sijo25 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Noen som har forslag til forskjellige problemstillinger? (Oppgaveveiledningen sier b.l.a. ''Det er viktig at kandidaten også reflekterer over internasjonale forhold som kan årsaksforklare de nasjonale forhold.'' Lenke til kommentar
Kaabye Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg regner med at du planlegger å fokusere på forholdene i Norge ettersom at vi snakker om et nasjonalt nivå med påvirkning fra resten av verden? Her kan det lønne seg å først og fremst se på hvordan politikken i Norge utvikler seg etter første verdenskrig. Et viktig faktum er at man i Norge blir veldig inspirert av den russiske revolusjonen og arbeiderpartiet blir utover mellomkrigstiden nærmere og nærmere kommunismen. Noe som igjen kan koples til hvordan Sovjet ønsket å fremme en verdensrevolusjon for kommunismen og med arbeiderpartiet på laget kunne dette blitt en realitet i Norge i mellomkrigstiden. I forhold til leveforhold blir det jo viktig å trekke inn børskrakket i 23 og den dårlige økonomiske tilstanden som var over hele Europa etter første verdenskrig. Dette preget også Norge. Med tanke på en problemstilling ser jeg for meg at du for eksempel kan ta utgangspunkt i Norge og forme enn problemstilling som stiller spørsmål om hvordan Norge ble formet politisk etter første verdenskrig. Bruk årsak - virkning som et godt utgangspunkt for problemstillingen. Selv kom jeg opp i Historie og har eksamen i morgen, i totalitære regimer. Men føler meg meget trygg på hele perioden 1914-1945. Så hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre! Lenke til kommentar
sijo25 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg regner med at du planlegger å fokusere på forholdene i Norge ettersom at vi snakker om et nasjonalt nivå med påvirkning fra resten av verden? Her kan det lønne seg å først og fremst se på hvordan politikken i Norge utvikler seg etter første verdenskrig. Et viktig faktum er at man i Norge blir veldig inspirert av den russiske revolusjonen og arbeiderpartiet blir utover mellomkrigstiden nærmere og nærmere kommunismen. Noe som igjen kan koples til hvordan Sovjet ønsket å fremme en verdensrevolusjon for kommunismen og med arbeiderpartiet på laget kunne dette blitt en realitet i Norge i mellomkrigstiden. I forhold til leveforhold blir det jo viktig å trekke inn børskrakket i 23 og den dårlige økonomiske tilstanden som var over hele Europa etter første verdenskrig. Dette preget også Norge. Med tanke på en problemstilling ser jeg for meg at du for eksempel kan ta utgangspunkt i Norge og forme enn problemstilling som stiller spørsmål om hvordan Norge ble formet politisk etter første verdenskrig. Bruk årsak - virkning som et godt utgangspunkt for problemstillingen. Selv kom jeg opp i Historie og har eksamen i morgen, i totalitære regimer. Men føler meg meget trygg på hele perioden 1914-1945. Så hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre! Tusen hjertelig takk for meget utfyllende og hjelpende svar! Selvfølgelig glemte jeg å tilføye en litt viktig ting i oppgaven: ''Kandidaten skal i sitt muntlige foredrag gjøre rede for hvordan politiske og sosiale forhold skapte ulike livsbetingelser for mennesker i Norge.'' Endret 10. juni 2013 av sijo25 Lenke til kommentar
Christinaaaa Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer opp i historie muntlig. Er det noen som kan legge ut de forskjellige temaene og problemstillingene man kan trekkes ut i? Da får jeg forberedt meg på mest mulig måte! På forhånd takk :-) Lenke til kommentar
sijo25 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2013 (endret) Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer opp i historie muntlig. Er det noen som kan legge ut de forskjellige temaene og problemstillingene man kan trekkes ut i? Da får jeg forberedt meg på mest mulig måte! På forhånd takk :-) Selv synes jeg det er best å lese så mye som mulig gjennom hele boka. Endret 10. juni 2013 av sijo25 Lenke til kommentar
Kaabye Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Selv synes jeg det er best å lese så mye som mulig gjennom hele boka. Ja det kan være lurt men vær forsiktig med å ikke drukne deg i informasjon, med en gang du vet temaet bør du lese alt du kommer over som handler om det så fort som mulig, og så tenke deg om hva som kan linkes fra andre temaer som du tror du kan få spørsmål om og så lese om det. Husk at det er du som bestemmer hvordan samtalen skal gå, man kan selv lede samtalen i den retningen man vil ved å legge inn stikkord som eksaminator plukker opp! 1 Lenke til kommentar
svl_ Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg kom også opp i historie muntlig, og fikk om den industrielle revolusjonen. Problemstillingen min er delt opp i 3, og er som følger: - Forutsetninger for den industrielle revolusjonen i Norge? - Hva slags industri fikk man? - Hva slags virkninger fikk dette for samfunnet? Kom gjerne med innspill og tips hvis dere har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå