Gå til innhold

Fra i dag er det utrygt å piratkopiere i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når firmaer tar opp store lån for å utvikle dyre produkter, så prøver du å si at det er mindre skadelig for firmaene/menneskene at noen kopierer enn å stjele?

Det er har ingenting å si hvor skadelig det, det er ikke det samme som stjeling, akkurat som voldtekt ikke er det samme som stjeling, det betyr hverken at det er lovlig eller moralsk ok, det betyr bare at det ikke er stjeling.

AtW

• Liker 8
Lenke til kommentar

jeg forstår ikke ordlyden i det .

Data som er registrert før 1 juli blir altså virksom fra og med 1 juli og kan så brukes.

jeg trodde virkelig at det bare var dat som var registret fra og med 1 juli som kunne brukes i forbindelse med denne loven , ikke det som var registrert frør den datoen .

For meg er det tilbakevirkende kraft

Loven gjelder hvor vidt private aktører har lov til å overvåke deg og få informasjon av deg. Blir du tatt for noe nå kan vel rettsvesenet kanskje få tillatelse til å se tilbake på tidligere nedlastningshistorie og bruke dette som et tillegg for å få mest mulig penger ut av deg. Den første juli vil de kunne få tilgang til hvilken husstand som ligger bak IP adressen, og om du har lastet ned noe de siste 21 dagene vil informasjonen om nedlastingen fortsatt ligge der. Loven er ikke tilbakevirkende, den gir bare tilgang på informasjon den 1 juli. Deling av kultur via nett er like ulovlig som alltid.

Lenke til kommentar

samme hva , informasjon hente ut før en lov tiltrer ER tilbakeførende når den informasjon brukes

det ser man jo i andre sammenhenger.

Hvis jeg har laste ned gratis musikk før en lov inntrer som sier at denne musikken ikke lenger er lovlig å laste ned

jeg har ikke lov å laste ned mere musikk men jeg kan bruke det som er lastet ned.

Hvis man skulle ha samme praksis som piratloven så vill det tilsi at også den musikken jeg laste ned før loven inntrer blir ulovlig

har politiet lov å samle inn informasjon de ikke har lov å bruke , så innføre en nye lov og så plutselig få lov til bruke den informasjon som er salet inn før den nye loven inntrer ?

skal man da ikke samle informasjon inn NÅR loven er innført ?

Lenke til kommentar

Politiet har da hatt lov til å ha og bruke denne informasjonen tidligere. Når det kommer til torrentnedlasting kan alle lagre informasjon om de andre som også deler samme fil.

Det er ikke ulovlig å sette et tidspunkt hvor den oppsamlet informasjonen skal kunne deles med andre. Informasjonen kan hentes ut fra og med 1.juli.

Lenke til kommentar

Hvis folk hadde ignorert produktene i stedet for å pirate dem hadde bedriftene sett at det ikke er marked for det, og tilpasset seg.

Jeg tenker det er motsatt. Ved å piratkopiere, viser man at det er et marked for produktene deres. De må bare finne ut hvordan de kan nå disse brukerne.

Ved å ignorere produktene, signaliserer man at de ikke er interessante, ikke at distribusjonsløsningene er dårlige. Ved å piratkopiere signaliserer man at produktene er interessante.

Når mange stjeler produktet dems så viser det at det er ett ganske stort marked, men folk bare nekter å betale.

Folk nekter å betale for dårlige løsninger.

Det har kommet til det punktet at folk synes at produktet er kjempebra, men enda ikke gidder å betale for det!

Det har kommet til et punkt hvor det er mye enklere å piratkopiere. Jeg tror at folk er i stor grad villige til å betale, men det forutsetter at man har gode løsninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet har da hatt lov til å ha og bruke denne informasjonen tidligere. Når det kommer til torrentnedlasting kan alle lagre informasjon om de andre som også deler samme fil.

