Gå til innhold

Hva mener vi om at vegvesenet bruker ca. 3x så mye penger på konsulenter som på vei?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan skal å stemme blått hjelpe? VIdere så lurer jeg på hva du mener er rett? Du vet at det er mange utgifter knyttet til vegbygging som ikke er asfalt alene? Du tror vel ikke at å ikke planlegge noe og legge asfalt på måfå er noen god løsning?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å ha dette fullstendig klart: Du er klar over at statens ansvar for veg bare gjelder stamvegnettet? Det meste av riksvegnettet er overført til fylkeskommunene, og fylkeskommunale og kommunale utgifter sorterer ikke under Statens Vegvesen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vet dere hvor mange årsverk 2400 millioner nok er?

nei, det hjelper kansje ikke med blått, men det sender et signal til de røde om at dette ikke går

I konsulenttjenester? Omlag 1200 kanskje. Jeg sier ikke at vegvesenet ikke har effektiviseringspotensial, men vet du hva det innebærer å planlegge en vei? Det er ingen trivialitet.

AtW

Lenke til kommentar

Når man bruker andres penger, er det lett å se seg blind på tall. Utstyr til noen tusenlapper kan fort koste millioner for staten.

Jeg for min del hadde foretrukket at vi begynte å eksperimentere med privatisering av veinettet.

Javel? Har du eksempler på dette?

AtW

Lenke til kommentar

På en jobb for statens vegvesen her i vinter stod 4 karer i fra jobb, inkludert utstyr, og ventet i nesten 3 måneder før de fikk fortsette å gjøre jobben sin grunnet noe som viste seg å munne ut i bagateller og kunnskapsløshet blant Statens ansette.

Her for litt siden var jeg på jobb som i utgangspunktet var beregnet på å ta 2 uker, men etter 1.5 måned var jeg ferdig. Her var det både kunnskapsløshet, mangel på interesse i å prøve nye ting(Som kunne gitt et mer konkret svar på en prøve i fjellhull) og surring blant konsulentene som førte til masse ekstraarbeid.

Jeg har forøvrig til gode å møte en ansatt i vegvesenet som viser interesse for å lære noe om det yrket jeg driver med, annet enn det lille som står i bøkene de har funnet. Jeg har brukt unødvendig masse tid på forklaring på hvorfor og hvordan til disse uten at det har hjulpet i det heletatt. Alt i fra ferske folk som helt sikkert bare var lærling til gamle folk med "mange" år i bransjen.

Så sånn sett hadde ikke Vegvesenet tatt til skade å blitt privatisert, for da hadde både tid og penger vært en faktor i avgjørelsen på hvor god en ansatt hos disse er. Ikke hvor pirkete og latterlig nøye de ansatte kan være.

Jeg vet ikke om dette er gode nok eksempler for deg, Atw, men dette er nå hverdagen min når jeg er på jobb for både statens vegvesen og jernbaneverket.

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så sånn sett hadde ikke Vegvesenet tatt til skade å blitt privatisert, for da hadde både tid og penger vært en faktor i avgjørelsen på hvor god en ansatt hos disse er.

Er ikke dette resultat av privatiseringen da? Konsulent er en innleid ingeniør/rådgiver. Jo mer av Vegvesenet som privatiseres eller legges ned -> mer må kjøpes hos eksterne konsulenter -> mer penger flyttes fra lønne egne ansatte til å betale konsulenter.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så undelig at det offentlige, som statlige og havstatlige foretak bruker mye konsulenter. De har ikke alle nødvendige spessialister selv. Så vegvesenet, jernbaneverket og helsesektoren er nødt til å bruke ekstren kompetanse.

Tror det er en del, dere ikke tenker på! Høyt utdannede RIB konsulenter, tjener vesentlig mer i det private og er lite interessert i å jobbe i det offentlige!

Og i større utbyggningsprosjekter, er det mange forskjellige typer kompetanse som benyttes. Og det dreier seg ikke om noen få titalls spessialområder, men det kan dreie seg om veldig mange ti-talls spesialkompetanser (et snevet område). Og en type konsulet, er kanske engasjert kun 14 dager i et prosjekt, 2 dager i et annet. En annen noen måneder av året. Skal da det offentlige annsette en slik person, til høy lønn og så har han/hun jobb bare deler av året? Ville blitt ganske dyrt, for det offentlige å ha all kompetanse selv. Men om noe konsulent bruk kunne vært unngått, vet ikke jeg. Men jeg vet den, er en nødvendighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...