Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med strøm kontakt

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk kjøpt en lampe på salg forleden - den kom uten strømkontakt, men har istedenfor kabel klar for blant annet tilkobling til sukkerbit. Har jordet stikk kontakt hengende rett under taket, som jeg gjerne skulle ha brukt her.

Var innom Clas Ohlson, og skulle til å kjøpe jordet støpsel - men den mente de at jeg ikke kunne bruke til denne, kun ujordet? http://www.clasohlso...sel/Pr221841000

Stemmer dette - hvilke andre alternativer har jeg? Har lite lyst til å begynne å lodde på et ujordet støpsel, men kan til nød gjøre det og.

str_Qm.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite vits i å bruke et jordet støpsel der, når du ikke har en jordledning i kabelen :)

Det vil nok gå helt fint å bruke et vanlig støpsel. Eneste du kan få problemer med er om du prøver å lodde slik du sier over. I et støpsel som dette er det _alltid_ skru-kontakter. :p

Lenke til kommentar

Kjøp et jordet støpsel ala det du har linket til, fungerer utmerket,

Erfaringen min er at de som jobber i butikkene ikke har nok kunnskap om det de selger.

edit:

De ujorede støpslene passer ikke i jordet kontakt.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar så langt. Har jordet stikk kontakt i veggen, så må være jordet støpsel eller så passer det ikke. Men da forstår jeg det slik at til tross for at jeg kun har to ledninger så kan jeg fint bruke jordet støpsel likevel?

Lenke til kommentar

...problemet oppstår hvis selve stikkontakten er ujordet for da passer ikke støpselet i den.

Problemet er omvendt; om støpselet er ujordet, mens stikkontakten er jordet, og det var ment å være sånn, at en ujordet dings ikke skal kunne plugges inn i en jordet kontakt; i gamle dager fantes jordede kontakter bare på spesielt utsatte steder (som f.eks. bad og utendørs) hvor ujordete apparater av sikkerhetsmessige grunner ikke burde brukes.

Nå (nye anlegg) er alle kontakter i alle rom jordet, og de færreste apparater har gammel type rund ujordet kontakt - de apparatene som ikke er jordet har den flate euro-kontakten i stedet, som passer overalt. I prinsippet er det den typen kontakt trådstarter egentlig skulle hatt, men de finnes så vidt jeg vet ikke løse.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at det egentlig er den flate euro-kontakten jeg skulle ha hatt her. Den får man kjøpt semi-løs på eksempelvis clasohlson, som i praksis betyr at jeg blir nødt til å lodde den fast til de kontaktpunktene jeg har på bildet. Særlig fint blir det mest sannsynlig ikke.

Har helt nytt el anlegg på kjøkkenet med tilhørende nytt sikringsskap (et eget sikringsskap på kjøkkenet pluss det sentrale utenfor der igjen) - så håper det går fint med en ujordet lampe hengene over kjøkkenbordet. Dog rart at de selger denne type lamper ujordet?

Lenke til kommentar

De fleste interiørlamper har ikke jording. En lyspære er heller ikke jordet.

Edit: Sikringsskapet ditt bryr seg fint lite om en lampe er jordet eller ikke. Jordingen går, vel - som navnet, rett til jord - det er ikke en egen "kurs" i den forstand.

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...