Det er ikke ulovlig å sette et tidspunkt hvor den oppsamlet informasjonen skal kunne deles med andre. Informasjonen kan hentes ut fra og med 1.juli.

poenget mit gjaldt tidspunktet da informasjon var samlet

Lenke til kommentar

Det er har ingenting å si hvor skadelig det, det er ikke det samme som stjeling, akkurat som voldtekt ikke er det samme som stjeling, det betyr hverken at det er lovlig eller moralsk ok, det betyr bare at det ikke er stjeling.

AtW

Hva definisjonen er vel irelevant, når det har samme effekt, samme skade og samme alt, bortsett fra at man ikke tar ett fysisk produkt.

Poenget er at folk gjemmer seg bak at man ikke "stjeler", så dermed er det jo ikke så ille.

Lenke til kommentar

Hva definisjonen er vel irelevant, når det har samme effekt, samme skade og samme alt, bortsett fra at man ikke tar ett fysisk produkt.

Hvis effekten er den samme bortsett fra, så er ikke effekten den samme.

Poenget er at folk gjemmer seg bak at man ikke "stjeler", så dermed er det jo ikke så ille.

Det argumentet har jeg aldri i mitt liv sett brukt. Kan du vise til et eksempel?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Effekten er tapt inntekt. Så effekten er den samme, ja.

Hvis personen uansett ikke hadde hatt tilgang til nedlastede produkt i landet den bor i så er det ikke nødvendigvis tapt inntekt.

Skjønner ikke hvorfor du nødvendigvis vil bruke "stjeling" på noe som ikke er det.

Jeg ville heller ha sammenlignet det med sniking på konsert/kino. Man har ikke da stjålet en billett. Hadde det vært fullt eller uten mulighet til å skaffe billett så taper ingen penger på det (selv om det er ulovlig)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis personen uansett ikke hadde hatt tilgang til nedlastede produkt i landet den bor i så er det ikke nødvendigvis tapt inntekt.

Skjønner ikke hvorfor du nødvendigvis vil bruke "stjeling" på noe som ikke er det.

Jeg ville heller ha sammenlignet det med sniking på konsert/kino. Man har ikke da stjålet en billett. Hadde det vært fullt eller uten mulighet til å skaffe billett så taper ingen penger på det (selv om det er ulovlig)

Bortsett fra at personen kunne ha gått på neste forestilling? Bestilt i fra utlandet?

Lenke til kommentar

Bortsett fra at personen kunne ha gått på neste forestilling? Bestilt i fra utlandet?

Ja, du kan gjerne kverulere på eksempelet mitt, det er du som absolutt vil kalle det noe annet enn brudd på opphavsretten. Poenget står fortsatt på at det ikke er stjeling.

Klart, så er det mange som laster ned i stedet for å kjøpe (=tap av inntekt), noen laster ned fordi de ikke har tilgang andre steder (=ikke tap av inntekt, men kanskje vekker det interessen for andre lignende produker som er tilgjengelig =økt inntekt) (Her finnes det mange andre scenarioer som gir tapt, ingen effekt eller økt inntekt)

Uansett. Det er ikke det samme som stjeling.

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller han kunne ha vært hjemme. For noen år siden sluttet jeg å kjøpe filmer fordi det var for dyrt, og jeg så rett og slett ikke film i det hele tatt. Etter en stund begynte jeg å få sett filmene på andre måter som ikke innebar å kjøpe filmene. Det betyr ikke at noen har tapt inntekter. Nå har jeg imidlertid begynt med netflix siden de gjør det lettere for meg enn både TV og nedlasting.

Lenke til kommentar

Effekten er tapt inntekt. Så effekten er den samme, ja.

Effekten av å handle mat på rema fremfor rimi er tapt inntekt for rimi, stjeler du da fra rimi?

Piratkopiering fører ikke til at et produkt må byttes ut, som ved stjeling ved at tid og penger har gått med til å skape akkurat den varen som mangler.

Et fysisk produkt vil aldri bli sidestilt med en digital tjeneste, og lovverket burde heller oppdateres fremfor å tviholde på urgamle definisjoner som ikke lenger holder vann.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...