rike Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg skal kjøpe ny kompaktkamera og står nå igjen med x20 og s100/110. Kan noen gi meg noen tips/ råd? Viss noen har prøvd kameraene og evt fortelle om pos og neg så hadde det vært fint. Prisen på x20 har gått så pass ned ned at det er fristende å slå til på det. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Ja, jeg kan gi deg pros and cons slik jeg ser det, men det er til syvende og sist en individuell vurdering. S110 pros (jeg har brukt S100 litt men vet sånn ca forskjellene): 24mm vidvinkel, brukbar bildekvalitet i et veldig lommevennlig kamera, wifi, mulig å brukertilpasse kameraet en god del. Billig. cons: litt lite å holde i hånden, føles litt "plastikk" sammenliknet med andre modeller. X20 pros (gav det nettopp til fattern i gave og fikk fiklet såvidt på det): veldesignet knappelayout / "involverende fotograferingsopplevelse" (om det går an å si noe sånt). Litt større bildebrikke gir sannsynlighet for noe bedre bilder. f/2.8 blenderåpning også på tele. cons: litt større (passerer som jakkelommekamera), mangler 24mm vidvinkel og wifi. litt dyrere. For meg blir det en avveining mellom noe større fleksibilitet og features (S110) vs noe bedre fotoopplevelse (X20 er litt mer et "tradisjonelt" kamera uten så mange features). Jeg ville også vurdert Panasonic LX7 om jeg var deg. Tror jeg ville valgt dét kameraet om det var meg selv jeg kjøpte til. Endret 9. juni 2013 av trygvan Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg skal kjøpe ny kompaktkamera og står nå igjen med x20 og s100/110. Kan noen gi meg noen tips/ råd? Viss noen har prøvd kameraene og evt fortelle om pos og neg så hadde det vært fint. Prisen på x20 har gått så pass ned ned at det er fristende å slå til på det. Jeg har hatt Canon S100 og har np Fujifilm X20 og hva som passer deg best kommer litt ann på hva slags behov du har. X20 er ganske mye dårligere enn S100 med tanke på ISO ytelse, men til gjengjeld så har den god lysstyrke (f/2.0-2.8) og tar igjen noe der i forhold til S100. S100 har like god lysstyrke i vidvinkelområdet som X20, men lysstyrken er langt dårligere når du begynner å zoome inn. Når det gjelder bildekvalitet så er jeg godt vant fra før med X100S og 5D MK III og desverre så klarer jeg rett og slett ikke å la vær å bruke disse to som en målestokk når jeg kjøper kameraer. Jeg tok et testbilde tidligere i dag med X20 for å vise bakdelen med kompaktkameraer med tanke på hvordan den tegner detaljer av ting som er langt borte. Bildet under er 100% crop og bildet er tatt med selvutløser med kamera på stativ. Jeg tok faktisk to bilder da jeg trodde det var bevegelsesuskarphet, men det var det ikke. Jeg prøvde også å skarpe det opp, men det ble bare enda mer grøt. Noenlunde samme resultat har jeg fått med de fleste kompaktkameraene jeg har hatt og jeg har innsett at man bare må finne seg i at kompaktkameraer ikke er spesielt godt egnet til alt. Små kompakter er "point and shoot" kameraer hvor man stort sett tar bilder av folk og fe og ting i umiddelbar nærhet som bikkja/huset/bilden/blomstene etc. Da blir bildene flotte. Men landskapsbilder/naturbilder etc. blir ganske grøtete. Har skrevet ut ett par bilder i A3+ som er tatt med X20 og landskapsbilder med typisk fjell i bakgrunnen etc. blir ganske flate og "rare", selv etter justering/redigering sammenlignet med kameraer som feks. X100S som leverer LANGT bedre kvalitet enn sin lillebror, men den koster jo også mer. Selv så bruker jeg X20 stort sett til "gatefoto" og da er et kompaktkamera gull verdt og bildene bli mer enn bra nok så lenge man ikke blir for ivrig med ISO'en. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Så jevnt over så synes jeg Fuji X20 trekker det lengste strådet av disse to. X20 har noe bedre bildekvalitet (etter min mening) enn S100 og det er et mer ergonomisk og morsomt kamera, ved siden av at det er solid bygget og har en retro touch. Hvis størrelse og vekt er aller viktigst, så gå for S100/S110, hvis ikke, så kjøp X20. Et mye morsommere kamera i mine øyne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå