Gå til innhold

Velkommen til Hardware Ekstra

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg er veldig todelt her. Skjønner godt at Hardware.no er avhengig av å få inn penger fra et eller annet plan, og sider som Hardware.no er nok ekstra utsatt for "Adblock" ettersom mange av de daglig leserne er teknisk oppegående mennesker som har annonseinnhold blokkert.

Samtidig så er jeg aktiv motstander av å filtrering av innhold, og en nettside skal tilby særs godt innhold på et jevnt intervall om det skal forsvare en prislapp på 29kr per måned. Mange kan si det at "jamen, 29kr er da ikke så mye.." og det er det forsåvidt ikke heller men om vi går mot en trend hvor flere og flere nettsider skal begynne med filtrert innhold hvor du må betale for å få tilgang på den informasjonen som normalt skulle vært tilgjengelig gratis så blir det fort 29kr her, 29k der.. Har selv vært VG+ medlem en stund, men det skyldes at kampanjen til Telenor gjør at jeg får det til såpass lav pris og at mye av innholdet var helt akseptabelt til å begynne med, nå har jo VG gått i fella hvor de til stadighet klistrer VG+ eksklusive artikler utover nettavisen sin, og det er jo naturligvis de mest interessante og omfattende artiklene som er eksklusive og på mange måter tvinger det nedover trynet på folk at "du går glipp av alle godsakene om du ikke betaler oss xx antall kroner per måned". Dette kombinert med at det er null diskusjonsfelt til VG+ artiklene har gjort at jeg i 9 av 10 tilfeller bare leser igjennom nettavisen og aldri åpner opp VG+ i det hele tatt, unntaket er når jeg bevist får med meg at det er noe spesielt der som jeg ønsker å få med meg eller når det dukker opp saftige artikler om Molde FK da jeg er Molde fantast.

Har overhode ingen ønsker å støtte oppunder en fremtid som bikker oss imot at alt skal bli betalbare tjenester. For det er jo nettopp dette Hardware Ekstra begynner å skrike syntes jeg. Inntrykket mitt var at Hardware Ekstra skulle tilby en bedre designet nettside fri for reklame, så de som ikke ønsker reklame kan få en mer samvittighetsfull måte å aksessere nettsiden på kontra det å bruke Adblock. Det var en tanke jeg kunne støtte fult ut, for da gir du folk muligheten til å velge om de ønsker å støtte nettsiden med noen kroner og da slippe reklamen, eller fjerne Adblock og heller bite i seg reklamen så dere får inn penger den veien, eller være noen kyniske grinebitter som fremdeles går for Adblock på de vanlige nettsidene.

Det er helt greit, men det å begynne å tilby eksklusivt innhold og dermed redusere kvaliteten og tildels straffe de som kanskje bruker nettsidene uten Adblock syntes jeg er en uting.. Og personlig når ting som dette dukker opp hvor jeg fort kan begynne å føle meg presset til å betale 29kr per måned for å få med meg alt innholdet som jeg normalt burde hatt tilgang på gratis motiverer meg verken til å betale 29kr, ei heller fjerne Adblock for å være helt ærlig. Føles nesten som en liten "DRM" situasjon om du spør meg.

Og Hardware.no må passe på så ikke mange brukere plutselig finner seg annet beite, det finnes tross alt massevis av teknologinettsider der ute, mange kommer med raskere oppdateringer og generelt mer omfattende artikler enn Hardware.no også uten at de tar betalt for det. Jeg har alltid sett på Tek.no som det beste nettverket tilgjengelig i Norge, på norsk men skal man begynne å tulle for mye så er det en kort vei for mange av oss å bare migrere til internasjonale alternativer.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ramguy : Poenget med Ekstra er at den "inntekten" som kommer inn via de 29Kr ene brukes til å forbedre innholdet til nettsidene med ekstra artikler. Uten denne ekstra inntekten hadde det ikke vært mulig å satse på enda mer innhold og spesielt med trenden med Ad-Block osv.

Edit : Dette er slik jeg tolker det.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ramguy : Poenget med Ekstra er at den "inntekten" som kommer inn via de 29Kr ene brukes til å forbedre innholdet til nettsidene med ekstra artikler. Uten denne ekstra inntekten hadde det ikke vært mulig å satse på enda mer innhold og spesielt med trenden med Ad-Block osv.

Edit : Dette er slik jeg tolker det.

Da blir det spennende å se hvor mye penger dette faktisk blir. Per dags dato er det ca. 500 som abonnerer. Det gjenstår å se hvor mange som er igjen etter en måned. (jeg er nok ikke blant dem)

500 personer gir inntekt på 15 000 kr, noe som ikke engang dekker en halv journalist.

Edit: håper hardware er så sporty at de legger ut oversikt over hvor mange som abonnerer etter at ordningen har satt seg.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Planen er å utvide dette til andre sider i nettverket vårt over tid, men nøyaktig når har vi ikke satt noen konkret plan for. Vi startet med Hardware.no fordi leserbasen er størst der, og en eller annen gang i løpet av året/neste år er tanken å utvide det til Gamer.no og Amobil.no - men vi har ikke satt noen konkrete tidsestimater der. Nøyaktig hvordan det pakkes inn for de som har Hardware Ekstra-medlemskap har vi ikke grublet så alt for mye på ennå :-)

I denne sammenhengen synes ikke dette som et lurt utsagn å komme med - dere har egentlig bare startet noe uten en god plan? :tease:

Jeg må også si meg enig i det som blir påpekt ang adblock-brukere kontra andre: Dette blir som å straffe de som ikke har brukt adblock

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kommer ihvertfall ikke til å betale for dette av den enkle grunn at jeg ikke liker denne trenden. Ja det er "bare" 29,- men så skal man ha gjerne ha aftenposten, vg og dagbladet også og da koster det plutselig nærmere 1500,- i året.

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen synes ikke dette som et lurt utsagn å komme med - dere har egentlig bare startet noe uten en god plan? :tease:

Hehe, joda - vi har en plan, en slags ramme for hva vi ser for oss. Men vi ser ingen grunn til å spikre denne helt fast før vi har høstet erfaringer med Hardware Ekstra. Dette er en helt ny greie for hele mediebransjen, ikke bare oss, så vi ønsker å ha så mye fleksibilitet som mulig samtidig som vi har en ramme å jobbe ut fra. Tilbakemeldingene vi får på Hardwar Ekstra hver dag er med på å forme prosessen fortløpende :-)

Lenke til kommentar

spørmålet er jo om dere virkelig vil ofre en gruppe brukere på beskningen av superbrukere som heler ikke nøler med å betale hva som helst .

Skal det ende opp med et forum bare for eliten ?

skal de som søker hjelp av diverse årsaker begynne å betale "support" for få hjelp av andre brukere .

jeg frykter nemlig at diskusjon.no også blir pålagt betaling

Lenke til kommentar

spørmålet er jo om dere virkelig vil ofre en gruppe brukere på beskningen av superbrukere som heler ikke nøler med å betale hva som helst .

Skal det ende opp med et forum bare for eliten ?

skal de som søker hjelp av diverse årsaker begynne å betale "support" for få hjelp av andre brukere .

jeg frykter nemlig at diskusjon.no også blir pålagt betaling

Hei,

Jeg forstår bekymringen din - men dette er på ingen måte noe vi ønsker eller tror vil skje. Vi har valgt en modell som egentlig er veldig åpen: Gratis prøvetid, ingen forpliktelser, alle kan lese én sak i uken uten problemer og blir en sak delt i sosiale medier, så er den helt åpen den veien - for å nevne noe. Nettopp fordi vi vil at Ekstra skal komme så mange som mulig til gode.

Det er også litt av grunnen til at vi har satt prisen så lavt som vi har gjort.

Én måned med Hardware Ekstra, som er en liten andel av artiklene våre, koster bare litt mer enn én dags papiravis.

Lenke til kommentar

En sak i måneden ? .

Hvordan skal man da kunne velge riktig sak .

Det kunne være at man har brukt opp kvoten fordi man måtte lære seg noe fra en sak også kommer

Hva om dette er kurs på hvordan man bygger sin egen pc ?

Skal man da være tvunget til betale for ta et "kurs" om data ?

Så her må dere være ekstremt nøye med hva dere bruker i ekstra

Så langt har dette bare medfør at enkelte her på forumet føler seg ekstra irriterte

Lenke til kommentar

Da har jeg vært Exstra medlem en liten stund og det er et par ting som plager meg.

Noe er feil med innlogging via telefon (iphone). Når jeg skal taste inn passordet så henger det seg, altså jeg får ikke skrevet mer enn første bokstaven i passordet. Prøvde for sikkerhetskyld på 2 forskjellige mobiler uten hell. Dette gjelder iphone 4 og 4s. Dette problemet har jeg ikke erfart på noen andre sider eller andre apper på telefonen.

Det andre er at jeg må inn med hele email adressen, mens her på forumet er det nokk med nick. Er det ikke mulig å koble sammen de 2 kontone slik at jeg slipper å skrive inn hele email adressen og kun nick? Har ikke fått lest så alt for mye på HwE pga dette, så vist dette ikke blir forbedret eller fikset så kommer ikke jeg til å være HwE kunde lenge :(

Lenke til kommentar

Da har jeg vært Exstra medlem en liten stund og det er et par ting som plager meg.

Noe er feil med innlogging via telefon (iphone). Når jeg skal taste inn passordet så henger det seg, altså jeg får ikke skrevet mer enn første bokstaven i passordet. Prøvde for sikkerhetskyld på 2 forskjellige mobiler uten hell. Dette gjelder iphone 4 og 4s. Dette problemet har jeg ikke erfart på noen andre sider eller andre apper på telefonen.

Det andre er at jeg må inn med hele email adressen, mens her på forumet er det nokk med nick. Er det ikke mulig å koble sammen de 2 kontone slik at jeg slipper å skrive inn hele email adressen og kun nick? Har ikke fått lest så alt for mye på HwE pga dette, så vist dette ikke blir forbedret eller fikset så kommer ikke jeg til å være HwE kunde lenge :(

Hei

Takk for gode innspill!

Jeg er helt enig, mobilinnloggingen fungerer ikke bra nok.

Vi jobber med et par konkrete fikser. Bl.a skal vi prøve å gjøre det slik at epost er autoutfylt for deg når du kommer fra en nettleser du var innlogget på, men der session har utløpt, slik at du kun trenger punche passord.

I tillegg holder vi på å fjerne en bug som gjør at om du logger ut på en maskin blir du logget ut på alle andre maskiner også. EDIT: Dette er fikset nå :)

Å skrive inn nick i stedet for epost burde sikkert også være mulig, skal sende denne ballen videre til teknisk.

Bugen du nevner på iPhone har vi ikke hørt noe om før. Hvilken nettleser og versjon av iOS bruker du?

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Beklager HW, føyer meg inn i rekken av folk som finner dette her direkte latterlig. Har de siste årene stort sett bare holdt meg til forumet og sjeldent lest deres artikkler pga. det stort sett har vært elendige oversettelser eller originalartikkler som aldri går i dybden eller stiller kritiske spørsmål. Nå som vi endelig skal få dette tilbake må vi nå betale for disse, da går jeg heller til andre alternativer som er gratis og som attpåtil gjør en jobb som er i en annen dimensjon sammenlignet med mye av journalistikken(om google translate kan kalles det) her.

Hadde ikke hatt noe mot om dette var en tjeneste som fjernet reklame, men når dere segregerer brukere på den måten det gjøres her blir jeg direkte kvalm og setter meg på bakbena.

Endret av Vizla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei

Takk for gode innspill!

Jeg er helt enig, mobilinnloggingen fungerer ikke bra nok.

Vi jobber med et par konkrete fikser. Bl.a skal vi prøve å gjøre det slik at epost er autoutfylt for deg når du kommer fra en nettleser du var innlogget på, men der session har utløpt, slik at du kun trenger punche passord.

I tillegg holder vi på å fjerne en bug som gjør at om du logger ut på en maskin blir du logget ut på alle andre maskiner også. EDIT: Dette er fikset nå :)

Å skrive inn nick i stedet for epost burde sikkert også være mulig, skal sende denne ballen videre til teknisk.

Bugen du nevner på iPhone har vi ikke hørt noe om før. Hvilken nettleser og versjon av iOS bruker du?

Takker for svar. Min telefon er ios 5.0.1 og bruker safari. Dama sin er noe oppgradert, tror det er 6.1 eller 6.2. Det er også safari.

Edit: virker også som om "log inn" knappen er det siste som loades inn. Kanskje en fillesak men synest det er litt "trasig" å måtte laste inn alt kun for å forlate siden. Spesielt reklamene

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Takker for svar. Min telefon er ios 5.0.1 og bruker safari. Dama sin er noe oppgradert, tror det er 6.1 eller 6.2. Det er også safari.

Jeg testet på en iPhone med iOS 6.1.3 nå, også Safari, uten å oppleve noen problemer med innloggingen. Skulle gjerne funnet ut av dette. Hvis vi klarer å finne ut hvordan vi reproduserer feilen skal vi få rettet den.

Edit: virker også som om "log inn" knappen er det siste som loades inn. Kanskje en fillesak men synest det er litt "trasig" å måtte laste inn alt kun for å forlate siden. Spesielt reklamene

Erlend har planer om å skrive om hvordan innloggingen fungerer på mobil. Tipper vi har noe nytt å vise frem i løpet av neste uke. Jeg er litt usikker på om han da også tenker å endre hvordan "logg inn"-knappen lastes, men det er godt mulig han ser på om den kan forbedres i samme slengen.

Lenke til kommentar

Beklager HW, føyer meg inn i rekken av folk som finner dette her direkte latterlig. Har de siste årene stort sett bare holdt meg til forumet og sjeldent lest deres artikkler pga. det stort sett har vært elendige oversettelser eller originalartikkler som aldri går i dybden eller stiller kritiske spørsmål. Nå som vi endelig skal få dette tilbake må vi nå betale for disse, da går jeg heller til andre alternativer som er gratis og som attpåtil gjør en jobb som er i en annen dimensjon sammenlignet med mye av journalistikken(om google translate kan kalles det) her.

Hadde ikke hatt noe mot om dette var en tjeneste som fjernet reklame, men når dere segregerer brukere på den måten det gjøres her blir jeg direkte kvalm og setter meg på bakbena.

Hvordan kan du bli kvalm av en slik filleting? Hvordan reagerer du ellers på all uretten og urettferdigheten rundt om i verden? Beklager, men blir litt provosert over hvor voldsomt negative enkelte kan være over så lite :nei:

Hovedmålet mitt med "ekstra" er å slippe reklamen på sidene og samtidig gi noe tilbake. Har vært og er fortsatt adblock-bruker, men sider jeg bruker mye føler jeg dårlig samvittighet ovenfor. Det sitter tross alt folk i andre enden og skriver det man leser, vedlikeholder og oppgraderer. De har dette som sin inntekt.

HW-gjengen sitt mål ved å lage "ekstra" er jo å få med så mange som mulig. De kunne ha valgt å kun gi et tilbud om reklamefri surfing. Da hadde blant andre jeg blitt med, men det hadde sikkert vært mange som hadde klaget over at det var for lite, ikke verdt prisen. Derfor prøver de å lage en pakke med reklamefrie sider og bedre innhold for ekstra-medlemmer. Da er det noen som blir "kvalme" og synes det hele er latterlig. Det går nok ikke å tilfredsstille alle... Gi de litt tid til å evaluere og finslipe konseptet så blir det nok bra til slutt :)

En annen tanke:

I dag er det 3 kategorier lesere her.

-De som er ekstra-medlemmer

-De som leser reklame

-De som bruker adblock

De to første genererer jo inntekter, men genererer den 3. kategorien noen som helst inntekter? Hvis ikke, hvorfor ikke bare lage artiklene på forsiden som bilder, og legge disse på serverne til reklametilbyderne? Da vil jo adblock fjerne disse :tease: Kanskje drastisk å gjøre dette med alle, men kanskje halvparten... adblock-brukere er jo likevel blindpassasjerer, hvis jeg har forstått dette rett :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi bare si at jeg grunnet dårlig browser bruker opplevelse på tablet som er primær enhet om dagen kommer til å opte out sv dette.

Løsningen med å skjule reklame medfører dobbel og trippel rendinger på skjermen og man ser annonser litt og bredde justerer seg inn/ut flere ganger og blir nesten sjøsjuk.

Det er de annonsene som henger på høyresiden først på sider som har skylden tror jeg.

Jeg kunne likeså godt ha de annonsene der hele tiden.

Tablet jeg bruker er Samsung Galaxy Note 10.1 4G med Android 4.1.2 og innebygd browser , chrome og dolphin for tab. Og broswer i landscape modus.

Lenke til kommentar

Problemet med reklame er at det virker som om de får førsteprioritet når det gjelde nedlasting av siden

Før var det veldig mange som hadde trege nettlinjer og det er jeg sikker på at det er det noen igjen av enda

Så hvis man skal vente på reklamen før det rette innholdet kommer på en treg linje så er alt ødelagt

Man har jo en begrensninger på hvor mye data man får laste ned.

skal man da tillate at en vesentlig del av den tillate datamengden skal være reklame ?

Det er jo unødvendig at samme reklame lastes ned gang på gang bare for spise enda mer av kvoten.

Er det da mer aksepter at man skal tvinges til betale for noe som burde være gratis ?

Betalingen burde være frigiving men det blir den jo ikke når det er på det nivået

jeg har en link i nettleseren meins som heter "siste saker fra hardware.no"

Dette skiller ikke mellom saken som er ekstra og de vanlige

Samtidig kan det være vanskelig vite hvilken av artiklene man velge av gratis kvoten fra ekstra

Jeg har heller ikke sett at de er merket med "ekstra" i denne oversikten

det hadde vært en stor fordel slik at man slipper å velge en ekstra artikkel ufrivillig og bruke opp kvoten uten å være klar over det

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...