emiliemmk Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Hei! Jeg har privatisteksamen i sosiologi og sosialantropologi på onsdag(!). Denne eksamen er muntlig. I dag fikk jeg meg et lite sjokk, da psykologilæreren sa at ved muntlig eksamen i -psykologi- skulle elevene på forhånd ha laget en problemstilling og løse denne under eksaminasjonen. Er dette tilfellet også på privatisteksamen i sosiologi og sosialantropologi? Da jeg søkte på google istad, fikk jeg opp ett resultat som sa at dette var tilfellet. De andre skrev ikke noe om det. Noen som vet? Og noen som vet hvor dette eventuelt er opplyst om, hvis det er tilfellet? Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Vi har fått høre av læreren vår at du får vite et eller flere kompetansemål og skal forberede deg på disse, eventuelt lage en liten presentasjon. Dette skal vare i inntil 10 minutter. Deretter er det 20 minutter utspørring av sensor og eksaminator hvor hele pensum er gjeldende. Lenke til kommentar
emiliemmk Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Vi har fått høre av læreren vår at du får vite et eller flere kompetansemål og skal forberede deg på disse, eventuelt lage en liten presentasjon. Dette skal vare i inntil 10 minutter. Deretter er det 20 minutter utspørring av sensor og eksaminator hvor hele pensum er gjeldende. Dette får jeg vite 30 minutter før eksaminasjonen? Lenke til kommentar
Unquale Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Ja, jeg mener det er slik (dessverre?). Edit: Det kan derimot være forskjellig fra fylke til fylke tror jeg. Dette gjelder for Akershus som jeg forstod det. Edit2: Dette er hentet fra PivatistWeb sine sider som gjelder for Akershus: EksamensdagenNår du møter opp på det eksamensstedet du har fått oppgitt, skal du fremlegge gyldig legitimasjon med bilde. Du er selv ansvarlig for å ta med de hjelpemidler som er tillatt til eksamen. Oversikt over hjelpemidler finner du under Lenker. For de fleste fag er alle hjelpemidler tillatt, unntatt bruk av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. Sørg for å møte opp i rett tid. Du kan ikke regne med å få avlegge eksamen dersom du kommer for sent. På muntlig eksamen trekker du eksamensoppgave 30 minutter før eksamineringen starter. I de 30 minuttene er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av kommunikasjon med andre (Internett og mobiltelefon). Jeg ser det er forskjellig tekst fra fylke til fylke. Så du er nødt til å klikke deg inn på ditt eget fylke og se hvilken informasjon som er lagt ut under der det står "Viktig informasjon om eksamen" Endret 10. juni 2013 av Unquale Lenke til kommentar
emiliemmk Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Edit: Jeg er fra Akershus Ja, det jeg leste også, men så leste jeg at noen hadde laget problemstillinger, og da ble jeg litt usikker. Da får jeg bare anta at dette gjelder et annet fylke Endret 10. juni 2013 av emiliemmk Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det finnes forskjellige modeller for muntlig eksamen. Modell 1: 30 minutters forberedelse uten kommunikasjon, som munner ut i intill 30 minutters samtale. Det er vanlig at du presenterer løsningen på oppgaven du fikk i forberedelseshalvtimen. Det varierer fra fylke til fylke om det i det hele tatt er tillatt med hjelpemidler i denne forberedelsen. I mitt fylke, Møre og Romsdal, er det ikke tillatt. Modell 2: 48 timers forberedelse med alle hjelpemidler, som munner ut i intill 10 minutters presentasjon + intill 20 minutters fagsamtale med eksaminator Merk at elever ved videregående får vite tidspunkt for trekk 48 timer før eksamen uansett. Modell er bestemt av faglærer, hør med vedkommende om en er usikker. Er man privatist får man tidspunkt alltid i privatistweb og/eller ved brev fra eksamenslokale/skole. Privatister har alltid modell 1 på muntlig eksamen. 1 Lenke til kommentar
emiliemmk Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 Det finnes forskjellige modeller for muntlig eksamen. Modell 1: 30 minutters forberedelse uten kommunikasjon, som munner ut i intill 30 minutters samtale. Det er vanlig at du presenterer løsningen på oppgaven du fikk i forberedelseshalvtimen. Det varierer fra fylke til fylke om det i det hele tatt er tillatt med hjelpemidler i denne forberedelsen. I mitt fylke, Møre og Romsdal, er det ikke tillatt. Modell 2: 48 timers forberedelse med alle hjelpemidler, som munner ut i intill 10 minutters presentasjon + intill 20 minutters fagsamtale med eksaminator Merk at elever ved videregående får vite tidspunkt for trekk 48 timer før eksamen uansett. Modell er bestemt av faglærer, hør med vedkommende om en er usikker. Er man privatist får man tidspunkt alltid i privatistweb og/eller ved brev fra eksamenslokale/skole. Privatister har alltid modell 1 på muntlig eksamen. Dette var et betryggende svar! Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå