laaang liste)

 

+ skal de ha, de har en veldig god kundeservice.

+ de har en veldig detaljert kunnskaps database hvordan du skal konfigurere VPN på så og si alle tenklige måter.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ikke ha valgt Astrill. betalte for 1 års abonnement der den 17 juni. Da fikk jeg en bekreftelse per e-post hvor de skrev

"Your order will most likely be processed within the next few hours, but in no case will it take more than 24 hours."

 

I dag er det den 3 juli og etter talløse e-poster frem og tilbake med både Astrill kundeservice og gate2shop.com, fikk jeg i dag følgende beskjed:

 

"We never received your money, thats why the order is not processed. You paid via gate2shop.com payment provider, and they also confirmed your payment was unsuccessful. There is nothing we can to resolve the payments issue with gate2shop.com."

 

Det hjelper tydeligvis heller ikke at jeg har sendt kvittering fra banken for utført betaling til både Astrill og gate2shop.com.

 

Så, mitt tips er: hold dere langt unna Astrill!

 

Du betaler via en 3.djepart, der det øyensynlig har skjedd en hickup, og så gir du Astrill skylda? Ærlig talt, det er molbo-argumentasjon. Det var ingen problemer med min betaling, og heller ikke for tusenvis av andre Astrill-kunder - og dette inkluderer noen av de største firmaene i verden. At det har skjedd noe plunder i forbindelse med din egen overføring av penger, via en 3.djepart, har da ingenting med kvaliteten på tjenesten å gjøre. Rett frustrasjonen din mot dette gate2shop, tenker jeg. Og så betaler du via en tjeneste som er til å stole på neste gang.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har selv prøvd utallige VPN løsninger og kan anbefale StrongVPN.

 

Kanskje ikke de billigste. Men for en 50$ pr 6mnd får du en VPN med god kapasitet som gir deg ca 80~90% av din linje. I noen tilfeller mer i andre mindre. Eller noe rundt dette utifra de plasser jeg har prøvd denne. De gir deg også mulighet til å endre hvilken lokasjon du ønsker å benytte. (laaang liste)

 

+ skal de ha, de har en veldig god kundeservice.

+ de har en veldig detaljert kunnskaps database hvordan du skal konfigurere VPN på så og si alle tenklige måter.

 

VPN privacy policies decoded: StrongVPN

 

Sitater:

"StrongVPN is very clear about its policy on DCMA. It says it maintains a log of DMCA Notices and will “identify customers or account holders who may be engaging in repeated copyright infringement.”

 

"StrongVPN’s privacy policy leaves a lot to be desired. It’s written clearly, but there’s no information on how long it stores your data, which is big problem. There’s also no information on what happens if law enforcement requests data, or if laws in its jurisdiction regarding VPNs change. Also, while StrongVPN says it does not log the websites your visiting, it leaves open the possibility it will log your web browsing if you come under suspicion".

 

Nå skal det tas med i betraktningen her at denne undersøkelsen i StrongVPN's personvernpraksis, er foretatt og skrevet av en representant for en konkurrerende VPN-tjeneste. Men noen av sitatene er jo hentet fra StrongVPN selv, og det er jo i så fall ikke helt betryggende.

Lenke til kommentar

VPN er bare like trygg som hosten en kobler igjennom, uten å påstå fakta antar jeg at de fleste VPN tilbydere driver samme praksis som beskrevet i så tilfelle at de skulle få en sak på seg.

 

Jeg mente ikke å påstå at en VPN-tjeneste er bedre enn noen annen, eller at StrongVPN er noe spesiellt dårligere enn andre - jeg gir deg bare en lenke til info som du kanskje ikke har sett før.

Jeg kan ikke påstå at jeg er noe tryggere på den VPN-tjenesten jeg selv benytter - men så har jeg heller ikke behov for noen ekstra sterk beskyttelse mot antipirater, jeg deler overhodet ikke kopibeskyttet materiale, eller bedriver noen andre ulovligheter på nettet. Men man bør jo i det minste se etter hva de forskjellige VPN-tjenestene selv skriver om hvordan - og hvor bestemt - de vil beskytte din anonymitet. Og hvis de da skriver at det finnes situasjoner der de muligens kanskje vil begynne å logge ... og er vage på hva som skjer hvis de får en henvendelse om utlevering av slike logger - ja da er det kanskje en indikasjon på at de ikke er blant de som tar ditt personvern mest på alvor?

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt svar kunne kanskje virke som jeg prøvde å forsvare StrongVPN, som ikke var meningen. Var heller ett forsøk på å fremlyse at i praksis så er ikke VPN løsninger så sikre som folk flest egentlig tror.

 

Ett annet problem med VPN er at bruker du en VPN leverandør hvor pirater samler seg gjør en jobben for anti-piratene enklere da de trenger bare å fokusere på å logge data ifra noen få adresser og derifra hanke inn data ifra disse tilbyderne. Inn the end så tør jeg å si med ganske høy sikkerhet at en VPN tilbyder ikke ønsker ett hinsides erstatningskrav på hundrede vis av millioner dollar. For vi vet at dette har hendt mot enkeltpersoner før.

 

Skal en absolutt være helt trygg må nok "tor" benyttes, som sikkert vil få fler ben å gå på nå som store deler av verden åpner øynene for overvåkning og at det faktisk skjer rundt oss til en hver tid.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Da får en igjen en ond sirkel disse blir da "hotspots" for pirater. Som igjen gjør at de får plate/film bransje på nakken. ISP blokerer IP addressen osv... Du ser hvor jeg går hen...

 

Men det vi kan med ganske stor sikkerhet se for oss er at mange nye løsninger for sikkerhet dukker opp i tiden fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får en igjen en ond sirkel disse blir da "hotspots" for pirater. Som igjen gjør at de får plate/film bransje på nakken. ISP blokerer IP addressen osv... Du ser hvor jeg går hen...

 

Men det vi kan med ganske stor sikkerhet se for oss er at mange nye løsninger for sikkerhet dukker opp i tiden fremover.

 

Jo, jeg ser den. Og jeg tror du har rett i at det vil dukke opp flere løsninger etterhvert. Og så håper jeg at folk våkner litt og ser hvordan personvernet deres er sterkt truet nå for tida, både fra stater og kommersielle aktører. Det som er litt synd er at man må stå på barrikadene sammen med dem som kun er opptatt av personvern i den grad det truer deres egen fildeling ... vi som er opptatt av personvern av prinsipp, er ikke nødvendigvis enig i at det skal være fritt fram å dele kopibeskyttet materiale så mye en bare vil. Disse gir jo faktisk en viss legitimitet til de som vil ta fra oss deler av personvernet.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært på leting etter en løsning som fungerer sammen med DD-WRT hvor det er mulig å sette opp en VPN tunnel fra min lokale router og til "et annet sted". Jeg endte opp med å kjøpe VPN tilgang fra TorGuard.net, det angrer jeg på allerede.

 

1. I mail-bekreftelsen de sendte kom brukernavn og passord i klartekst både for innlogging til websiden og til VPN-tjenesten.

2. På selve websiden dukker også passordene opp i klartekst, altså de lagrer faktisk passord ukryptert.

 

Jeg er igang med å prøve å få pengene mine tilbake (kjøpte for et år) da jeg ikke kan stole på en sånn tjeneste, det blir interessant å se om jeg faktisk kommer noen.

 

Noen som har tips til en tjeneste som er både sikker og fungerer med DD-WRT?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på leting etter en løsning som fungerer sammen med DD-WRT hvor det er mulig å sette opp en VPN tunnel fra min lokale router og til "et annet sted". Jeg endte opp med å kjøpe VPN tilgang fra TorGuard.net, det angrer jeg på allerede.

 

1. I mail-bekreftelsen de sendte kom brukernavn og passord i klartekst både for innlogging til websiden og til VPN-tjenesten.

2. På selve websiden dukker også passordene opp i klartekst, altså de lagrer faktisk passord ukryptert.

 

Jeg er igang med å prøve å få pengene mine tilbake (kjøpte for et år) da jeg ikke kan stole på en sånn tjeneste, det blir interessant å se om jeg faktisk kommer noen.

 

Noen som har tips til en tjeneste som er både sikker og fungerer med DD-WRT?

 

iVPN.net

DD-WRT Setup Guide - iVPN.net

 

Jeg har selv hatt iVPN "på testbenken" i en måned, og er vel den av de VPN-tilbyderne jeg har prøvd som jeg føler størst tillit til når det gjelder måten de tar vare på personvernet på. Jeg valgte likevel en annen tilbyder, rett og slett av "komforthensyn".

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hva med HMA? er det noen som vet noe om den ?

 

HideMyAss? Det jeg vet er at det er mange som bruker dem fordi de synes navnet er tøft. Men jeg har lest flere steder at de logger ting, og at en HMA-bruker fikk sine HMA-logger utlevert til rettsvesenet og ble dømt bl.a. på grunnlag av loggene. Husker ikke hvor og hva, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakdelen med StrongVPN er at du kun har et veldig begrenset antall serverbytter. Så må du betale for å kjøpe ekstra bytter etter det.

Og siden jeg bruker VPN til å både se på ymse TV tilbud, som gjør slik at jeg må bytte mellom flere land ut i fra hva jeg skal se på, og at jeg vil laste ned med høyeste hastighet (som gjør slik at servere i Europa, særlig Sverige er best) ville 12-15 bytter vært alt for lite på måned.

 

Skal sies at jeg likevel har betalt for ett år hos StrongVPN, siden jeg gjorde det før jeg fant ut at antall server bytter og utvalg for den saks skyld var alt for dårlig hos dem.

Hos Astrill kan jeg bytte server hvor ofte jeg vil, og har hundrevis å velge mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...