Gå til innhold

Macro og dybdeskarphet.


Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke å bruke blits,men har stor glede av en sammenleggbar reflektor (80 cm) for å fåmer lys. Du får 'fem i en' (hvit, sølv, gull, gjennomsiktig og sort) for en slikk og ingenting på ebay, fra under 10 $. I tillegg er de også nyttige som vindskjerm,og bøye den rundt planten, og bruke den som bakgrunn; noen ganger bruker jeg som sitte/kneunderlag hvis det er vått eller ujevnt. Jeg har kjøpt to slike billige, og det har ikke vært noe å utsette på noen av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke å bruke blits

 

Direkte blitslys gir ikke gode makrobilder. Lyset blir alt for hardt. Poenget er at lyset må komme fra flere sider samtidig. Med en vanlig softboks som monteres på blitsen vil blitslyset kommer fra et veldig stort område ved makrobruk, og det gjør underverker for bildene. Man får mye samme effekten som med diffusorer og reflektorer, men slipper å sette dem opp for hvert bilde.

Lenke til kommentar

Med blits, så gå over i M-modus - still passende ISO, blender og lukker selv, så du får passe med bakgrunnslys, og la så blitsen lyse "passe" opp. Anbefaler sterkt å bruke trådløs trigger - det har du jo innebygd i D7000'en. :)

 

Uten blits er derimot A helt toppers.

 

Bruk manuell fokus om mulig - autofokus funker ikke så bra på makro-avstander. Enten juster fokus manuelt eller flytt kameraet fram og tilbake.

 

Og nei - det skal ingen ting før det er ute av fokus - sånn er det i søkeren også. :)

 

 

Og ad dybdeskarphet med mindre blender - prøv på et stativ og et motiv som ikke rører seg. Sett manuell fokus så fokusplanet ikke flytter seg, og ta en serie bilder helt fra full blender til minste blender. Kikk hvor du synes det er nok dybdeskarphet og hvor du synes det eventuelt begynner å bli litt "soft" på grunn av diffraksjon på små blendere.

 

Ja jeg bruker manuell fokus på dette. Kameraet ser ikke hva jeg vil ha i fokus. Tror jeg får sette opp noe inne så det ikke blir påvirket av vind. En annen ting er blendende sollys. Jeg ser ikke mye av det på skjermen i sola. Så må vel sette på noe rundt skjermen.

Prøvde litt i dag men vinden var enda sterkere, så det ble dårlig.

Ja må nok øve litt inne på et objekt for å se effekten av det.

Proffer tar kanskje med seg objektet inn i stedet for å ligge ute i lynga? Blits er et litt ukjent område for meg og styring av disse blir noe nytt. Det har vel skjedd en del på den fronten siden 80 tallet.

Reflektorer ser jeg for meg som et fint hjelpemiddel, ikke så tungt å dra på heller. Kan vel også skjerme litt for vind som nevnt.

Underlaget jeg har jobbet på er mykt, og jeg merker at den minste bevegelse forplanter seg til stativet. Når det gjelder insekter, så går det kanskje an å lokke de med et slags åte? Fluer liker jo litt sånn kumøkk og sånt :) Sukker lokker kanskje bier/veps.

Den Tamron 90mm jeg har er erstattet med en nyere versjon ser jeg. Om den nye gir bedre resultater vet jeg ikke? Eller om det er andre merker modeller som egner seg bedre, når det går på slikt micro nivå?

Lenke til kommentar

Proffer tar kanskje med seg objektet inn i stedet for å ligge ute i lynga?

Regn med at de proffeste gjør både det og mye annet for å få blinkskuddet og kan sikkert gjøre både dagsarbeide og enda lenger bare for å få det de ønsker. Altså mye tid og tolmodighet, prøve og feil osv. Men flaks er ikke å forakte det heller, mange gode bilder kan takkes flaksdronningens humør.

 

Men vind er vel hovedfienden ved utendørs makro.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange småting som kan benyttes for å stabilisere motivet hvis du skal nær innpå. I fotosekken jeg har med litt myk kobbertråd som lett kan formes til støtte og en klesklype. Hvis det er en plante med slengete stilk og som ikke spesielt sjelden, kan du plukke den og sette den i et buskas som holder seg i ro i vinden. En støtte av stilken med en liten y-formet gren kan også gi brukbar stabilisering (med andre ord er det kjekt å ha med en liten lommekniv). Og har du glemt stativet hjemme, har jeg funnet at beste arbeidsstilling er å ligge på magen og med begge armene godt plantet i bakken, derfor er det kjekt å ha med en stor plastpose som underlag hvis det er vått.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg tror jeg skal gå innom Plantasjen å kjøpe noen blomster. Da kan jeg utforske litt i ro og mak. Når det gjelder insekter så kan man kanskje kjøle de litt ned. Da sitter de vel litt mere stille.

Ja litt verktøy og div hjelpemidler er også sikkert lurt å ha med. Ellers er det vel kanskje bare fantasien som setter begrensninger.

Sånn macro blits rundt linsa ser også fristende ut. Det å endevende et objektiv utenpå et annet må også prøves. Har sett mange artige bilder med det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte meg et Sigma 30mm f 1.4 objektiv og prøvde meg på noen blomster. Resultatet var mye mere slik jeg vil ha det. Jeg kom like nærme som med 90mm macro objektivet. Og dybdeskarpheten ble større. Mere av blomsten ble skarp i dybden.

Objektivet er også utrolig skarpt ellers. Jeg satte på en tynn mellomring, og da kom jeg inn på sånn passe avstand.

Så resultatet har blitt mye bedre, etter min mening.

Lenke til kommentar

Prøv å ta bilder både med 90mm macro og Sigma 30mm så motivet fyller like mye i fokusplanet.

 

På samme blender vil uskarpheten være like stor i ting i bakgrunnen, men tingene (og dermed uskaprheten) vil fylle mindre del av bildet på lave brennvidder, og dermed vil det føles som om det er mer dybdeskarphet.

 

Sammenlign disse tre bildene fra The Digital Picture:

Focal-Length-Background-Blur.jpg

 

Gresset er like uskarpt i alle tre bildene, men hver "blob" rundt et gresstrå fyller mindre andel av bildet på 60mm enn i de to andre på grunn av annet perspektiv (man er tettere på), og dermed "føles" det som om det er mer dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Prøv å ta bilder både med 90mm macro og Sigma 30mm så motivet fyller like mye i fokusplanet.

 

På samme blender vil uskarpheten være like stor i ting i bakgrunnen, men tingene (og dermed uskaprheten) vil fylle mindre del av bildet på lave brennvidder, og dermed vil det føles som om det er mer dybdeskarphet.

 

Sammenlign disse tre bildene fra The Digital Picture:

Focal-Length-Background-Blur.jpg

 

Gresset er like uskarpt i alle tre bildene, men hver "blob" rundt et gresstrå fyller mindre andel av bildet på 60mm enn i de to andre på grunn av annet perspektiv (man er tettere på), og dermed "føles" det som om det er mer dybdeskarphet.

 

Jeg så klar forskjell på bildene mine. Jeg gikk inn så langt jeg kunne. Og croppet bildet etterpå. Det så straks bedre ut. Så hva andre tester viser, blir ikke så viktig for meg.

Lenke til kommentar

Jeg så klar forskjell på bildene mine. Jeg gikk inn så langt jeg kunne. Og croppet bildet etterpå. Det så straks bedre ut. Så hva andre tester viser, blir ikke så viktig for meg.

Uhm - jammen - jeg skriver jo at det føles som mer dybdeskarphet (det kommer litt an på hvordan man definerer dybdeskarphet) - det endrede perspektivet gjør at mer blir "skarpt", at det blir mindre isolasjon. Du ser jo tydelig på eksempelbildene at motivet på 180mm-bildet "står mer ut" enn de andre - og jeg vil tippe på at du ser eksakt det samme på dine bilder. :)

Lenke til kommentar

Det er to måter å se det på.

 

Den første er med synspunktet på motivet, da vil hver cm^2 av motivet gi tilnærmet like mye informasjon til bildet i de tre tilfellene.

 

Den andre er å se det med synspunktet på bildet, der hver cm^2 av bildet inneholder mer informasjon og er skarpere jo kortere brennvidden er.

 

Begge synspunktene er sanne og eksisterer samtidig uten noen form for selvmotsigelser. Å diskutere hvilken vinkling som er korrekt er meningsløs siden de begge er korrekte. Det er den siste som gir suverent mest mening for en fotograf siden den beskriver hvordan bildet oppfattes av en person som ser på bildet.

Lenke til kommentar

Jeg har forstørret bildene og studert det. Og for meg så ser det bedre ut, slik jeg var ute etter. Dere har helt sikkert greie på hva dere snakker om, tviler ikke på det.

Jeg var ute å testet objektivet, og prøvde bare ved en tilfeldighet. Jeg skal også teste med mellomring, for å se hva det gir. Da kommer jeg litt nærmere, slik at jeg får skarp stilt bedre. Dette ble også tatt hånd holdt. Jeg skal prøve med stativ, så det blir mere nøyaktig.

Noe testing mellom 90mm og 30mm gir jeg meg ikke ut på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...