Gå til innhold

2*200GB i raid = ??

_howy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
372,5 GB, for å være nøyaktig...

Høhh? 2 ganger 200 GB er da 400GB. Du må tenke på GiB (Gibabinær byte).

Eneste minuset er att hvis kanskje ene disken svikter å du mister 372 gb med data.. det kan være litt surt

Jepp, Antar du ikke skal kjøre programmer fra det raidet. Hvis du skal bruke det til musikk, video osv er det egentlig bortkastet med den lille ekstra ytelsen raid0 gir.

Anbefaler heller å kjøre de to 200GB-diskene normalt. Da mister du "bare" halvparten om en disk ryker og du kan ha de viktigste dokumentene dine på begge for å være ekstra sikker. Dvs. om den ene kræsjer så har du likevel kopi av det aller viktigste på den andre.

Lenke til kommentar
Litt off topic kanskje, men hvor stor reell ytelseøkning er det egentlig med raid 0?

Scenario 1:

Kopiering eller flytting av gigantiske filer (>5MB) fra Raid til 1 enkelt tilsvarende disk: 0 forbedring fordi skrivehastigheten på den andre disken begrenser.

Scenario 2:

Kopiering eller flytting av gigantiske filer fra Raid til tilsvarende Raid-oppsett: 0 forbedring fordi skrivehastigheten på raid-arrayet som skriver begrenser. Kopiering eller flytting fra en enkelt disk til raid-oppsettet vil gå like raskt.

Scenario 3:

Kopiering eller flytting av gigantiske filer fra en disk til et Raid0 med tilsvarende disker: nesten en dobling av hastigheten fordi skrivehastigheten på raid-arrayet begrenser og lesehastigheten på en enkelt disk er ca dobbelt av skrivehastigheten på samme disken. Alle de tre fysiske diskene må da stå på forskjellige ATA-kanaler (kabler)

Scenario 4:

Kopiering eller flytting av gigantiske filer innen partisjoner på det samme raid-oppsettet: noe økning men ikke så mye pga søketiden på diskene. Kanskje 5-30% raskere

Scenario 5:

Små filer (<1MB) (uansett oppgave): 0 forbedring fordi det alltid er søketiden på disken som er flaskehalsen i slike situasjoner.

Scenario 6:

Oppstart av windows og programmer: De fleste filene er små og dermed blir det lite eksta ytelse å hente der. ca 0-15% raskere.

Lenke til kommentar
Eg har kun dårlige erfaringer med RAID, endte med at eg kjøpte en helt vanlig PCI-IDE Kontroller. Eg får ikke masse "supre" ting. MEN det fungerer! Og eg kan flytte HD'ene til andre PC'er uten problem.

Vanlig IDE er mest stabilt!!!

Jeg har ikke erfaring med RAID, men har lest så masse vondt om disker som dør og river med seg nr. 2 i RAID0-oppsettet at jeg gikk for denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...