Horten Market Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Jimmy Carter: – USA har ikke lenger et fungerende demokrati http://www.nrk.no/ny...rden/1.11141474 Og dette er desinformasjon, fordi de største kontraktene var utdelt i en tidligere auksjon. Det fremgår av den først linken din, jjkoggan. Viser vel bare at krigsherrene synes at kontroll med minst 60 % av oljen er for lite. Those who claim that the U.S. invaded Iraq in 2003 to get control of the country's giant oil reserves will be left scratching their heads by the results of last weekend's auction of Iraqi oil contracts: Not a single U.S. company secured a deal in the auction of contracts that will shape the Iraqi oil industry for the next couple of decades. Endret 19. juli 2013 av Horten Market Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Russerne og kineserne eier oljefeltene i Irak, amerikanske selskap eier veldig lite i Irak Dårlig investering hvis det var hovedgrunnen til krigen http://www.businessi...-fields-2012-10 Det du sier der et direkte feil , usa har flere kontrakter som gir dem tilgang til oljen, det er ikke bare irak , men, saudi arabia og libya som også lider sammen skjebne. sadi av at usa har hat kontroll siden 1920. og libya av krigen for 1 år siden. Det du sier der et direkte feil , usa har flere kontrakter som gir dem tilgang til oljen, det er ikke bare irak , men, saudi arabia og libya som også lider sammen skjebne. sadi av at usa har hat kontroll siden 1920. og libya av krigen for 1 år siden. kilde : http://edition.cnn.com/2013/03/19/opinion/iraq-war-oil-juhasz Lenke til kommentar
Alternativ14 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hva er siste nytt på Snowden? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Det du sier der et direkte feil , usa har flere kontrakter som gir dem tilgang til oljen, det er ikke bare irak , men, saudi arabia og libya som også lider sammen skjebne. sadi av at usa har hat kontroll siden 1920. og libya av krigen for 1 år siden. kilde : http://edition.cnn.com/2013/03/19/opinion/iraq-war-oil-juhasz Amerikanske selskap har bare en kontrakt til et oljefelt i Irak. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jimmy Carter: – USA har ikke lenger et fungerende demokrati http://www.nrk.no/ny...rden/1.11141474 Og dette er desinformasjon, fordi de største kontraktene var utdelt i en tidligere auksjon. Det fremgår av den først linken din, jjkoggan. Viser vel bare at krigsherrene synes at kontroll med minst 60 % av oljen er for lite. Det viser hvor lite innflytelse amerikanske oljeselskap har i Irak. Bare et oljefelt og snart kjøper kineserne dette oljefelt, tror flere Hvor mange lover finnes det som amerikanerne ikke støttet når det ble lov forresten i vår udemokratiske land i følge deg. ? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Dette er litt på siden av temaet, men: Det viser hvor lite innflytelse amerikanske oljeselskap har i Irak. Bare et oljefelt og snart kjøper kineserne dette oljefelt, tror flere Dette er ikke en ærlig fremstilling når det ene feltet det er snakk om utgjør 20 % av de kjente oljeforekomstene. Og blir det solgt til kineserne, så får de nok penger for det, tror du ikke? Dessuten må du se på hvem som eier de andre oljeselskapene, ikke bare i hvilket land de har sine hovedkontor. Det er for eksempel store amerikanske eierinteresser i Shell og BP. Den største andelen av oljeinntektene er det Irak selv som sitter igjen med. Eller retter: De som kontrollerer Irak. Det er alltid spennende å følge pengestrømmene. Blir pengene i Irak, eller finner de veien ut? Hvor mange lover finnes det som amerikanerne ikke støttet når det ble lov forresten i vår udemokratiske land i følge deg. ? Det er ikke nok at en lov har støtte i folket. Den må også være moralsk, og i tråd med menneskerettighetene. Endret 20. juli 2013 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 vestlig media sier bare deres folk til gode, om du leser litt fra andre så er det du påstår het feil. USA har hatt sentrale land i midtøsten som venner, irak og libya ble styrtet og fugerer dårligere enn under diktatorene. saudi arabia spesielt har usa hatt som venn siden 1920! USA er en sleip rotte som slipper unna alt med penger og goder til seg selv. uansett ser vi at " big oil" er de som har fått som de vill:( Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 USA er en sleip rotte som slipper unna alt med penger og goder til seg selv. Til jjkoggan vil jeg kun bemerke at slike holdninger desverre er en noe man faktisk blir inndoktrinert med i norske skoler, som følge av at USA blir ansett som ett kapitalistisk land, og som "fienden" til sosialistene (som har lagt opp de Statlige skoleplanene i Norge). Hvorvidt USA faktisk ER kapitalistisk er en helt annen sak. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Til jjkoggan vil jeg kun bemerke at slike holdninger desverre er en noe man faktisk blir inndoktrinert med i norske skoler, som følge av at USA blir ansett som ett kapitalistisk land, og som "fienden" til sosialistene (som har lagt opp de Statlige skoleplanene i Norge). Hvorvidt USA faktisk ER kapitalistisk er en helt annen sak. Jeg har sett dette ofte. Det er en del av befolkning i både Norge og USA som ikke klarer å se et mer nyansert bilde som er nærmere virkeligheten. ALT dreier seg om penger, ALLE politiker er korrupte og kjøpte av amerikanske selskap, Big Oil styrer ALLE politiker til krigføring selv om mange soldater drepes osv.... Dette tankegang alltid minner meg om konspirasjon teori, en setter ikke fokus på alt i kontekst men fokus på deler av historien slik at alt alltid henger sammen om penger og korrupsjon. Selv, har jeg et mer nyansert bilde og teori, kanskje fordi jeg ble utdannet i både Norge og USA med en mor som var demokrat og far som republikaner i USA, og bodde med en norsk familie med en høyre far og SV mor. På den tiden var ikke anti-amerikanismen like stor som idag, selv om det fantes flere negative saker å kritisere, Watergate var på nyhetene hver dag og Vietnam hadde sluttet ikke så lenge siden. Det som er synd er lille Ronaldinho som ikke helt kjønner hva han skriver enda. Han minner meg om unge religiøse barn som kjenner mange vers i bibelen og skriker det høyt på gatene selv om det finnes mange ord som de ikke forstår. Forståelse kommer senere men ikke helt når man har blitt såpass indoktrinert. Håper han/hun finner sjansen til å bli kjent med andre erfaringer og ideologier som utfordrer han/hun Everyone could use a good kick in the butt now and then. Everyone will be wiser for it. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg har sett dette ofte. Det er en del av befolkning i både Norge og USA som ikke klarer å se et mer nyansert bilde som er nærmere virkeligheten. Av og til er vi enige, jjkoggan, og her er et eksempel på det. Det er lettere å klamre seg fast til en forklaring som passer alt, enn å vurdere fra sak til sak. Det krever faktisk en del mer innsats å være nyansert. Dessuten er det like respektløst overfor USAs president, som overfor naboen din om du kommer med løse og løgnaktige påstander. Fjerne har like stort krav på respekt som nære. Samtidig må det være lov å stille kritiske spørsmål og peke på sammenhenger, uten å bli påklistret merkelapper. Forutsetningen er selvsagt at det gjøres på en nyansert og oppriktig måte. Det som er synd er lille Ronaldinho som ikke helt kjønner hva han skriver enda. Ut fra profilen hans er han bare 15 år. Ikke for å disse noen, men så vidt jeg husker var det ganske vanlig å være unyansert og bombastisk i den alderen. Bombastiske meninger i ung alder er naturlig og gjerne uttrykk for usikkerhet og et ønske om gjennomtenkte motforestillinger og mer kunnskap. Det er positivt det. Verre med de som er gamle og fremdels bombastiske. Håper Ronaldinho fortsetter å dele sine synspunkter her, og at jeg har rett i at han egentlig er åpen for andres meninger. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Forståelse kommer senere men ikke helt når man har blitt såpass indoktrinert. Håper han/hun finner sjansen til å bli kjent med andre erfaringer og ideologier som utfordrer han/hun Tror det lureste han kan gjøre er å fortsette å fremme sine meninger her, eller på andre fora, hvor han omgås alt mulig slags syn, og ikke bare omgås med de "frelste". Ut fra profilen hans er han bare 15 år. Ikke for å disse noen, men så vidt jeg husker var det ganske vanlig å være unyansert og bombastisk i den alderen.Tja, vet ikke akkurat det. Jeg var ikke akkurat unyansert, men heller uvitende og uten noen bestemte meninger i den alderen, bombastisk har jeg blitt på mine eldre dager. Dog, det sies jo at ungdommer "skal" være sosialister, men etterhvert som de må begynne å betale skatt så blir de snart borgerlige. ...br /> Håper Ronaldinho fortsetter å dele sine synspunkter her, og at jeg har rett i at han egentlig er åpen for andres meninger. Enig Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Tror det lureste han kan gjøre er å fortsette å fremme sine meninger her, eller på andre fora, hvor han omgås alt mulig slags syn, og ikke bare omgås med de "frelste". Det er nok lurt, ja. For å skryte litt av forumet, så må jeg si at her er det faktisk et knippe frittenkende individer, som evner å tenke utenfor boksen. Det er forfriskende å debattere med dere, selv om dere ofte tenker feil, selvfølgelig. Stemmer for å fortsette å holde en stor takhøyde her for alle mulig meninger. bombastisk har jeg blitt på mine eldre dager. Kanskje var det nettopp deg jeg tenkte på, haha Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Av og til er vi enige, jjkoggan, og her er et eksempel på det. Godt å vite! Det er lettere å klamre seg fast til en forklaring som passer alt, enn å vurdere fra sak til sak. Det krever faktisk en del mer innsats å være nyansert. Uenighet finnes ofte I hvor kynisk og nyansert man er. Kan alle politker kjøpes for eksempel, noe få, nesten alle osv..? Tror du at alle politiker kan kjøpes så trenger du bare å vise at noen ga penger og da er det nok bevis at de er korrupte. Selv, mener jeg det er mye mer komplisert enn bare å vise forbindelsen og at det finnes alle slags politiker og trenger mer bevis enn follow the money. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 herregud, at jeg pågrunn av alder skal være et unntak er feil, jeg har mine meninger og dere deres. Jeg skriver for det meste " jeg mener" fordi jeg har venner over hele verden og vet litt mer om verden i helhet. jeg har ikke bombartiske meninger , jeg prøver å sette problemstllingen for verdens befolkningen IKKE europa som er verdens nest minste kontinent. enkelte her sjønner ikke det pågrunn av sin lojaitet og naivitet til europa, dessverre:( Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Vel og bra å ha sine meninger, alder har lite å si, med unntak av at de eldre har flere år erfaring. Det betyr ikke at de har mer kunnskap om spesifikke ting enn deg. jeg har ikke bombartiske meninger , jeg prøver å sette problemstllingen for verdens befolkningen IKKE europa som er verdens nest minste kontinent. Europa er ikke verdens nest minste kontinent om du ser på befolkning. For å stille et kritisk spørsmål: dersom du ikke tenker på lokalbefolkningen men verdens befolkning som en helhet, er det ikke ønskelig at irak får eksportert sin olje til resten av verden, og ikke bare lokalt? At krigen i Irak var en oljekrig vel egentlig en interessant teori, jeg tror ikke at det stemmer, eksporten har vel snarere tvert imot blitt hindret. Norske selskaper er også representert i Irak, problemene med oljeeksport er de samme i dag, som de var før krigen. kurderne vil eksportere, irakere vil ikke. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Vel og bra å ha sine meninger, alder har lite å si, med unntak av at de eldre har flere år erfaring. Det betyr ikke at de har mer kunnskap om spesifikke ting enn deg. Europa er ikke verdens nest minste kontinent om du ser på befolkning. For å stille et kritisk spørsmål: dersom du ikke tenker på lokalbefolkningen men verdens befolkning som en helhet, er det ikke ønskelig at irak får eksportert sin olje til resten av verden, og ikke bare lokalt? At krigen i Irak var en oljekrig vel egentlig en interessant teori, jeg tror ikke at det stemmer, eksporten har vel snarere tvert imot blitt hindret. Norske selskaper er også representert i Irak, problemene med oljeeksport er de samme i dag, som de var før krigen. kurderne vil eksportere, irakere vil ikke. ikke i folketall, men areal! norske selskap har ikke stor nok innflytelse iforhold "big oil" de er mektige! Endret 21. juli 2013 av ronaldinho97 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 herregud, at jeg pågrunn av alder skal være et unntak er feil, jeg har mine meninger og dere deres. Jeg skriver for det meste " jeg mener" fordi jeg har venner over hele verden og vet litt mer om verden i helhet.Grunnet din alder blir du trolig bedre besvart her enn andre som man forutsetter at har mer erfaringer enn deg. Om dine argumenter "holder vann" eller ikke, er derimot ikke avhengig av din alder. jeg har ikke bombartiske meningerDu har endel meninger som ikke er basert på virkeligheten, men på det du har blitt foret med i ditt miljø (skole, familie, venner). Dette er igrunnen uungåelig, og vi er alle i samme situasjon men vi som er litt eldre har nok kommet over flere situasjoner hvor det vi har blitt fortalt senere viser seg å ikke stemme overens med virkeligheten, og som følge er mer kritiske til andres påstander. , jeg prøver å sette problemstllingen for verdens befolkningen IKKE europa som er verdens nest minste kontinent.Hmm, jeg er såpass realistisk at jeg ikke lenger tror jeg kan løse hele verdens problemer som en helhet, spesielt ikke med løsninger som går på tvers av velferden til individene som denne befolkningen består av. enkelte her sjønner ikke det pågrunn av sin lojaitet og naivitet til europa, dessverre:( https://en.wikipedia.org/wiki/Naivity 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 ikke i folketall, men areal! norske selskap har ikke stor nok innflytelse iforhold "big oil" de er mektige! Big oil mektige? - Hvorfor tror du det? - Start gjerne en tråd om det. Exxon, som du tenker på, ble vel ikke representert i irak før i fjor, og da kun i Kurdistan. Etter hva som er meg bekjent, er irakisk olje fremdeles er nesten ulønnsomt å eksportere grunnet lokale politiske krangler, og ønsket om å beholde irakisk olje i landet. Lenke til kommentar
ronaldinho97 Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) big oil er verdens fremste og største olje selskap, selvsagt kan det være at exxon ikke ble representert i irak før ifjor, men de har en historie med irak som du kanskje ikke kjenner til uansett er "big oil" 5-6 av verdens fremste og største olje selskaper!, Så det ikke alle som er med de operer i forskjellige steder i midt-østen og verden. les det her litt du : http://wiki.openoil....rations_in_Iraq Endret 21. juli 2013 av ronaldinho97 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Etter hva som er meg bekjent, er irakisk olje fremdeles er nesten ulønnsomt å eksportere grunnet lokale politiske krangler, og ønsket om å beholde irakisk olje i landet. Det største faktoren er at Irak selv vill ha kontroll på oljefeltene og de gjør det vanskelig å tjene penger. Kina, ønsker oljen og bry seg ikke om profitt eller lokale politikk og utkonkurrert private selskap. I allefall blir det klart at amerikanske oljeselskap klarte ikke å tvinge Irak (gjennom amerikanske politiker) å gi dem oljefeltene og gode inntekter. Istedenfor å omringe oljefeltene og ta kontroll på dem som var hovedgrunnen ifølge flere, har irakerne kontroll på oljen og ikke ønsker å la krigsherrene totalt kontroll på deres oljen. Det er kineserne som vinner denne runde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå