Gå til innhold

Useriøsitet fra Klana og Clas Ohlson. En advarsel til andre forbrukere.

Anbefalte innlegg

Har du tenkt å bestille noe fra Clas Ohlson? Da ville jeg ha lest dette.

Jeg kjøpte en artikkel fra nettsiden til Clas Ohlson, betalte fakturaen når jeg fikk varen, og trodde at alt var OK. Dessverre var jeg dum nok til å betale med kort i banken. Og da jeg til min store overraskelse mottok en purring på kjøpet i posten, var kvitteringen ikke til å oppdrive. Nå vel, tenkte jeg. Det er vel bare å gå inn å se på hvilket kontonummer jeg har betalt til. Men den gang ei. Du må ha kvitteringen. Det endte med at jeg betalte for den samme varen, en gang til (denne gang med nettbank, hvor det klart står hvor betalingen går til).

Personen i banken har da enten:

a) tastet inn feil KID nummer

b) tastet inn feil kontonr

I begge tilfellene vil din regning ikke registreres som betalt, og du vil ikke kunne bevise dette uten kvittering. Du må da kontakte din bank, vise til den betalingen som ble gjort, og be om dokumentasjonen. Banken har plikt å ta vare på alle slike dokumenter i en tid, og betalingen skal kunne spores. I bank-i-butikk sendes alle slike krav inn til bakens hovedkontor for kontroll og arkivering. Så om du vet hvilken bank du betalte den i, samt hvilken dag det var skal det ikke være noe problem for banken å finne den, og få sjekket om betalingen ble gjort korrekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personen i banken har da enten:

a) tastet inn feil KID nummer

b) tastet inn feil kontonr

I begge tilfellene vil din regning ikke registreres som betalt, og du vil ikke kunne bevise dette uten kvittering. Du må da kontakte din bank, vise til den betalingen som ble gjort, og be om dokumentasjonen. Banken har plikt å ta vare på alle slike dokumenter i en tid, og betalingen skal kunne spores. I bank-i-butikk sendes alle slike krav inn til bakens hovedkontor for kontroll og arkivering. Så om du vet hvilken bank du betalte den i, samt hvilken dag det var skal det ikke være noe problem for banken å finne den, og få sjekket om betalingen ble gjort korrekt.

Feil, oppgis feil kontonummer eller feil KID vil det oppstå feilmelding da systemet selv sjekker i en database om det finnes en faktura med rett kombinasjon av KID og kontonummer (også mulig beløp).

Lenke til kommentar

Feil, oppgis feil kontonummer eller feil KID vil det oppstå feilmelding da systemet selv sjekker i en database om det finnes en faktura med rett kombinasjon av KID og kontonummer (også mulig beløp).

"Den sjekker i en database", en database med alle norges fakturaer, som alle banker i norge har tilgang til? Det hørtes ikke ut som noe datatilsynet ville likt, ei heller noe som er gjennomførbart.

Min erfaring med posten/DNB sine systemer er at det er fullt mulig å gjøre den feilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Den sjekker i en database", en database med alle norges fakturaer, som alle banker i norge har tilgang til? Det hørtes ikke ut som noe datatilsynet ville likt, ei heller noe som er gjennomførbart.

Min erfaring med posten/DNB sine systemer er at det er fullt mulig å gjøre den feilen.

I hvert fall når jeg legger inn en regning i nettbanken min, og taster feil KID, om så bare ett tall feil, så får jeg feilmelding. Har vel gjort det to ganger allerede, så er glad for at de kontrollerer det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

bankene bruker en algoritme for å sjekke at KID-nummeret en taster inn er riktig.. men om dette ligger i en database er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

bankene bruker en algoritme for å sjekke at KID-nummeret en taster inn er riktig.. men om dette ligger i en database er vel heller tvilsomt.

Kan nok hende det ja... men hovedpoenget er uansett at man får beskjed om man taster feil.

Lenke til kommentar

Har jeg sagt det?

Eller mener du kanskje at det er greit å sende meg purringer på betalte varer, i tilfelle jeg har mistet kvitteringen? Det er helt irrelevant hvorvidt jeg har mistet kviteringen. Man spekulerer ikke i sånt. Det er useriøst. Forstår du det?

Du er veldig hissig med tanke på at du ikke aner om det er du, banken din eller Klarna som har gjort en feil. I tillegg er det åpenbart at du er dum som betaler noe du mener å ha betalt før uten en gang å klare å sjekke opp dette med banken din. Da får man gjrne ikke så mye sympati. Selv om folk her inne ikke akkurat er kjent for å like "store, stygge bedrifter" - ihvertfall ikke jeg, forventer man somr egel at kunden skal ha vært noenlunde oppegående også.

Dette er bare sjøsprøyt. KID-nummer kan valideres mot seg selv, fordi det inneholder kontrollsifre. Slik kan man stort sett utelukke feiltastinger av KID-men ikke helt. Dette er imidlertid ikke knyttet mot Kontonummer i det hele tatt. Og det finnes selvføglelig ingen sentral database over alle KID-regninger som utstedes som dette sjekkes mot. Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik det fungerer i Posten/DNB sitt system, så skriver man inn KID nummer, og så et "sikkerhetstall" (0-9). Systemet brukes i Post i butikk og på postkontorer. Hvordan det ser ut i en bank vet jeg ikke, men jeg regner med det ligner.

Dette sikkerhetstallet bruker da en algoritme for å verifisere KID nummeret. Om man taster inn tallet, vil man enten ikke få noe beskjed (alt stemmer) eller man vil få en feil. Man blir da bedt om å dobbeltsjekke KID, og om KID er rett, fjerne sikkerhetstallet. Altså vil man IKKE få denne verifiseringen av KID om man ikke taster inn sikkerhetstallet på giroen. Om man dropper å skrive sikkerhetstallet vil man aldri få noe spørsmpl om å skrive det inn slik jeg husker det.

Det er et system med menneskelig feilkilder, og den både kan og vil skje når vi ser på antall giroer som legges inn hver dag. Noen taster feil KID og får beskejd om å sjekke, men bare klikker vekk beskjeden, eller sjekker men finner ikke feilen, eller bare gidder ikke å sjekke. Eller glemte sikkerhetstallet samtidig som det var feil KID. Ja, sjangsen er veldig liten, men med tanke på hvor mange giroer som "går bra" så er det definitivt mulig at dette har skjedd med trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...