Gå til innhold

8GB vs 16GB RAM


maxvons

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil merke null forskjell med mindre du kjører noe som krever mye ram og du har konstant minneslukende programmer oppe heletiden.

 

Men i dagens samfunn er minne billig og du burde kjøre på med 8gb+.

Lenke til kommentar

Du vil merke null forskjell med mindre du kjører noe som krever mye ram og du har konstant minneslukende programmer oppe heletiden.

 

Men i dagens samfunn er minne billig og du burde kjøre på med 8gb+.

 

Kan du gi noen eksempler på RAM-krevende programmer?

Lenke til kommentar

Ville nok ikke vært mye forskjell til det bruket nei, men minne er billig nå og prisene går bare oppover. På en annen side så vil DDR4 erstatte DDR3 om et par år (dyrt i starten).

 

Jeg vet at jeg ikke hadde klart meg med 8 GB, mitt bruk er tunge surfeøkter og litt medieavspilling for det meste.

 

Men til ditt bruk, nei.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du vil nok ikke merke mye forskjell. Om du driver mye multitasking og har mange programmer oppe samtidig er det greit med en del ram men 8 er vel nok. Men det skader aldri å ha 16. Kanskje man ikke trenger det, men det er kjekt å ha uansett.

Lenke til kommentar

Virtualisering (kjøre et OS i et OS)

Video-redigering

Bildebehandling i store skalaer

 

Du kan godt kjøre på 16gb og bruke et par GB som ramdisk (Suuuper kjapp disk (blir slettet etter omstart))

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

 

Kan du gi noen eksempler på RAM-krevende programmer?

flysimulator tar mye. Om du driver mye redigering, cinema 4D, Photoshop osv.. Det krever litt
Lenke til kommentar

Kan du gi noen eksempler på RAM-krevende programmer?

Bilde-/videoredigeringsprogrammer (eller 3D), simuleringsprogrammer, nettleser med mange faner, multitasking og slike ting. Og, jo mer minne du har, jo mer brukes.

 

Men ha 8 GB som et minimum, anbefaler ikke å gå lavere enn dette.

 

Ta i betraktning multitasking og hvilke av de nevnte programtypene du bruker. Det er også viktig at du har en SSD (Samsung 840* eller 830, Kingston V300* eller HyperX 3K, Crucial M4, Intel 330 eller 335*, ta den billigeste). Heller en SSD fremfor ekstra minne.

 

*Relativt lav levetid (under 3000 P/E skrivesykluser) (ikke noe å tenke for med vanlig bruk!).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Skjønner, tror jeg holder meg til 8GB til DDR4 kommer :)

Hvis du tenker å kjøpe ny maskin innen noen år så sier jeg det samme ja. :)

 

Jeg endret innlegget over forresten. ;)

 

En ting du kan gjøre er å sjekke minneforbruket (Ctrl + Shift + Esc), hvor mange prosent som er i bruk. :)

 

Har du ikke SSD, så ville jeg som sagt sterkt anbefalt det.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker å kjøpe ny maskin innen noen år så sier jeg det samme ja. :)

 

Jeg endret innlegget over forresten. ;)

 

En ting du kan gjøre er å sjekke minneforbruket (Ctrl + Shift + Esc), hvor mange prosent som er i bruk. :)

 

Har du ikke SSD, så ville jeg som sagt sterkt anbefalt det.

 

Har en Samsung 840 Pro 256GB SSD, så trenger ikke det. Tenkte å kjøpe nytt hovedkort, ny prosessor og kabinett. Men er ikke sikker på om jeg vil ha dette hovedkortet:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782083

 

Eller dette:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781696

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...