Gå til innhold

Hva mener vi om at vegvesenet bruker ca. 3x så mye penger på konsulenter som på vei?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder vei og jernbaneutbygging, hadde det vært mer penger å spare ved å bevilge penger for "hele" (eller større deler) veien/banen, enn slik det er i dag. De bevilger penger kun for noen mil og så er det stopp. Alle engasjerte flytter til andre prosjekt og nye kommer eventuelt inn i fortsettelsen. Blir som å engasjere 20 tømerfirmaer, til å bygge din enebolig. Makan til tull fra samferdelses myndighetene.

 

Se litt til utlandet, de får mye mer ut av kronene! Og alle disse unødige utredningene! Til prosjekter som viktige og ganger hele samfunnet, må en kutte med på alle disse utredningene og konsekvensutredningene som både fordyrer og forsinker prosjektene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En privatist vil, i motsetning til statlig, og høre på de som jobber med den spesifikke tingen for å se om disse har vært borte i det problem før og har løst det, før de velger å kontakte en konsulent.

Tja..... Har du jobbet for en storentreprenør? Det er nok ikke alltid, de hører på råd fra ALLE annsatte de heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobber for samtlige(?) store entreprenører i Norge, så ja. Muligens en prekær sjef som er høy på seg selv ikke ville hørt på meg, men jeg har per i dag til gode og ha noe med slike personer å gjøre. Når jeg er ute på anlegg har jeg i hovedsak med byggherre, anleggsleder og formenn å gjøre og de har vel stort sett vært nede på jorden og mulig å prate med.

 

Så klart, jeg tror neppe de hadde hørt mye på meg om jeg bare hadde sagt; "Stol på meg, dette har jeg gjort før." Men når først et problem er inne i bildet så gjør jeg mitt ytterste for å gi en av disse tre, om ikke alle, all den informasjonen og kunnskapen jeg sitter med rundt akkurat dette problemet for så i sammen med de bli enig om en løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har jobber for samtlige(?) store entreprenører i Norge, så ja. Muligens en prekær sjef som er høy på seg selv ikke ville hørt på meg, men jeg har per i dag til gode og ha noe med slike personer å gjøre. Når jeg er ute på anlegg har jeg i hovedsak med byggherre, anleggsleder og formenn å gjøre og de har vel stort sett vært nede på jorden og mulig å prate med.

 

Så klart, jeg tror neppe de hadde hørt mye på meg om jeg bare hadde sagt; "Stol på meg, dette har jeg gjort før." Men når først et problem er inne i bildet så gjør jeg mitt ytterste for å gi en av disse tre, om ikke alle, all den informasjonen og kunnskapen jeg sitter med rundt akkurat dette problemet for så i sammen med de bli enig om en løsning.

Tror du må pressisere litt her! Er du annsatt i flere strore entreprenørfirmaer samtidig? Eller flere på rad? Eller er "ditt" firma engasjert, som en under- eller sideentreprenør?

 

Det er forskjell på å være ansatt (som jeg mente) og det å være engasjert!

 

Så du er en av RIB spesialistene, som veivesenet benytter og så hører de ikke på deg! :)

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Når Teknisk Ukeblad skriver at Vegvesenet bruker penger på konsulenter, så betyr det at Vegvesenet betaler private firmaer penger for å gjøre bestemte jobber, i stedet for at jobben gjøres av folk som er ansatt direkte i Vegvesenet.

 

Med andre ord: Det TU skriver om er en form for privatisering. Jeg har litt problemer med se hvordan mer privatisering skal føre til at Vegvesenet bruker mindre penger på tjenester utført av private firmer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så må folk (og media) skille på nødvendig prosjektering (planlegging, utredning av alternativer, konsekvensutredninger, nye tilpassninger etter utredningene og kanskje nye krav fra samfunn/oppdragsgiver, m.m.) og først da, starter den virkelige prosjekteringen. Med mer nøyaktige tegninger, beregninger/dimensjoneringer, utarbeiding av beskrivelser, krav til Tilbydere, m.m., så kommer utarbeiding av UtlysningstekSt, kontraksforslag, kontraksforhandlinger (og mye mer, da jeg ikke har nevnt alle prosedyrer og oppgaver), før "spaden stikkes i jorda". Og etter dette, skal det drives noe oppfølgende og fortløpende kontroll med entreprenørene. Problemer kan også oppst underveis og som må utredes og mer prosjektering.

 

Men, min mening er at de Statlige organ og det offentlige byrokratiet arbeider for lite effektivt! Tror det går med mange unødige timer på sosiale mediaer, kaffebesøk og annet sludder, i arbeidstiden. Bl.a. Vegvesenet har så mange annsatte, at det burde vært lite behov for store utgifter på konsulenter. En ide kunne jo være å sparke 90% av de, som arbeider der og la private konsulenter gjøre alle utredninger og annen prosjektering, overlate all utførelse til private og samme med oppfølging/kontroll, unntatt Sluttkontroll. Det ville blitt billingere, for samfundet.

Lenke til kommentar

Når man bruker andres penger, er det lett å se seg blind på tall. Utstyr til noen tusenlapper kan fort koste millioner for staten.

 

Jeg for min del hadde foretrukket at vi begynte å eksperimentere med privatisering av veinettet.

 

Ja, for det har jo aldri blitt prøvd ut allerede i 2003 gjennom Mesta AS. :p

Lenke til kommentar

Byråkratiet vokser.

Byråkratiet rekrutterer rett fra skole og universitet.

Byråkratiet mister realkompetanse.

Byråkratiet forfremmer folk til sitt inkompetanse nivå.

 

Kompetanse må hentes eksternt.

det finnes ikke inkompetente konsulenter.

 

 

Kompetansen må hentes eksternt nettopp fordi de borgerlige privatiserte vekk alle fagfolka i vegvesenet og lot byråkratene sittende igjen. Da blir det nokså ironisk at de RG får skylden for noe den siste borgerlige regjeringen har gjort.

Lenke til kommentar

Fortell, fortell...

 

Vegvesenet hadde engang en egen vegproduksjonsavdelingen - i alle fall frem til 2003, da de borgerlige bestemte seg å privatisere den vekk. Resultatet ser vi nå: Et tannløst vegvesen med kun byråkrater i vegbyggingen, et Mesta AS som sliter økonomisk og en veistandard som forfaller fortere enn liket til ei påkjørt rotte på asfalten.

Lenke til kommentar

Vegvesenet hadde engang en egen vegproduksjonsavdelingen - i alle fall frem til 2003, da de borgerlige bestemte seg å privatisere den vekk. Resultatet ser vi nå: Et tannløst vegvesen med kun byråkrater i vegbyggingen, et Mesta AS som sliter økonomisk og en veistandard som forfaller fortere enn liket til ei påkjørt rotte på asfalten.

Mesta er akkurat like privatisert som Vinmonopolet

Det er staten ved Nærings- og handelsdepartementet som eier konsernet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Mesta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...