EvilSeagull Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Jeg har ADD. Det er omtrent det samme som ADHD, bare uten hyperaktivitet. Jeg har en veldig ok lege/psykiater som satt meg på siste skrik innen ADD medikasjon, nemlig strattera. Han fortalte meg at vanligvis måtte AD/HD pasienter prøve ut ritalin og concerta i første omgang, men at det var greit at jeg begynte rett på strattera (jeg regner med at strattera er en del dyrere siden man vanligvis må gå omvei). Jeg har derfor ikke prøvd de to andre. Uansett; det jeg lurte på er om noen har erfaringer som tilsier at det ene er bedre enn det andre (eller det tredje (ha ha). Er strattera/concerta/ritalin bedre, og hvorfor? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Strattera påvirker helt forskjellig fra Ritalin og Cencerta. Strattera er rettet mot signalstoffet noradrenalin, mens Ritalin og Concerta (depotløsning som jobber lengre over tid av samme virkestoffet i Ritalin) er sentralstiumlerende som påvirker mye mer (bl.a. nevrotransmitterene som omhandler dopamin, noradrenalin og glutamat) Det som har noe å si er jo hva som fungerer for deg. Hvis Strattera gir god effekt er det liten vits å prøve noe annet, og det er sannsynligvis det beste langsiktige valget i forhold til de andre medisinene du har sammenlignet med. Endret 9. juni 2013 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå