Gå til innhold

Adobe Lightroom 5 er nå sluppet!


Anbefalte innlegg

La meg få demonstrere nøyaktig hvor mye denne funksjonen herjer. Her er et bilde av en kirke i Oslo som er tatt på 9 mm. Helt forjævlig vrengt, stygt og ubrukelig i de aller fleste situasjoner.

 

TAvUeAM.jpg

 

Så tar du et enkelt trykk på en knapp og bildet forandres til dette:

 

ISsD4w4.jpg

 

Og vips så har vi et mye rettere, penere og mer realistisk bilde. Toppen av tårnet ser ikke spesielt pent ut, men dette ser uansett mye bedre ut enn det forvrengte bildet det opprinnelig var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Har nylig oppgradert til 7D hus. Skal nå skaffe meg Lightroom.

 

- Bør jeg gå for Lightroom til Mac eller PC? Har en ny, kraftig PC og skal kjøpe 13 Macbook Pro Retina snart. Har en 15" Macbook Pro fra 2008 jeg bruker enn så lenge. Den kjører Lightroom 5 trial versjonen helt fint. PCen bruker jeg stort sett til spill, så hadde kanskje vært lurt å hatt det slik.

- Backup. Hvordan vil dere anbefale at jeg gjør det? Ettersom jeg heller mest mot å gjøre alt av bilderedigering/organisering på Mac er jeg nødt til å skaffe meg ekstern HDD. Jeg tenkte å lagre alt Lightroom-relatert på en portabel ekstern harddisk, for så å sikkerhetskopiere denne til en Time Capsule jeg har hjemme. Hvilke gode backup-løsninger finnes på PC? Har forsåvidt vurdert CrashPlan også, men har ikke tatt meg råd til det riktig enda.

 

Som dere forstår er jeg litt usikker på hvordan jeg skal legge opp dette her. På en rMBP 13" med begrenset lagringsplass er jeg som sagt avhengig av ekstern lagring. Når det er sagt vil jeg ikke ha noen voldsomt dyr og profesjonell løsning da fotograferingen kun foregår på et hobby/amatørnivå. Når det er sagt er jeg livredd for de bildene jeg har, og de vil jeg sikre på best mulig måte.

Lenke til kommentar

Jepp. Har du erfaring med å bruke en 2,5" usb 3.0 disk som hoveddisk til lightroom? Lønner det seg å ha både catalogue og selve bildefilene på denne?

 

Time Capsule fungerer forsåvidt som en NAS for både PC og Mac, men den mangler naturligvis raid. Har du noen tips til ikke altfor dyr NAS som støtter RAID og egner seg godt til bilder? Og bør man da jobbe med bildene direkte på NAS, eller som backup?

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Har nylig oppgradert til 7D hus. Skal nå skaffe meg Lightroom.

 

- Bør jeg gå for Lightroom til Mac eller PC?

I utgangspunktet så kan du innstallere Lightroom på to maskiner (iflg lisensen). Jeg er usikker på hvordan det forholder seg når det er to forskjellige OP'er, men jeg kan egentlig ikke se at det skal være noe problem. Så derfor tror jeg at den beste løsningen er å innstallere LR5 på begge maskinene.

Jeg har kjørt LR på både stasjonær og laptop over lenger tid og det eneste kravet som stilles er at du ikke kan bruke LR på begge (to win maskiner) samtidig, men det er heller aldri aktuelt siden programmet alltid vil være "lukket" på den ene.

Lenke til kommentar

Ok, men da tror jeg at jeg satser på å kjøpe en USB3 2,5" ekstern dedikert til Lightroom. Så kjører jeg det fortrinnsvis på Macen. Så vidt jeg husker kan jeg ta backup av den eksterne harddisken på Time Capsulen. Eneste som blir litt "stress" er å ha med eksterne harddisken hele tiden, menmen.

 

Finnes det noen mulighet for å ha f.eks bildene fra 2013 lokalt på macen, og de "gamle" på den eksterne harddisken? Det hadde vært optimalt for min del, ettersom jeg da kunne jobbet lokalt på macen uten å ta opp altfor mye plass til enhver tid.

Lenke til kommentar

Jepp. Har du erfaring med å bruke en 2,5" usb 3.0 disk som hoveddisk til lightroom? Lønner det seg å ha både catalogue og selve bildefilene på denne?

 

Time Capsule fungerer forsåvidt som en NAS for både PC og Mac, men den mangler naturligvis raid. Har du noen tips til ikke altfor dyr NAS som støtter RAID og egner seg godt til bilder? Og bør man da jobbe med bildene direkte på NAS, eller som backup?

Jeg har ikke brukt så mye USB 3.0; men noe USB 2.0 og det gikk greit nok. Jeg hadde da både katalog og bilder på disken.

 

Det som kan være lurt, er å rendre standard previews ved inport - da tar det litt tid før maskinen er snappy igjen; men da slipper du å vente i evigheter når du blar i bildene første gang.

 

Jeg har kun brukt halv-rimelige QNAP og NetGear NAS-er, men de støtter RAID. Jeg vet andre bruker NAS som arbeids-disk. Jeg bruker den kun som backup.

Lenke til kommentar

Finnes det noen mulighet for å ha f.eks bildene fra 2013 lokalt på macen, og de "gamle" på den eksterne harddisken? Det hadde vært optimalt for min del, ettersom jeg da kunne jobbet lokalt på macen uten å ta opp altfor mye plass til enhver tid.

Det er ingenting i veien å ha f.eks. årets bilder lokalt og resten eksternt. Da anbefaler jeg at du har en katalog lokalt for de lokale filene og en katalog for de eksterne filene. Når du er ferdig med et år, så kopierer du både bildene og katalogen til den eksterne disken. Da kan du velge mellom å importer de inn i "alt sammen" katalogen, eller ha en katalog per år.

 

Eneste å tenke på når du flytter filer manuelt; så må du fortelle Lightroom hvor filene er flyttet.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bestille oppgraderig av LR i dag. Går inn på denne siden http://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom.html?promoid=KAUCD ,men får pokker ikke lov til å legge LR til i handelkurven . Har forsøkt både med Frefox, safari og tømt cache, på norsk adobe side og på US adobe side. Handlekurven er gråa ut alle steder... Føkk!

 

Noen som eti hvordan jeg skal få bestilt en oppgradering på nett? Får DERE "add to shopping cart" på denne linken?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bestille oppgraderig av LR i dag. Går inn på denne siden http://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom.html?promoid=KAUCD ,men får pokker ikke lov til å legge LR til i handelkurven . Har forsøkt både med Frefox, safari og tømt cache, på norsk adobe side og på US adobe side. Handlekurven er gråa ut alle steder... Føkk!

 

Noen som eti hvordan jeg skal få bestilt en oppgradering på nett? Får DERE "add to shopping cart" på denne linken?

 

Det var jeg som dreit meg ut her. Måtte velge hva slags versjon jeg hadde fra før og språk...DA kom add to cart knappen opp... Case closed! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk nettopp mail fra Adobe om at Ligthroom nå inngår i CC-pakka (jeg hadde kun Photoshop), og at prisen jeg fikk for det første året på CS (100 kroner/måned) nå blir permanent.

Nå hadde jeg allerede Lightroom, men det forsvant da inn som et gratis tillegg til Photoshop istedet for å ligge der som en egen app.

 

Uansett: 100 kroner/måneden for hele tiden oppdaterte versjoner av Photoshop og Lightroom er ikke galt.

Lenke til kommentar

Nå er oppdateringen LR 5.2 tilgjengelig til nedlasting "link til Adobe update i bunn av artikkelen".

Bla. dette er oppdatert.

 

Newly added support for Tethered Capture in Lightroom 5.2

  • Canon EOS 6D
  • Canon EOS Rebel T5i / EOS 700D / EOS Kiss X7i
  • Canon EOS Rebel SL1 / EOS 100D / EOS Kiss X7
New Camera Support in Lightroom 5.2
  • Canon EOS 70D
  • Canon PowerShot G16
  • Canon PowerShot S120*
Bugs Corrected in Lightroom 5.2
  • Output Sharpening and Noise Reduction were not applied to exported images that were resized to less than 1/3 of the original image size.
  • Slideshow Exporting process fails for time-lapse sequences.
  • Unable to export a Book. This only occurred after a customer deleted a background photo.
  • Catalog containing images processed with PV2003 were adding a post-crop vignette when catalog upgraded to Lightroom 5.
  • JPEG decoding produced a red colorcast.
  • Unable to scroll through photos when in Full screen mode. This only occurs when more than 1 photo is selected.
  • “Store presets with this catalog” preference is not preserved when upgrading catalog from previous versions of Lightroom.
  • Crash when scrubbing Size slider with existing spot selected.
  • Landscape crop not maintained on portrait oriented photos
  • Pressing the Reset button while holding the Shift key results in an internal error.
  • Crash when attempting to move brush spots.
  • Gray area is shown when zooming in/out after cropping image.
  • A row of vertical artifacts appears along bottom edge of photo when applying Grain.
  • Defringe Color Sampler is inaccurate on photos that have Upright applied.
  • All of the images on a Compact Flash card did not appear in the Import Dialogue.
  • Metadata panel displayed incorrect information after modifying published photo. Please note that this only occurred when metadata was changed after the photo was published.
  • Soundtrack does not fade at the end of a slideshow.
  • The Esc key did not exit the slideshow after right clicking screen with mouse during slideshow playing.
  • Import dialog remained blank for folders that contain PNG files with XMP sidecars.

 

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er støtte for fler kameraer enn de som er nevnt i den listen. Bl.a. Olympus E-M1*, Panasonic GX7, Fuji X-M1**

Det bryr meg og Canonrumor en viss plass :p

 

Edit: du glemte Sony A3000 :)

Edit:II det er ny support for 16 kameraer.

 

Trodde denne hadde kommet tidligere

Det vet jeg ikke, er bare noen timer siden canonrumor la dette ut på sine sider.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...